"תיקון בנדל"ן עלול להוביל לחדלות פירעון במשכנתאות"

אנליסטית הבנקים הישראלים בסוכנות הדירוג הבינלאומית מודי'ס החמיאה למערכת הבנקאות הישראלית, ששומרת על יציבות באופן חריג למה שקורה בעולם ■ ומה באשר למצב הגיאו-פוליטי וההגבלות מצד בנק ישראל?

פועלים באתר בנייה / צילום: תמר מצפי
פועלים באתר בנייה / צילום: תמר מצפי

חברת מידרוג קיימה הבוקר (ג') בבורסה בתל-אביב את פאנל שוק החוב בהשתתפות אנליסטים של חברת מודי'ס שהגיעו מחו"ל. בתחילה הרצה מנכ"ל מידרוג ערן היימר על מערכת הבנקאות בישראל והסביר כי "מימון חברות כרטיסי האשראי דרך שוק ההון ולא דרך הבנקים יצמצם את עלויות האשראי לצרכן".

מלינה סקורידו, אנליסטית הבנקים של הבנקים הישראלים במודי'ס, הרצתה על "מערכת הבנקאות בישראל: פרופיל אשראי יציב על אף רוחות נגדיות". מלינה החמיאה למערכת הבנקאות הישראלית ששומרת על יציבות באופן חריג למה שקורה בעולם.

בהתייחס לשוק החוב הסבירה סקורידו כי "תמחור נמוך של הסיכונים תומך בדירוג גבוה של הבנקים וסיכון לדיפולטים קיים במקרה של תיקון חד במחירי הנדל"ן".

על רקע המצב הפוליטי-בטחוני בשבועות האחרונים הסבירה סקורידו כי "המצב מהווה סיכון ומוביל לחוסר וודאות מסוימת". עם זאת בניטרול המצב הגיאו-פוליטי, המצב של הבנקים בישראל טוב ויציב: "שיעור היעילות של הבנקים בישראל נמצא במקום נמוך אם כי רמת הסיכון של הנכסים נמוכה".

אחת הסיבות העיקריות למצב הטוב יחסית של הבנקים בישראל היא המצב המאקרו-כלכלי של המשק המקומי. "למשברים הגלובאליים השפעה מוגבלת על ישראל, התל"ג צומח ושיעור האבטלה נמוך". עם זאת הזהירה סקורידו מרמת סיכון גבוהה יחסית בשיעור המשכנתאות שנוטלים ביחס לשווי הנכס. לצד זאת הדגישה שצעדי בנק ישראל והמגבלות שהוטלו על המשכנתאות, תומכות ביציבות הבנקים.