הצלחה במכרז מחיר למשתכן בעפולה: 640 א' ש' לדירה

המכרז הראשון של מחיר למשתכן שנסגר אתמול וכלל 24 מתחמים שונים עליהם ניתן יהיה לבנות 337 יחידות דיור חדשות הניב 24 הצעות זוכות ■ עפ"י התב"ע התקפה במקום, שטח דירה ממוצע בפרויקט יעמוד על 120 מ"ר

הצלחה במכרז מחיר למשתכן הראשון בעפולה. המכרז שנסגר אתמול (ב') וכלל 24 מתחמים שונים עליהם ניתן יהיה לבנות 337 יחידות דיור חדשות, הניב 24 הצעות זוכות. כל המתחמים שווקו במחיר נמוך ממחיר המקסימום שפורסם למכרז, לעתים אף בהפרש משמעותי. בסך-הכול ניגשו 22 יזמים וקבלנים למכרז ומספר ההצעות שהוגשו, כאשר יזם או קבלן היה יכול להגיש יותר מהצעה אחת, עמד על 174 הצעות.

על-פי תנאי המכרז וההצעות שהוצעו על-ידי הקבלנים והיזמים והוכרזו כזוכות, מחיר דירה ממוצעת בפרויקטים שייבנו ומיועדים למחוסרי דירה יעמוד על כ-640 אלף שקל, כולל מע"מ. על-פי התב"ע התקפה במקום, שטח דירה ממוצע בפרויקט יעמוד על 120 מ"ר, כאשר הבניינים יהיו בני 6 עד 7 קומות.

נציין כי המחיר הממוצע של הדירות המוזלות כולל גם הנחה נוספת שעתידים לקבל רוכשי הדירות מהמדינה בשיעור של 40 אלף שקל. הנחה זו עתידה להינתן רק באזורים בהם ערך הקרקע נמוך.

תוצאות מכרז מחיר למשתכן בעפולה
 תוצאות מכרז מחיר למשתכן בעפולה

מעיון בשמות הזוכים במכרז מתברר כי לא מדובר בחברות נדל"ן גדולות, אלא בעיקר ביזמים וקבלנים קטנים יחסית. זאת משום שהמגרשים השונים שיצאו לשיווק כללו מספר קטן מאוד של יחידות דיור - פחות מ-20. אף שמדובר ב-24 מתחמים, בפועל מספר החברות הזוכות מסתכם בשבע בלבד. רוב החברות זכו ביותר ממתחם אחד. י.ס.ד בעמק יזמות ובנייה זכתה בלא פחות מ-12 מגרשים, מחצית מהמגרשים שיצאו לשיווק.

חברות אחרות שזכו במגרשים במכרז הן עטיה אוהד ואוחיון ניר (4 מגרשים לבניית 71 יחידות דיור); בר ובניו חברה לבניין ופיתוח (2 מגרשים לבניית 26 יחידות דיור); סבג ניסים (מגרש אחד לבניית 11 יחידות דיור); מגידו י.ק. (שני מגרשים לבניית 26 יחידות דיור); מורדות הכרמל נכסים (שני מגרשים לבניית 28 יחידות דיור); וחברת שבח את שבח, שזכתה במגרש אחד המאפשר בניית 14 יחידות דיור.

המכרז הבא - מבחן חשוב

בעוד באוצר יכולים להביע שביעות רצון מתוצאות המכרז הנוכחי, נציין כי מדובר רק במכרז ראשון. בשבוע הבא, ביום שני, אמור להיסגר מכרז גדול הרבה יותר שיהווה מבחן משמעותי יותר לתוכנית הדגל של שר האוצר, משה כחלון. מדובר במכרז המתייחס למתחם כורדני בקרית מוצקין, בו ניתן יהיה לבנות 1,028 יחידות דיור, כולן מוזלות לזכאים. נזכיר שהמכרז היה אמור להיסגר אתמול לצד המכרז בעפולה ומכרזים נוספים, אך נדחה.

"ההצלחה של המכרז היא בשורה לילדים שלנו", אמר היום (ג') שר האוצר כחלון, "הפסקנו את הספסור של המדינה בקרקעות ואת התוצאות רואים במחירי הדירות. בתקופה הקרובה נמשיך לשווק עשרות אלפי יחידות דיור באותה השיטה בכל רחבי הארץ".

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, אמר היום: "בתוך שנה נראה את התוצאות של מחיר למשתכן בכל רחבי הארץ, בקרב זוגות צעירים ובקרב חיילים משוחררים. בחודשים האחרונים פעלנו בנחישות להצלחת המכרזים הראשונים".

עדיאל שמרון, מ"מ רשות מקרקעי ישראל, התייחס גם הוא לתוצאות המכרז: "ההשתתפות הערה של היזמים היא ההוכחה להיתכנות הכלכלית של מכרזי 'מחיר למשתכן'. נמשיך לפעול כדי לעמוד ביעדים שהוצבו לרשות על-ידי שר האוצר ויו"ר מועצת מקרקעי ישראל, לשיווק 60-80 אלף יחידות דיור בכל רחבי הארץ, במסלול מחיר למשתכן עד סוף 2016".