טוב לי או ראלי

2015 היא שנה אבודה בשווקים? האטה גלובלית? אל תהיו תמימים

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

מי זוכר את הכותרות רק לפני פחות מחודש? האטה בסין. העולם מודאג. שנת 2015 היא שנה אבודה בשוק ההון. עליות השנה נמחקו. הנפילות בדרך - ומה לא. והנה, תוך פחות מחודש דואגים כולם להחזיר את החיוכים לפני המשקיעים, להחזיר את הדובים עמוק למערות ואולי אפילו נזכה לראלי סוף שנה, מי יודע.

אם טרם הפנמתם שאתם חלק ממשחק של גדולים, משחק שהכלכלה משחקת בו תפקיד משני בלבד, אתם תמימים. בעידן של ריבית אפסית אף אחד לא ירצה לתת לחגיגה להיגמר. תורני מצב הרוח הטוב היו בשבוע שעבר דראגי וסין. נגיד הבנק המרכזי של גוש האירו לא חידש דבר. מדוע לדבר דווקא עכשיו על עוד הקלה כמותית כשהנוכחית מתוכננת להמשך עד ספטמבר 2016? מדוע לדבר על מצב מדאיג דווקא לאחר שבספרד, אחת המדינות הבעייתיות ביותר בגוש פחתה האבטלה לראשונה מזה ארבע שנים ואינדיקטורים נוספים מצביעים על שיפור דווקא? תחשבו לבד. אם עדיין לא הבנתם, הסתכלו על הצמד דולר/אירו שהתקרב במהירות לרמת 1.15 דולר לאירו לאחר שנגוזו התקוות להעלאת ריבית מידית בארה"ב. מה עושה מטבע מתחזק לכלכלה המנסה להתאושש אתם כבר יודעים(עיין ערך שקל חזק), גם דראגי יודע ומכאן הדרמה בעיצומה. בואו נדבר קצת על הקלה כמותית נוספת והכל יסתדר.

ומה חדש בסין? הפחתת ריבית שלא הפתיעה אף אחד כי כולם מבינים שהסינים יעשו הכול, אבל הכול, על מנת להחזיר את הכלכלה למסלול. ואם זה לא מספיק יוצא סגן נגיד הבנק המרכזי בסין ומכריז על תחזיות צמיחה אופטימיות לחלוטין לשנים הבאות. מציאותי או לא? למי אכפת. הכול ורוד רבותי, אז תמשיכו לחייך.

האם זה מרמז על מה שיקרה השבוע? קרוב לוודאי שכן. ביום רביעי יגיע תורם של האמריקאים לתרום את חלקם לחגיגה. עד לא מזמן כולם היו משוכנעים שהריבית בארה"ב תחל לעלות בספטמבר. זה נדחה במקרה הטוב לדצמבר ויש הטוענים כי ההעלאה תידחה לאמצע 2016. האמריקאים לא ירצו כמובן לפגוע במצב הרוח הבינלאומי ולהירשם כמי שיקלקלו את חגיגות סוף השנה. בנוסף לכך נותנת להם מלחמת המטבעות תמריץ נוסף לדחיית מועד העלאת הריבית. שימו לב כיצד תוך פחות משבועיים התחזק הדולר לעומת האירו ביותר מארבעה אחוזים! עיקר ההתחזקות קרתה בעקבות דבריו של דראגי. הדולר חזק מדי ושוב מגיע לרמה שאינה נוחה לאמריקאים. בפעמים הקודמות שזה קרה דאגו האמריקאים להגיד דברים שגרמו להיפוך המגמה. סביר להניח שזה מה שיקרה גם ביום רביעי הקרוב, אלא אם מישהו שם יחליט לשים סוף למשחק הפינג פונג בין הגושים בדרך חזרה לעידן של שפיות.

ואצלנו? בנק ישראל התערב באגרסיביות יחסית החודש על מנת להתמודד בדרכו שלו מול הספקולנטים בשוק המקומי שהצליחו לחזק את השקל עד שהתקרב במהירות לרמה המאיימת - 3.8 שקל לדולר. לא היה שימוש בכלים לא קונבנציונליים והתחזקות הדולר בעולם מקלה על הבנק בימים אלו ועל כן סביר מאד להניח שיסתפק בכך בשלב זה ולא יפתיע היום בהפחתת ריבית שאין לה שום הצדקה למרות הנתונים השליליים.

יוסי פרנק הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים yf@energyfinance.co.il www.energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.