זה מה שהולך לקום על חורבות כיכר אתרים בת"א

"אם רוצים לתקן את כיכר אתרים, צריך למכור שם דירות, ודירות על הים הן יקרות" ■ שמועות על חוף פרטי? "פופוליזם מטופש, שחוץ מלהוציא קיטור לא תורם בכלום" ■ היזם עמיר בירם והאדריכל אבנר ישר מתייחסים לראשונה לפרויקט המדובר

עמיר בירם והאדריכל אבנר ישר / צילום: כפיר זיו
עמיר בירם והאדריכל אבנר ישר / צילום: כפיר זיו

במובן מסוים, הפרויקט העצום שמתגבש היום בכיכר אתרים בתל-אביב, מיזם נדל"ני שהתקוות הנתלות בו מתחרות רק בביקורת המופנית כלפיו - התחיל בזה שלעמיר בירם היה חסר ים בעיניים. אולי זה חסך טבעי של ירושלמים כמוהו (גדל בבירה, מתגורר במבשרת ציון), אולי צורך באוויר פתוח של מי שעשה את שמו ואת הונו בבניית קניונים סגורים (היה הבעלים של בריטיש ישראל), אולי הוא פשוט זיהה את הפוטנציאל הבלתי ממומש הזועק לשמיים של אחת מפיסות הנדל"ן המשמעותיות בתל-אביב, אולי זה הכול ביחד - אבל בירם מסביר שקודם כל, מה שהיה חסר לו זה הים.

"אני נוהג לשחות בבריכת גורדון, וכל הזמן בדרך לשם אני עובר דרך הכיכר ואומר: מה זה הדבר הזה? הבמה הזו פתאום, שמסתירה את הים, כל בליל העסקים האיומים שיש שם - חלק מהמקומות שם מתפקדים פשוט כבתי בושת - במקום שאנשים יילכו בשדרה המקסימה הזו ו'יישפכו' לים? לא חבל?".

- אתה הולך לבנות שם 3 מגדלים בגובה 36 קומות כל אחד - המיועדים למגורים ולבתי מלון. זה לא יסתיר את הים?

בירם נותן לאדריכל אבנר ישר להשיב: "13.5 דונם יישארו פתוחים, בעוד שכיום, החלק הפתוח בכיכר הוא 7 דונם. זה שיפור גדול גם בכמות וגם באיכות. העירייה התעקשה על המרחב הציבורי, לא ויתרה, ואנחנו נדרשים לפעולות הנדסיות מורכבות. זה יתוכנן כך שתעמדי בשדרות בן-גוריון ותראי את הים, ולא את הכיכר. אני כל-כך אשמח לקרוא ביקורת אדריכלית, במקום כל הפופוליזם המטופש הזה, שחוץ מלהוציא קיטור לא תורם בכלום".

- איזה פופוליזם מטופש?

"למשל, קראתי באיזה מקום שהחוף יהיה פרטי של המגדלים. מישהו נוגע בחוף? זה יהיה באותו קו של בתי המלון. זה רק משפר את הירידה לחוף, מנגיש את החוף לציבור, ולעירייה יש תוכנית לטפל בכל המרינה".