כחלון: 4 חברות שולטות ב-40% משוק המזון

שר האוצר בדיון בכנסת על רפורמת הקורנפלקס: "הרווח המצרפי של 10 יבואני המזון הגדולים עלה ב-230% תוך 8 שנים. שהשכירים והעצמאים יחשבו בכמה עלה השכר שלהם בשנים האלה - אני מבטיח להם שבפחות"

משה כחלון / צילום: אמיר סלמן - הארץ
משה כחלון / צילום: אמיר סלמן - הארץ

שר האוצר משה כחלון תוקף היום (ב') את יבואני המזון וקורא להעביר את רפורמת המזון (שזכתה לכינוי "רפורמת הקורנפלקס"), שמטרתה לפתוח את שוק המזון לתחרות ויבוא.

"הרפורמה הזאת חיכתה יותר מדי שנים, והגיע הזמן שהיא תצא תדרך", אמר היום כחלון בדיון בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת. "מדובר ברפורמה שמשפיעה על החיים של האזרחים מדי יום. כמה שמשפחה יותר חלשה - היא מוציאה אחוז יותר גבוה על צריכה, כך שהרפורמה הזאת תעזור אפילו יותר לשכבות החלשות".

האוצר: רווחי יבואני המזון זינקו ב-230% בעשור - על חשבון הצרכנים

מי יעצור את החגיגה של יבואני המזון?

כחלון ציין כי "שוק המזון בישראל הוא מהריכוזיים בעולם. 4 חברות שולטות ב-40% מהשוק - זה לא אמיתי".

שר האוצר התייחס לנתונים שפרסם לאחרונה האוצר בדבר רווחיות יבואני המזון הגדולים, ואמר: "הרווח המצרפי של 10 היבואנים הגדולים עלה ב-230% תוך 8 שנים. שהשכירים והעצמאים יחשבו בכמה עלה השכר שלהם בשנים האלה - אני מבטיח להם שבפחות. צריך להגיד את האמת - הרגולציה חונקת את היבואנים הקטנים ואת התחרות. ברפורמה הזאת אנחנו נעזור להם".

לדבריו, "הנחיתי את הצוות שלי באוצר לסייע בתקציבים ולהעמיד לרשות משרד הבריאות את כל האמצעים בכדי שהרפורמה תצא לדרך באופן המהיר ביותר".

מוקדם יותר היום השתתף כחלון בישיבת קבינט הדיור, שם אושרה התוכנית לשיווק קרקעות לבניית כ-30 אלף דירות, ואמר: "אנחנו נפתור את משבר הדיור ונוודא שבעוד כמה שנים לא יהיה משבר חדש. משבר הדיור החמור שאנחנו חווים היום התחיל בגלל חוסר תכנון מספיק של דירות. אנחנו נצליח לפתור את משבר הדיור, אבל האחריות שלנו היא לתכנן היום בשביל הדורות הבאים, מדאגה למדינה ועתיד הילדים שלנו. אנחנו נתכנן מלאי משמעותי של דירות ונוודא שעוד כמה שנים לא יהיה כאן משבר דיור חדש. את הפירות של כ-30,000 דירות שהוכרזו היום יקטפו בעוד מספר שנים אזרחי המדינה".