קבינט הדיור דחה הדיון בבניית אלפי יח"ד בהר חרת

מדובר בתוכנית המציעה לבנות כ-3,000 יחידות דיור בהר חרת הסמוך לירושלים ולמבשרת ציון ■ החברה להגנת הטבע: "יש לפעול לחיזוק העיר פנימה, ולא לקדם בנייה בשטחים הפתוחים"

הפגנה  מול ישיבת קבינט הדיור / צילום: : דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע
הפגנה מול ישיבת קבינט הדיור / צילום: : דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

קבינט הדיור דחה היום (ב') את הדיון בתוכנית לבניית אלפי יחידות דיור בהר חרת הסמוך לירושלים. דיון בנושא יתקיים ככל הנראה בישיבת קבינט הדיור הבאה. מדובר בתוכנית המציעה לבנות כ-3,000 יחידות דיור בהר חרת הסמוך לירושלים ולמבשרת ציון, תוכנית שגררה התנגדויות רבות בימים האחרונים מצד ארגוני סביבה, אנשי אקדמיה, עיריית ירושלים, המועצה המקומית מבשרת ציון וגם חברי כנסת. במקביל, ערכו היום המתנגדים השונים גם הפגנת מחאה בזמן שקבינט הדיור התכנס בירושלים.

מהחברה להגנת הטבע, שהייתה בין המתנגדים לאישור התוכנית נמסר היום כי: "יש לפעול לחיזוק העיר פנימה, ולא לקדם בנייה בשטחים הפתוחים הערכיים שמסביב לעיר ואנחנו מקווים כי בדיון הבא השרים ידחו לחלוטין את התכנית".

נציין כי למרות הדחייה בדיון על התוכנית, גורם באוצר מסביר כי מדובר בדחייה שנבעה מאי בהירות הנוגעת למחצבה במקום ולא בשל ההתנגדות הרחבה שהוצבה כנגד התוכנית על ידי גורמים שונים. עוד הוסיף אותו גורם כי בניגוד לטענה שמדובר בתוכנית שתפגע במקום שאמור להיות מוכרז כגן לאומי, היא דווקא תחזק את מעמד האזור ככזה.

כזכור, רק אתמול פורסם כי גורמים שונים פנו לשר האוצר משה כחלון וליו"ר מטה הדיור באוצר אביגדור יצחקי בבקשה לבטל את הדיון בתוכנית האמורה. מדובר באחת התוכניות שקבינט הדיור אמור היה להכריז עליה היום כמתאימה לקידום במסגרת הוועדה למתחמי בנייה מועדפים לדיור (הותמ"ל). במידה והתוכנית מוכרזת כמתאימה לקידום בותמ"ל היא מקודמת בהליך מהיר יותר מאשר במוסדות התכנון הרגילים.

"אנו, הארגונים החברים ב"ברית לחיזוק ירושלים ושמירה על ההרים סביב לה", קואליציה של רשויות מקומיות, ארגוני סביבה וועדי ציבור אזוריים, מתנגדים בכל תוקף להכרזה על תכנית "מבואות מבשרת" כמתחם מועדף לדיור, וקוראים לשר האוצר ולשרים חברי קבינט הדיור להורידו מסדר היום", כך במכתב שנשלח לשר האוצר.

"מהלך התכנון הנוכחי של רשות מקרקעי ישראל לבניית כ-3,000 יחידות דיור ומתחם תעסוקה בהר חרת עומד בניגוד גמור לתכנית המתאר המחוזית. לא למותר לציין כי המועצה הארצית לתכנון ובנייה דחתה ברוב מוחלט תוכנית דומה ב-2007 ומצאה כי ישנן עתודות קרקע מספקות לעיר ירושלים... לתוכניות הפיתוח השונות בהר חרת מתנגדים לא רק ארגוני ורשויות הסביבה אלא גם ראשי הרשויות המקומיות ירושלים ומבשרת ציון וציבור נכבד מקרב תושביהן", כך נכתב.

עוד נכתב כי: "התכנית בגבולותיה המוצעים כעת כ"מתחם מועדף, פוגעת בערכי טבע, נוף ומורשת ובתכנית הגן הלאומי, וזאת ללא כל צורך, ותוך גרימת נזק חסר תקנה לישוב הקיים, כאמור. סוגיות פיתוחן המאוזן בראיה כוללת של הערים ושימור הסביבה, הטבע והנוף במבואות ירושלים, אינן עניין להליך חפוז ודורסני בוותמ"ל. יש להשאירן לבחינה מדוקדקת וזהירה של מוסדות התכנון הרגילים בשיתוף עם הרשויות המקומיות".

מכתב דומה נשלח גם מטעם שורה של חברי כנסת, רובם מהאופוזיציה, בהם ח"כ נחמן שי, ח"כ דב חנין, ח"כ חיליק בר, ח"כ תמר זנדברג, ח"כ מיקי לוי וח"כ אורי מקלב.