מחיר למשתכן: התעניינות גדולה של קבלנים במכרז בקריית מוצקין

ל"גלובס" נודע כי עד כה נרכשו למעלה מ-60 חוברות על ידי קבלנים ויזמים ■ מדובר במספר רב של חוברות כאשר המכרז עצמו כולל 20 מתחמים בלבד

בניין באשדוד ממכרזי "מחיר למשתכן" הקודמים / צילום: תמר מצפי
בניין באשדוד ממכרזי "מחיר למשתכן" הקודמים / צילום: תמר מצפי

מכרז מחיר למשתכן בקריית מוצקין, המכרז השני שנסגר במתכונת תוכנית מחיר למשתכן החדש, צפוי להיסגר היום (ב') בצהריים. במשרד האוצר, משרד השיכון והבינוי וגם ברמ"י מצפים בקוצר רוח לתוצאות ומקווים כי ההצלחה שנרשמה בעפולה תחזור על עצמה גם במכרז הנוכחי שכולל למעלה מאלף יחידות דיור מוזלות.  

ל"גלובס" נודע כי עד כה נרכשו למעלה מ-60 חוברות על ידי קבלנים ויזמים. מדובר במספר רב של חוברות כאשר המכרז עצמו כולל 20 מתחמים בלבד. עם זאת חשוב להזכיר כי רכישת חוברת איננה אישור סופי להגשת הצעות וייתכן שגם מי שרכש את החוברת יחליט בסופו של דבר לא להגיש הצעה. רק לאחר השעה 12 בצהריים היום ידעו במשרד האוצר וברמ"י כמה הצעות הוגשו בסופו של דבר כאשר תיבת המכרזים תיפתח. 

נזכיר שהמכרז בקריית מוצקין, על שטח המחנה הצבאי כורדני, היה הראשון שהיה אמור להיסגר, לצד המכרז בעפולה ומכרזים נוספים. אך בסופו של דבר נדחה המכרז בשבוע ימים. המכרז מאפשר להגיש הצעות לבניית 1,028 יחידות דיור כולן למחוסרי דירה ולזכאי משרד השיכון והבינוי. מחיר המקסימום שנקבע במכרז, הנוגע להצעות הקבלנים שיוגשו, עומד על בין 9,218 שקל למ"ר ל-9,780 לא כולל מע"מ, כלומר כ-11 אלף שקל כולל מע"מ. 

במסגרת המכרז מוצעים 20 מגרשים שונים המאפשרים בניית החל מ-22 יחידות דיור במגרשים הקטנים ועד 94 יחידות דיור במגרשים הגדולים יותר. דמי הפיתוח במכרז עומדים על בין כ-2.4 מיליון שקל למגרשים הקטנים ועד כ-7.6 מיליון שקל למגרשים הגדולים יותר. כל הדירות, כולל דירות הפנטהאוז או דירות הגן באם ייבנו נכללות גם הן במסגרת הדירות המוזלות לזכאים. 

 

בכל הנוגע למי שיהיה זכאי להשתתף בהגרלה לרכישת הדירות המוזלות, קובע המכרז כי רק מי שלא הייתה בבעלותו דירה בשש השנים האחרונות יוכל להגיש בקשה לזכאות. עוד נקבע כי מי שקיבל דיור ציבורי מהמדינה לא יהיה זכאי להטבה אולם מי שקיבל סיוע בשכר דירה כן יהי זכאי לרכוש דירה מוזלת. 

עוד בנוגע לזכאות - יחיד (רווק/ה, גרוש/ה, אלמן/ה) מעל גיל 35 יהיה זכאי ונכה שהוכר כנכה גפיים תחתונות לצמיתות בדרגה של 75% או יותר והוא אזרח ישראל מגיל 21 ומעלה. 

לגבי תא משפחתי שזכאי להטבה קובע המכרז כי מדובר בזוגות נשואים או ידועים בציבור עם ילידם או בלי ילדים ללא הגבלת גיל. עוד נקבע כי גם זוגות שטרם נישאו ונרשמו כבר לנישואין ועתידים להתחתן תוך כשלושה חודשים יהיו זכאים להטבה וכך גם הורה עצמאי (חד הורי) עם ילד אחד לפחות שטרם עבר את גיל 21. במקרה של הורה עצמאי, ההטבה תינתן גם למי שהייתה בבעלותו 50% מדירה שנמכרה בעקבות גירושים ולא היו לו זכויות נוספות בנכס בחמש שנים הקודמות להגשת הבקשה. 

עוד מובהר בחוברת המכרז כי הזוכה במכרז יחוייב למכור הדירות לזכאי מחיר למשתכן שייבחרו בהליך של הגרלה, וזאת בהתאם לכללים שתקבע הוועדה לתכנון ופיתוח, כלומר, מטה הדיור במשרד האוצר בראשו עומד אביגדור יצחקי. דירה במסגרת מכרזים אלו לא תימכר טרם קיבל היזם או הקבלן היתר בנייה או שהועדה המקומית ביישוב בה התפרסם המכרז אישרה את הבקשה להיתר. 

במסגרת המכרז מחוייבים הקבלנים או היזמים שיזכו למכור דירות שיעמדו במפרט מחייב שיפרסם משרד הבינוי ועל מוכר הדירה ייאסר לדרוש תוספת כספית על שינויים במפרט החל ממועד חתימת הסכם המכר ועד האיכלוס. עם זאת, הרוכשים יוכלו לוותר על פריטים מסויימים במפרט ולקבל עליהם זיכוי כספי. מדובר על הפריטים הבאים: ארון מטבח, ארון אמבטיה, סוללות למים (כיור, אמבטיה ומקלחת) נקודות תאורה שקעים ונקודות תקשורת. מעבר לפריטים הללו לא יינתן זיכוי על פריטים נוספים במפרט.