בנק ישראל: הריבית לא תעלה בקרוב; הדולר נופל 0.8%

עפ"י הבנק, גל האלימות עשוי להשפיע על הצריכה הפרטית ועל התיירות, אולם במקרה שלא ייארך זמן רב, ההשפעה צפויה להיות מתונה ■ בנק ישראל מעריך כי המדיניות המוניטרית תישאר מרחיבה "למשך זמן רב"

קרנית פלוג / צילום: רויטרס
קרנית פלוג / צילום: רויטרס

בנק ישראל הותיר היום (ב') את הריבית לחודש נובמבר על כנה ברמה של 0.1%. על-פי הוועדה המוניטרית של הבנק, המדיניות המוניטרית תיוותר מרחיבה למשך זמן רב, והמשק צומח בקצב מתון. כלומר, אין צפי להעלאה קרובה של הריבית. עד כה רק חטיבת המחקר בבנק ישראל העריכה כי הריבית לא תעלה לפחות עד 2016, וכעת הוועדה המוניטרית בעצם מאמצת את המלצת חטיבת המחקר וצופה המשך הרחבה ככל הנראה ברבעון הראשון של 2016.

לאחר החלטת הריבית נופל הדולר ב-0.8% ל-3.86 שקלים, והאירו מאבד 0.7% ל-4.26 שקלים בעוד הסוחרים בשוק מבינים שהורדת הריבית הולכת ומתרחקת.

על-פי הבנק, ניסיון העבר מלמד שגל האלימות עשוי להשפיע על הצריכה הפרטית ועל התיירות, אולם במקרה שלא ייארך זמן רב, ההשפעה צפויה להיות מתונה.

אלה הגורמים להחלטה, לפי בנק ישראל:

■ סביבת האינפלציה בטווח הקצר מושפעת מגורמים בעלי אופי חד פעמי. הציפיות האינפלציוניות לטווח הקצר נותרו נמוכות החודש, והן מושפעות מגורמים אלה, ומהתייצבות מחירי הסחורות שחלה לאחרונה. ציפיות (פורוורד) לטווחים הבינוניים נרשמה עליה, והציפיות (פורוורד) לטווחים הארוכים נותרו מעוגנות בקרבת מרכז תחום היעד.

■ האינדיקטורים שנוספו החודש תומכים בהערכה כי המשק צומח בקצב מתון, בהובלת הצריכה הפרטית, תוך המשך חולשה ביצוא. הנתונים בשוק העבודה מצביעים על המשך שיפור בשוק זה. ניסיון העבר מלמד שגל האלימות עשוי להשפיע על הצריכה הפרטית ועל התיירות, אולם במקרה שלא ייארך זמן רב, ההשפעה צפויה להיות מתונה.

■ קרן המטבע הבינלאומית הפחיתה את תחזיות הצמיחה והסחר העולמיים ל-2016, בעיקר לאור ההתפתחויות בשווקים המתעוררים. במספר משקים הופחתה החודש הריבית וההערכות בשווקים הן שהמדיניות המוניטרית במשקים העיקריים תמשיך להיות מרחיבה, ובחלקם ההרחבה אף צפויה להתגבר.

■ מאז הדיון המוניטרי שהתקיים ב-21/9/15, ועד ל-23/10/15, התחזק השקל מול שער החליפין הנומינלי האפקטיבי בכ-1.1%. מתחילת השנה נרשם ייסוף אפקטיבי של 5.9%. התפתחות שער החליפין מתחילת השנה מקשה על צמיחת היצוא והמגזר הסחיר, ומעכבת את חזרת האינפלציה אל תוך היעד.

■ החודש נרשמה ירידה במחירי הדירות, אך ב-12 החודשים האחרונים הם עלו ב-6.2%. ניכר גידול במכירת דירות חדשות ובמלאי הדירות למכירה. היקף נטילת המשכנתאות החדשות ממשיך להיות גבוה.

בנק ישראל מסר כי "הוועדה המוניטרית סבורה שהסיכונים להשגת יעד האינפלציה נותרו גבוהים, והסיכונים לצמיחה אף גברו. בנק ישראל ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות הכלכליות בישראל ובעולם, ובשווקים הפיננסיים. בנק ישראל ישתמש בכלים העומדים לרשותו, ויבחן את הצורך בשימוש בכלים שונים, על מנת להשיג את מטרותיו - יציבות מחירים, עידוד התעסוקה והצמיחה, ותמיכה ביציבות המערכת הפיננסית - ובהיבט הזה, ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בשוקי הנכסים ובכלל זה שוק הדיור".