"רעדתי ובכיתי, אולמרט לא הגן עליי": שולה זקן מדברת על הכול

מי שהייתה יד-ימינו של רה"מ אולמרט וריצתה עונש מאסר לאחר שהורשעה בשוחד, מדברת בפירוט על כל מה שעבר עליה מאז התפוצצו הפרשות בהן היה מעורב שמה ■ בהקלטות שהגיעו לידי חדשות 2 נשמעת זקן מדברת בחוג בית על היחסים הקרובים עם אולמרט, איך נשכבה על הגדר עבורו – ומתי החליטה להקליטו לראשונה

שולה זקן כפי שמעולם לא נשמעה: היא הייתה אחת הנשים הכי חזקות במדינה, יד-ימינו וראש לשכתו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שהורשעה בשוחד, הפכה לעדת מדינה וריצתה עונש מאסר. 9 חודשים לאחר ששוחררה מהכלא, היא מספרת שהיא מתקשה להתפרנס, ובחוגי בית בתשלום שהיא עורכת היא מדברת על הכול. בהקלטות מתוך חוגי הבית, שהגיעו בלעדית לחדשות 2, נשמעת זקן מתארת את שעבר עליה.

"קראו לי 'אשת הברזל', קראו לי 'כספת', קראו לי 'פראיירית שותקת'. 'האישה שמובלת'. היום אני פה לספר לכם על השחרור ועל החירות שנולדו בי", אמרה זקן לאנשים שהגיעו לשמוע אותה. "אני יודעת שכנראה יש לרבים דעה מגובשת עליי, אבל אני מבקשת שתאפשרו לי לנסות ולקחת אתכם למקום אחר, ללא דעה קדומה".

בהרצאה מספרת זקן כי במהלך השנים התנהלו חקירות נגד אולמרט שעליהן לא שמע הציבור - חקירות שהסתיימו, בזכותה כמובן, מיד אחרי שנפתחו: "עם הזמן התחילו לבקר אותנו חוקרים. כל פעם היו באים ומתקשרים, באים לבדוק כל מיני פרשיות שעל חלקן אתם יודעים - ועל חלקן אתם לא. אתם לא יודעים, כי לא שיתפתי פעולה. הייתה פעם לפני שנים פרשת חשבוניות פיקטיביות של הליכוד. אולמרט הואשם שהשתמש בכספים של הליכוד כדי לקנות כרטיס טיסה לאשתו לארה"ב. הוא היה גזבר, כן? אני דיברתי עם המשטרה ואמרתי שקניתי את הכרטיס בטעות - והוא זוכה.

"את מסתכלת על הסכום של הכרטיס, ואת אומרת - על זה מפילים בן אדם. בעזרת השם, מבחינתי עוד ינהיג את מדינת ישראל. אני חושבת שהוא ינהיג אותה בצורה הכי טובה שיכולה להיות. אז הבן אדם טועה, אבל במקרה הזה הוא לא יכול לבוא ולהגיד 'טעיתי', ויעזבו אותו. אין מודה ועוזב ירוחם, עד שלא הורגים את הבן אדם, לא עוזבים אותו", אמרה זקן - שבשלב הזה חשבה שהיא לא תינזק ממעללי הבוס שלה. "אני חשבתי שלי זה לא יזיק, זה לא יעשה שום דבר - אז טעיתי. אז לקחתי מפה, ואמרתי נחזיר מפה, נחזיר משם".

הפתק המפליל של אולמרט - ולחץ החוקרים: "שולה, הוא לא שם עלייך"

זקן מספרת איך נשכבה על הגדר בשביל אולמרט במשך שנים וחשבה שהחקירות יסתיימו. אלא שיום אחד, בזמן שהוא כבר ראש ממשלה, הטלפון בלשכתה מצלצל: "מבקשים להגיע לחקירה - ואני לא מבינה שום דבר. אהוד ניהל את ישיבת הממשלה, אני לוקחת פתק, כותבת ובוכה. לא יכולה לעמוד. אני כותבת לו 'מבקשים ממני...', אומרת לו כמה דברים ושאני חוששת. אני נותנת את הפתק למזכיר הממשלה, שמכניס אותו פנימה, והוא מוציא פתק - שכתוב עליו: 'סעי לשלום, תהיי זהירה, אני סומך עלייך כרגיל'".

