מחר יפורסם מכרז להסבת בתי החולים הממשלתיים לגז טבעי

הסבת 13 בתי החולים לשימוש בגז צפויה לחסוך כ-60 מיליון שקל בשנה, מתוך הוצאה של 150-200 מיליון שקל על אנרגיה

בית חולים תל השומר / צילום: תמר מצפי
בית חולים תל השומר / צילום: תמר מצפי

שש וחצי שנים אחרי שהתגלה מאגר הגז תמר, סוף סוף יוכלו בתי החולים הממשלתיים ליהנות ממנו. מחר צפוי משרד הבריאות לפרסם מכרז להסבת בתי החולים הממשלתיים לגז טבעי. מדובר במכרז להסבת 13 בתי חולים - 11 כלליים ושניים פסיכיאטריים - שעלות צריכת האנרגיה שלהם מתסכמת כיום ב-150 עד 200 מיליון שקל בשנה.

החברות שאמונות על ההסבה יגשו למכרז עם חברה לשיווק גז טבעי, אשר תתחייב לספק לבתי החולים את הגז למשך חמש שנים. המעבר לגז צפוי לחסוך כ-60 מיליון שקל מתוכם. בית החולים תל השומר למשל, יחסוך כ-8 מיליון שקל בשנה, ויתר בתי החולים 2-3 מיליון שקל.

לפי נתוני משרד הבריאות, העלות הצפויה להסבה של כלל בתי החולים הינה כ-66 מיליון שקל. רוב בתי החולים צפויים לקבל גז טבעי לשימוש תוך שנתיים (סוף 2017 עד תחילת 2018), ובתי החולים בצפת ובנהריה בין 2018 ל-2020.

"פרסום המכרז הוא מבורך, וכעת חשוב שהמדינה תעודד את חברות החלוקה להגיע עם הצנרת לבתי החולים", טוענת ענת קליין, ראש מחלקת האנרגיה במשרד עורכי הדין GKH, שכתבה את המכרז יחד עם משרד הלווי דוויק בניהולו של ארנון רונד.

הזוכה במכרז (לשני סלים נפרדים) ייקבע לפי המחיר הנמוך ביותר, שיחושב לפי נוסחה המשקללת את הצעת המחיר להסבה עצמה עם מחיר יחידת חום של גז למשך חמש שנים.

פריסה איטית של צנרת החלוקה (הונחו כמאה ק"מ של צנרת מתוך אלף שתוכננו), היא אחת הסיבות העיקריות לעיכוב ב"מהפכת הגז". חברות החלוקה נושאות כעת עיניהן אל חוק ההסדרים, שאמור לפתור, חלקית לפחות, את החסמים להנחת הצנרת. כך למשל, מוצע לבטל את החיוב המוטל על חברות החלוקה להגיש היתרי בנייה להנחת הצנרת, וכן הוחלט כי אישור תוכנית עבודה יאושר אחרי 90-120 יום (במקום 900 יום כפי שקורה היום). עוד מוצע להקים מוסד ערר ארצי במקום פנייה לבתי משפט.

בקרוב צפוי להתפרסם גם המכרז להסבת שלושה בתי חולים של שירותי בריאות "כללית", סורוקה, מאיר ובילינסון. שני בתי חולים אחרים של הכללית, קפלן והעמק, נמצאים כבר בהליך הסבה לגז טבעי שמובילה סופרגז.