"המשק עומד על חבית נפץ; משקי הבית ממונפים עד הצוואר"

מנהל ההשקעות שמואל בן אריה טוען כי הריבית האפסית יוצרת סכנה אמיתית למשק ■ הכלכלן יניב פגוט מעריך בהתייחסות להחלטת הריבית כי בנק ישראל לא יעלה את הריבית לפחות במחצית הראשונה של 2016 ■ עידן אזולאי: "אנו צפויים לריבית אפסית לעוד זמן רב מאוד"

"הבנק המרכזי המקומי משדר לשווקים כי רק מפנה חד שלילי ומובהק בפעילות הכלכלית יביא אותו להגדלת תמריצים", כך מציין היום (ב') יניב פגוט, הכלכלן הראשי של קבוצת איילון, בתגובה להחלטת בנק ישראל להותיר את ריבית נובמבר על כנה ברמה של 0.1%. "ההשפעות הריאליות של תמריצים מוניטרים מתרחשות בפיגור של מספר חודשים ולפיכך אנו סבורים כי על בנק ישראל להגדיל את רף הסיכונים על מנת לקדם פני ההאטה".

פגוט מעריך כי לאור המציאות הכלכלית הנוכחית הריבית בישראל לא תעלה במחצית הראשונה של 2016 ולמעשה קיים ספק אם היא כלל תעלה בשנה הבאה. עם זאת, פגוט מציין כי "גוברים הסיכויים כי בנק ישראל יידרש להשיק תמריצים מוניטריים נוספים על מנת לתמוך בכלכלה ולהחליש את המטבע המקומי. אם עד לאחרונה בנה הבנק המרכזי את אסטרטגיית המטבע שלו על רכישת דולרים וציפייה כי הפד יעלה את הריבית בהתמדה במהלך הרבעונים הקרובים, הרי כעת נראה כי הפד יתקשה להעלות את הריבית יותר מפעם- פעמיים עד לתום שנת 2016".

שמואל בן אריה, מנהל השקעות ראשי בקבוצת פיוניר, ציין כי "תחזית האינפלציה כמו גם תחזיות הצמיחה, מצביעות על האטה משמעותית במשק וכל זה על רקע התנודתיות הגבוהה בשווקים הפיננסיים הגלובליים. בנק ישראל מבין כי הורדה מינורית של הריבית כבר לא אפקטיבית.

בן אריה הוסיף עוד כי "קשה להאמין שבסביבת ריבית זו ישנם דיבורים בממשלה על הענקת משכנתאות ב-90% מימון. המשק עומד על חבית נפץ מסוכנת שעלולה להביא לסכנה אמיתית, כאשר משקי הבית ממונפים עד הצוואר בריבית אפסית. כאשר הריבית תתחיל לעלות, הדבר היחיד שעשוי להציל את המשק היא העובדה שהיתה הגבלה על אחוז המשכנתא מערך הדירה".

אילן ארצי, מנהל ההשקעות הראשי בבית ההשקעות הלמן-אלדובי מציין בתגובה להחלטת הריבית כי "בנק ישראל מבין שהורדת הריבית לא תתרום לצמיחה. במשק הישראלי אין בעיה של אשראי או צריכה פרטית ולכן הורדה נוספת בריבית לא תסייע". ארצי מוסיף עוד כי בנק ישראל נמצא בעמדת המתנה בין היתר בשל גורמים חד פעמיים שהשפיעו על האינפלציה, כגון הוזלת מחירי החשמל והמשך ירידת מחירי הדלק.

עידן אזולאי, מנהל השקעות ראשי בבית ההשקעות אפסילון מסר בתגובה כי: "בנק ישראל מעריך שקטנו הסיכויים להשגת יעד האינפלציה לצד עלייה בסיכונים לצמיחת המשק. כל זאת על רקע ההערכה שגם הכלכלה הגלובלית הורידה הילוך. בין אם הריבית תופחת בחודשים הקרובים ובין אם לאו, אנו צפויים לריבית אפסית לעוד זמן רב מאוד, מה שעשוי להמשיך ולתמוך בשוק האג"ח".

אורי גרינפלד, כלכלן ואסטרטג ראשי בפסגות, שותף לדעה כי הריבית תופחת פעם נוספת רק אם תחול החמרה משמעותית באינפלציה או בצמיחה. "מכיוון שהחמרה כזו אינה צפויה אנו מעריכים כי הריבית תוותר על כנה גם במהלך החודשים הקרובים". גרינפלד התייחס גם לאפשרות של הרחבה מוניטארית בגוש האירו וטען כי "לא בהכרח שהרחבה כזו תבוא לידי ביטוי בתיסוף משמעותי של השקל מול הסל ולכן בבנק ישראל יעדיפו כנראה להמתין ולבחון את ההשלכות של צעד כזה".