זקן נופפה בפתק, שלטענתה היה אותו פתק מקורי שהעביר לה אז אולמרט, ומספרת לשומעיה: "חוקרי המשטרה הסכימו לתת לי את זה, כשאמרתי להם שאני הולכת להרצות - וכך עם הפתק הזה התחילו פרשיית טלנסקי וראשונטורס".

"מתחילים ימים קשים של חקירות, לא בוחלים בשום דבר, רוצים לשבור אותי ולהגיע אליו", מפרטת זקן. "עשיתי פעולות, אבל הן לא היו פליליות. אני נחקרת יום-יום, כל יום, אני שותקת, וזה נורא קשה. קשה כי אתה עייף כבר, ואתה לפעמים שומע את השאלה, ואתה רוצה לענות, כי אתה אומר 'יש לי תשובה טובה לזה'.

"אולמרט כל הזמן אמר לי בכל הפגישות שהיו לנו: 'הם לא רוצים אותך, הם רוצים אותי'. אז אני שותקת, והחוקרים לא עוזבים. הם אמרו לי: 'שולה, הוא לא שם עלייך'. אפילו היה משפט אחד שאמרו לי: 'הוא משתין עלייך'".

נקודת השבר: כך החל מפעל ההקלטות של זקן

ביולי 2012 זוכה אולמרט מפרשת טלנסקי בבית המשפט המחוזי בירושלים. לפי זקן - באותו יום החל הקשר להיסדק: "אני רואה אותו יורד במדרגות בית המשפט, כל כלי התקשורת שיש בארץ ובעולם היו שם. הוא עומד ומסתכל למצלמה ואומר: 'אין מעטפות כסף. לא היו מעטפות כסף. יש להוריד את זה מסדר היום. יש שופטים בירושלים' - והולך.

"אני מחכה שיגיד לי מילה, משהו. הוא נעלם. עורכי דין, עוזרים, כל הצוות. הוא יורד ונעלם. התביישתי. אני חוזרת הביתה עם כותרות איך אולמרט מזוכה ואני מורשעת. ראינו אנשים באים עם פרחים ויין והכול בטלוויזיה, הוא חוגג עם חברים - ואני לבד".

אולמרט מזוכה, זקן מורשעת בפרשת ראשונטורס - והחקירות והתיקים רחוקים מלהסתיים. הפרקליטות מערערת על זיכוי אולמרט, פרשת הולילנד מסתעפת - ובאותה תקופה מתחיל מפעל ההקלטות של זקן.

"אנחנו נפגשים כל יום שישי בלובי של מלון הולידיי-אין ירושלים, והוא מנחה אותי מה לעשות", סיפרה זקן. "הוא אמר לי 'עוד מעט תגיעי לעדות - ותגידי ככה וככה'. לא יכולתי, הוא כבר בלבל אותי. הוא אמר לי: 'תגידי שנתתי לך כסף בשביל לחלק לעניים. אחרי זה תגידי שלקחת את הצ'קים, פרטת אותם - והחזרת לו כי הוא גנב מצ'רני'. ואני אומרת לו: 'תשמע, נורא קשה לשקר. זה מתחיל להסתבך לי'.

"אני זוכרת שפעם אחת הוא היה ממש אגרסיבי עם התדרוך שלו אליי. יצאתי החוצה ואמרתי לעצמי רגע, תעשי אחת, שתיים, שלוש, ותחשבי מה הוא אמר לך. התקשרתי אליו ואמרתי: 'אהוד, אתה לא תאמין - אני מצטערת, יש לי בלקאאוט, נבהלתי'. אמרתי לו: 'אהוד, אני לא זוכרת כלום'. אנחנו נפגשים עוד פעם, וזו הפעם הראשונה שאני מחליטה להקליט אותו - כדי לא לקחת ריזיקה, כי הוא משגע אותי ומבלבל אותי. פעם אמר תגידי ככה ופעם ככה".

