רשות המסים רוצה לגבות עוד 10 מיליארד שקל בשנה; כיצד?

בהמלצת חברת הייעוץ מקינזי, ברשות המסים עמלים על תוכנית אסטרטגית לייעול הגבייה ■ הוצאת התוכנית לפועל תדרוש משאבים גדולים, כולל הוספת תקני כוח-אדם וחקיקה ■ מהן הבעיות שהועלו ע"י מקינזי?

משה אשר / צלם: אוריה תדמור
משה אשר / צלם: אוריה תדמור

רשות המסים מכוונת גבוה ומכינה תוכנית אסטרטגית רב-שנתית במטרה, בין היתר, להוסיף לאוצר המדינה עוד כ-10 מיליארד שקל בשנה מגביית מסים.

התוכנית קורמת עור וגידים לאחר סקירה מקיפה של חברת הייעוץ הבינלאומית מקינזי, אשר עבדה מול הרשות בשנה האחרונה. מקינזי בחנה את פעילות הרשות בכל הפעילויות ועברה על עשרות פרויקטים שמקדמים ברשות המסים. התוצאה מעודדת בסך-הכול, עם גבייה יעילה וטובה בהשוואה בינלאומית וכן אפקטיביות בהליכי הביקורת, עובדה היוצרת הרתעה.

עם זאת, לא חסרות בעיות. בין היתר דובר על כמות שומות נמוכה ועל כוח-אדם לא מספק בתחומי הביקורת והשומה.

על-פי הערכות, החל מ-2016 תתחיל רשות המסים להריץ פיילוטים בנוגע להמלצות, עם הסקת מסקנות. ברשות מאמינים כי בהנחה שיקבלו את כל הדרוש, כולל חקיקה, מחשוב, כוח-אדם ועוד, אמורים להתווסף לאוצר המדינה כ-10 מיליארד שקל בשנה.

ראוי לציין כי כבר עתה רשות המסים תחת משה אשר נמצאת כיום בגבייה של כ-9 מיליארד שקל מעבר לאומדן הגבייה.

מן הסתם, התוכנית דורשת תמיכה מאסיבית ממשרד האוצר, כיוון שמדובר בפרויקט שאפתני ויקר, וגורמים באוצר מבהירים כי מדובר בפרויקט משותף שהאוצר תומך בו, והועבר מסר למנהל הרשות שהתקציבים לכך יימצאו.