קבינט הדיור אישר קידום מהיר של תוכניות ל-29 אלף יח"ד

מדובר ביחידות דיור ביישובים רמת גן, קריית אתא, באר יעקב, קצרין, אופקים ושפרעם ■ שר האוצר: "משבר הדיור החמור שאנחנו חווים היום התחיל בגלל חוסר תכנון מספיק של דירות. אנחנו נצליח לפתור את משבר הדיור אבל האחריות שלנו היא לתכנן היום בשביל הדורות הבאים"

נדלן, משה כחלון / צילום: שלומי יוסף, שאטרסטוק
נדלן, משה כחלון / צילום: שלומי יוסף, שאטרסטוק

קבינט הדיור בראשו עומד שר האוצר משה כחלון התכנס היום (ב') לדיון נוסף, במסגרתו עלו לאישור שבעה מתחמי בנייה חדשים במקומות שונים בארץ.

מדובר במתחמים עם היצע דירות לא מבוטל שקבינט הדיור אישר את העברתם לטיפול הוועדה למתחמי בנייה מועדפים לדיור (הותמ"ל). מדובר במתחמים ביישובים הבאים: רמת גן, קריית אתא, באר יעקב, קצרין, אופקים ושפרעם. תוכניות אלו כוללות יחד היצע מתוכנן של כ-29 אלף יחידות דיור חדשות.

נציין כי מתחם נוסף שהיה אמור לעלות לדיון, תוכנית לבניית כ-3,000 יחידות דיור בהר חרת הסמוך לירושלים ולמבשרת ציון, ירד ברגע האחרון מסדר היום של קבינט הדיור בשל התנגדות עזה לקידומו בוותמ"ל מחד ובשל אי בהירות הנוגעת לפעילות מחצבה במקום. תוכנית זו צפויה לעלות ככל הנראה לדיון מחודש בקבינט הדיור הבא.

ברמת גן הכריז קבינט הדיור על שני מתחמים המצויים בדרום מזרח העיר, ובסמוך לתל השומר, מתחם גני אז"ר, הכולל 2,200 יחידות דיור ומתחם תל השומר דרום הכולל 3,000 יחידות דיור. בקריית אתא מדובר על מתחם הממוקם בצפון העיר שיכלול כ-11,500 יחידות דיור. בבאר יעקב הוכרז מתחם הסמוך למחנה צריפין המיועד לפינוי וכולל כ-1,000 יחידות דיור. בקצרין הכריז הקבינט על מתחם הכולל 1,600 יחידות דיור בדרום הישוב. באופקים הוכרז מתחם הכולל 8,000 יחידות דיור וממוקם במזרח הישוב ובשפרעם הוכרז מתחם הנמצא במזרח הישוב וכולל תוכנית לבניית 1,500 יחידות דיור ושטח המיועד לתעסוקה.

סך כל יחידות הדיור בתכניות אלו עומד על 28.8 אלף יחידות דיור כאשר מתוך יחידות דיור אלו יוקצו בכל מתחם ומתחם גם יחידות דיור לטובת שכירות לטווח ארוך כפי שקובע חוק הוותמ"ל. עם זאת, במתחמים רבים מבין אלו שאושרו ניצל משרד האוצר את האפשרות בחוק להחריג יישובים מסויימים מהחובה לכלול בתוכניות החדשות 30% דירות להשכרה, וכך ישנם מתחמים בהם יעמוד היקף הדירות שייבנו להשכרה על 10% בלבד ובחלק אחר של המתחמים בוטל לחלוטין היצע הדירות להשכרה ארוכת טווח.

"אנחנו נפתור את משבר הדיור ונוודא שבעוד כמה שנים לא יהיה משבר חדש", כך אמר היום שר האוצר כחלון בפתח ישיבת קבינט הדיור: "משבר הדיור החמור שאנחנו חווים היום התחיל בגלל חוסר תכנון מספיק של דירות.

אנחנו נצליח לפתור את משבר הדיור אבל האחריות שלנו היא לתכנן היום בשביל הדורות הבאים מדאגה למדינה ועתיד הילדים שלנו. אנחנו נתכנן מלאי משמעותי של דירות ונוודא שעוד כמה שנים לא יהיה כאן משבר דיור חדש. את הפירות של הדירות שהוכרזו היום יקטפו בעוד מספר שנים אזרחי המדינה".

נציין כי נכון להיום הוסמכה הוותמ"ל לעסוק בעשרות תוכניות ברחבי הארץ. כך, הוועדה מוסמכת לטפל כיום בלא פחות מ-43 תכניות שונות הכוללות היצע דירות בהיקף של כ-130 אלף יחידות דיור ברחבי הארץ. עם זאת, חשוב לציין שככל שהיקף התוכנית שמגיע לשולחנה של הוותמ"ל גדל, כך גדלה גם הסכנה לעומס על חברי הועדה ונשאלת השאלה עד כמה מהר תוכל הועדה המיוחדת לקדם את התוכניות האמורות.

עוד נקודה שמעניין לציין היא שבעוד הוותמ"ל הוקמה במקור ככלי ביצוע לתוכניתו של שר האוצר הקודם, יאיר לפיד, לבניית 150 אלף יחידות דיור להשכרה ארוכת טווח, רוב התוכניות שהוכרזו על ידי קבינט הדיור בשנים האחרונות אינן כוללות 30% דיור להשכרה כפי שהיה אמור להיות במקור.

במקביל, גם המתחמים שאושרו היום על ידי קבינט הדיור לא חפים מבעיות או מהתנגדויות. מתחם תל השומר למשל, גורר התנגדות רחבה מצד עיריית רמת גן שטוענת שמדובר בתוכנית שנעשה ללא התייעצות עימה ואינה מתאימה למציאות בשטח. ראש עיריית רמת-גן, ישראל זינגר אמר היום לאחר שקבינט הדיור אישר להעביר את התוכנית לותמ"ל כי "ההכרזה שנעשתה היום בקבינט הדיור היא בכייה לדורות וראויה לחקירה מעמיקה איך מתקבלות החלטות פופוליסטיות במדינת ישראל, בלי שיש להן כל היתכנות בשטח וללא מענה אמיתי לצרכי העיר. בהכרזה זו, מנסים האוצר ומינהל התכנון לגזור את דינה של רמת-גן לקריסה כלכלית, ולכך לא אתן יד. נילחם בכל אמצעי חוקי כדי לעצור את הוצאת התכניות האומללות לפועל".