אפקט בייל: טוטנהאם מוליכה את דירוג 20 הקבוצות הרווחיות

דו"ח הבנצ'מארק של אופ"א מציג את הקבוצות שרשמו את הרווח הנקי הגדול ביותר בעונה אחת בעולם: טוטנהאם סיימה את עונת 2014 בפסגה, בעיקר אודות לעסקת עתק אחת שביצעה ■ מנצ'סטר יונייטד שוב סובלת מתשלומי מימון מטורפים שאוכלים לה את השורה התחתונה ■ ברצלונה וריאל בצמרת המרוויחות ■ 73 מועדונים מאירופה הפסידו למעלה מ-10 מיליון אירו בשנה

גארת בייל / צלם: רויטרס
גארת בייל / צלם: רויטרס

האקסיומה הבלתי ניתנת לערעור לגבי הכדורגל היא שלא מדובר על עסק כלכלי. בטח לא בעידן הבעלות הפרטית של השייח'ים והאוליגרכים, שהאינטרסים שלהם להשקיע בענף בוודאי לא נובעים מתוך רצון לנפח את חשבונות הבנק שלהם. גם במבני שליטה יותר "שפויים" על מועדונים - ברוב המקרים הרצון להצלחה ספורטיבית מוביל לבזבוז כספים מאסיבי על משכורות שחקנים ורכש, שמונע כל אופק של מודל פיננסי יציב. זה בא לידי ביטוי שיא בשנת 2011, אותה סיימו כ-700 מועדונים המשחקים ביותר מ-50 הליגות העליונות של המדינות החברות באופ"א - בהפסד נקי (אחרי מסים, פחת, הוצאות מימון וכו') כולל של 1.67 מיליארד אירו, על-פי דוח הבנצ'מארק אותו מפרסמת מדי שנה ההתאחדות האירופית.

אלא שמאז החדירה אופ"א את רגולציות הפייננשל פייר-פליי (FFP) והקפידה על מנגנוני רישוי המועדונים (Club Licensing) קשוחים - והמצב השתנה בהתאם. ביחד עם ההכנסות של הענף שצמחו באותה תקופה ב-20%, מ-13.2 מיליארד אירו אל 15.9 מיליארד, הצליחו המועדונים האירופיים לסיים את עונת 2013/14 בהפסד נקי של 486 מיליון אירו בלבד, ירידה של למעלה מ-70% בהיקף המינוסים השנתי. כך עולה מדוח הבנצ'מארק השנתי החדש שפרסמה אופ"א בסוף השבוע שעבר

מה עוד אפשר ללמוד מהדוח המרתק? שלמרות שרוב הקבוצות ממשיכות לספור הפסדים (כולל 73 מועדונים שהפסידו ב-2014 למעלה מ-10 מיליון אירו) - יש גם את הצד השני של הסקאלה: קבוצות שמצליחות להרוויח, חלקן לא מעט.

מנצ'סטר יונייטד, חלוצת המסחור של הכדורגל האירופי, רשמה ב-2014 את הרווח התפעולי הגבוה ביותר בכדורגל האירופי - 140 מיליון אירו. אך אינספור הוצאות מחוץ לפעילות הכדורגל השוטפת של יונייטד, במיוחד הוצאות מימון כבדות לכיסוי הלוואות, זכר לרכישתה הממונפת של הקבוצה על-ידי משפחת גלייזר האמריקאית, הורידו בשנה זו את הרווח הנקי של "השדים האדומים" ל-24 מיליון אירו בלבד (מקום שמיני בכדורגל האירופי). לפי בדיקה שערך הבלוג המתמחה בכלכלת הכדורגל האירופי SWISSRAMBLE, הוצאות המימון של יונייטד בשש העונות 2009/10-2014/15 הסתכמו ב-342.8 מיליון ליש"ט (כ-472 מיליון אירו). מילא הרווחים שהייתה יכולה יונייטד לגרוף בתקופה הזאת אילולא המעמסה הגלייזרית, אפשר רק לדמיין כמה שחקני רכש אפשר להביא לאולד טראפורד עם סכומים כאלו.

לפי דוח הבנצ'מארק, את הרווח הנקי הגדול ביותר ב-2014 רשמה טוטנהאם האנגלית - 78 מיליון אירו. הנתון ממחיש את חשיבותו של שוק ההעברות על השורות התחתונות של מועדוני כדורגל: 65 מיליון אירו מתוך הרווח מגולם באפיק הזה, כשהסיבה העיקרית היא מכירת הענק של גארת בייל לריאל מדריד בסכום של כ-94 מיליון אירו שהתבצעה באותה עונה. יש לציין כי הרווח של טוטנהאם הגיע לאחר תשלום מס בסך 18 מיליון אירו לרשויות הבריטיות (HMRC), ולטענת אופ"א - מדובר על הרווח הנקי הגבוה בתולדות הכדורגל (יותר מה-75 מיליון אירו שהרוויחה ב-2010 יריבתה העירונית של טוטנהאם, ארסנל - בעיקר בזכות פרויקט נדל"ן חד-פעמי).

רשימת 20 הקבוצות המרוויחות ביותר בכדורגל האירופי מיוצגת על-ידי לא פחות משמונה קבוצות מהפרמיירליג, הוכחה לעוצמות הכספיות שמקורן בעיקר בבוננזת זכויות השידור של הליגה האנגלית (אבל גם במחירי הכרטיסים והמנויים היקרים ביותר בכדורגל העולמי).

עוד ברשימה: חמש קבוצות ספרדיות, בראשן השתיים שמרכיבות את המותג הענק שנקרא "קלאסיקו": ברצלונה שבמקום השני (רווח של 41 מיליון אירו) וריאל מדריד שבמקום הרביעי (39 מיליון).

דירוג המרוויחות הגדולות בכדורגל האירופי
 דירוג המרוויחות הגדולות בכדורגל האירופי