נזקי הסופה למפעלים: מכונות הייצור שבקו, והעובדים יושבים בבית

בעלי המפעלים טוענים לנזק של מאות אלפי שקלים מהפסקות החשמל בגלל הסופה: "כל הסופה הזאת ארכה 5 דקות בלבד, ותראה מה היא עשתה לנו"

אלי כהן / צילום: איל יצהר
אלי כהן / צילום: איל יצהר

עשרות עובדים שוחררו הביתה, מכונות הייצור שבקו ובמוקד השירות של חברת החשמל אין בשורה חדשה לגדי מאור, המנכ"ל של פלסטניר מקיבוץ ניר אליהו: היום (ב') בצהריים הוא שוב ניסה לקבל ממוקדני חברת החשמל צפי לחיבור מפעל הפוליאתילן שלו לרשת החשמל - והתבקש להמשיך להמתין בסבלנות כי הוא לא היחיד שהורידו לו כאן את השאלטר: "74 עובדים נמצאים בבית מאתמול בבוקר. הסופה הזאת עברה לנו ממש מעל הראש. לוחות שחיפו על מכונות ייצור יקרות עפו ממקומם והמכונות נרטבו. את הנזק שנגרם אני עדיין לא יכול לאמוד. מה שאני צריך כרגע זה חשמל ועם חברת החשמל כמעט אי אפשר לדבר. אני לא יודע אם זה קשור לריבוי התקלות ברחבי הארץ או לשביתה האיטלקית של העובדים", אומר.

נכון לשעות הצהריים, גם בקיבוץ הסמוך המשיכו התושבים לחכות לחידוש זרם החשמל שנותק אתמול בבוקר.

גם במפעל של חברת תרמוקיר, המייצר חומרים לענף הבנייה ונמצא באזור התעשייה של קיבוץ חורשים בשרון, התלוננו על שיבושים קשים באספקת חשמל: "כל הסופה הזאת ארכה 5 דקות בלבד, ותראה מה היא עשתה לנו", אומר המנכ"ל אלי כהן: "אתמול בבוקר כבר שלחנו הביתה את 60 עובדי המפעל, גם עובדיי ייצור וגם עובדי מטה, כי לא היה להם מה לעשות כאן: המכונות לא עבדו, המחשבים שבקו. היו ניסיונות לחדש את זרם החשמל, אבל כל ניסיון כזה רק פגע במכונות ובמכשירים רגישים: או שהם נשרפו או שיצאו מאיזון. את הנזק שנגרם לציוד שלנו אני מעריך ב-300-350 אלף שקל. צרה אחרת היא רשת הטלפונים שקרסה. מצאנו את עצמנו מנותקים מהעולם החיצון: לא יכולים לדבר עם לקוחות, עם קבלני ביצוע", אומר כהן.

הבוקר, אחרי 24 שעות של עלטה, חודשה אספקת החשמל למפעל, אך לדברי המנכ"ל כהן "זרם החשמל חלש, עדיין לא מאפשר חזרה לפעילות בתפוקה מלאה. כשאני מתקשר לחברת החשמל הם אומרים לי שיש עוד 1,500 מקרים כמוני. שאמתין בסבלנות. אני לא מבין איך מגיעים למצב כזה. אם צריך להגיע להסדרים עם ועד העובדים בחברת החשמל- אז שיגיעו להסדרים המתאימים איתו. רק שיתנו לנו לעבוד".

"המחשב נשרף"

גם שגרת העבודה במפעל הרהיטים ריביירה שבאזור התעשייה של המושב תנובות בשרון מופרעת מאז אתמול בשל ניתוקים נשנים ברשת החשמל: "אתמול לא יכולנו לעבוד ורק במהלך הערב והלילה חודשה אספקת החשמל לסירוגין. הבאנו עובדים בשעה 5 וחצי בבוקר כדי שיעבדו על הזמנות דחופות - אבל היום ב-7 וחצי שוב קרסה הרשת. אחד המחשבים הקשורים לתהליך הייצור נשרף מרוב הניסיונות להחזיר את הזרם. אני מתקשר לחברת החשמל ועונה לי תקליט. אפילו אין טעם להתקשר.

"אם כל המצב הזה הוא פועל יוצא של כוח עליון כמו מזג אוויר סוער - אני יכול לקבל את זה. אבל אם הסיבה היא מאבקים פנימיים של ועד העובדים, הרי שזה מקומם ומתסכל. בינתיים אנחנו סופגים נזקים".

מחברת החשמל נמסר כי התקלה במפעל תרמוקיר תוקנה וכי אנשי החברה עדיין מנסים לאתר את מקור התקלה במקרה של פלסטניר וקיבוץ ניר אליהו. זאת, לאחר שרשת החשמל בכל האזור קרסה, כנראה בעקבות קריסת עצים על קווי מתח גבוה ושיבושים באספקת החשמל מורגשים בכל היישובים בסביבה.