"רעדתי ובכיתי, אולמרט לא הגן עליי"

בהרצאה חוזרת זקן שוב ושוב לאירועים שלדעתה מראים שאולמרט נטש אותה - אולי כדי להצדיק את בגידתה בו. זאת למרות שעד משפט הולילנד, אולמרט מימן את שכר-הטרחה לעורכי דינה ודאג לה להכנסה דרך חבריו.

"הגיע המשפט של אולמרט. השופט רומז ושואל את אולמרט שמעיד אם הוא חושב שאני מושחתת, והוא לא עונה. הוא מתחיל לגמגם ולא מגן עליי. אני יושבת שנים בשבילו, שותקת, מדברת. אם אתה חושב שאני מושחתת, תגיד 'כן' - ואם לא, אז תגיד 'לא'. 40 שנה אני איתו! אתה אלוף הדיבורים, למה אתה לא עונה? הסתכלתי עליו והבנתי שהוא רואה רק את עצמו. לא ידעתי מה אני עושה עם עצמי, תפסתי את עצמי ויצאתי החוצה".

במהלך המשפט מצבה המשפטי של זקן היה אנוש. פרקליטיה הציעו לה לחתום על הסדר טיעון לפני שייגזרו עליה שנים ארוכות בכלא. המשמעות הייתה פגיעה קשה באולמרט.

"אהוד, תשמע יש לי עסקה, לא עד מדינה. כתב אישום מתוקן", אמרתי לו. "הוא אמר למשפחה שלי: 'אני כמו אבא שלכם, סבא שלכם. אני אדאג לכם, רק שהיא לא תעשה את זה. אם היא תעשה את זה - אני לא אהיה ראש ממשלה לעולם. אני אדאג לכם'.

"אחרי הדברים האלה לקחתי את כתב האישום המתוקן הזה, וזה נקבר איתי. הוא אמר לי שאגיד שהיה לי רומן עם הזקן הזה, דכנר. שאגיד שאני עשיתי הכול, ושהוא לא היה אחראי. עשיתי הכול לבד, והוא היה עסוק במדיניות".

"נעלבתי, אז החלטתי לחצות את הקווים וללכת למשטרה"

העלבון שלדברי זקן עליו לא יכלה לעבור לסדר היום היה באירוע של חבר משותף. "הוא לא בא אליי, הוא הלך. אמרתי לו: 'לאן אתה הולך?' - והוא הולך. 'רגע, אני רוצה לדבר איתך', אמרתי לו - והוא המשיך ללכת. זה היה השבר הכי גדול. אני בוכה ורועדת ומשתפת את המשפחה שלי. אז אני מחליטה לחצות את הקווים - והלכתי למשטרה. אמרתי לחוקרים שאני רוצה עכשיו לספר כל מה שסיפרתי כל השנים".

בהמשך הרשיע בית המשפט אותה ואת אולמרט - ואז זקן הגישה למשטרה את ההקלטות, ששולחות אותה ל-11 חודשי מאסר בלבד במסגרת הסדר טיעון וחתימה על הסכם עד מדינה. קורותיה מאז ומה שעבר עליה בבית הסוהר הם כנראה כבר חומר להרצאה נוספת.

מטעמו של ראש הממשלה לשעבר אולמרט נמסר בתגובה: "מדובר באישה לא ראויה ולא אמינה; דברי-הבלע שלה אינם ראויים לפרסום ואינם ראויים לתגובה".

מטעמה של זקן נמסר בתגובה: "שידור הכתבה והשגתה מהווים עבירה פלילית של קבלת דבר במירמה לכל הפחות. הגברת זקן תמצה את האפשרויות המשפטיות שעומדות לרשותה בעניין זה עד תום".