דין התנועה: תערוכת פרפורמנס ראשונה מסוגה במוזיאון ת"א

תערוכת פרפורמנס ראשונה מסוגה במוזיאון ת"א מציגה קבוצת האמנות "תנועה ציבורית", שבוחשת בסדרי העולם של המוזיאון

גם צועדים במדים לבנים, על-פי הקודים המוכרים של תרגילי סדר צבאיים, ומבצעים מחוות ותמרונים שמזכירים מסדר המפקד. אבל מגרש המסדרים של "תנועה ציבורית" לא נמצא בבסיס הקרייה, אלא ממש ממול, בטריטוריה של מוזיאון תל-אביב. מעוז אזרחי-תרבותי, שאליו מגיע המבקר השואף להתעלות מעל לצרות הביטחוניות שעוטפות את הקיום הישראלי. האמנם?

בתערוכה "תנועה ציבורית: אוסף לאומי" מוצג נרטיב הקושר את המהלך ההיסטורי של הקמת מוזיאון תל-אביב והאוסף שלו, למהלך הקמת המדינה והכרזתה - אירוע היסטורי שהתרחש במעונו הראשון של מוזיאון תל-אביב (כיום "היכל העצמאות" בית מאיר דיזנגוף בשדרות רוטשילד).

התערוכה היא למעשה מיצג, פרפורמנס בז'רגון האמנותי. ההחלטה לקיים את המיצג במתכונת של תערוכה הנמשכת על פני 6 שבועות מעמידה את המוזיאון בחזית הטרנד, בדומה לגופים מובילים בעולם.

"למה את קוראת לזה תערוכה. זה מופע", התרעם אחד המבקרים בפני רותי דירקטור, האוצרת. "זה גם וגם", היא מנסה להסביר. דנה יהלומי, שייסדה את הקבוצה יחד עם עומר קריגר ב-2006 וכיום מובילה אותה, מסבירה כי מדובר בתהליך של מחקר ופיתוח תנועתי למול היצירות הפלסטיות. בדרך-כלל הם עובדים במרחב הציבורי ויוצרים כוריאוגרפיות טקסיות, המפגישות בין אמנות לפוליטיקה ומערבות את הקהל. כאן המוזיאון עושה עוד צעד להכיר לקהלו את השדה הסבוך של אמנות עכשווית. מגמה שהחלה בשנים האחרונות ומקדמת את הנסיוני והמפתיע על פני תערוכת "יצירות על קירות". החל מהמעבר בין אולמות בתערוכת הענק של דאגלס גורדון, עבור ביצירות שהוזמנו במיוחד לפיר של מפל האור, בתערוכות של טום פרידמן וג'ואנה ושקונסלוס, ועד לתערוכתו המתפתחת, מודפסת וממוסגרת במקום, של אוהד מטלון.

גיחוך ועונג

את "אוסף לאומי" בנתה קבוצת הפרפורמנס "תנועה ציבורית" באופן הנוגע ועוסק ישירות בחללי מוזיאון תל-אביב, מרחביו ויצירותיו. את המיצג מקיימים 14 חברי הקבוצה בסבבים, והחשיפה לקהל נעשית בשתי דרכים - בהרשמה מראש לקבוצות העוקבות אחר המיצג בהנחיית המציגים (הרשמה מראש לקבוצות לפי לוח זמנים בקופות המוזיאון), או במפגש אקראי, שבו נחשפים המבקרים לקטעים מהמיצג ולעתים משפיעים עליו בלי ידיעתם. התגובות משתאות, וכוללות מבוכה, גיחוך ועונג. במשך 45 דקות עוקבת קבוצת המבקרים אחר ההנחיות של חברי "תנועה ציבורית", ונתקלת בתופעות קשות לעיכול: תמונה מוסרת מהקיר ונלקחת ברוב טקס לחלל אחר, אולם תערוכה הוסב להעתק ששל אולם הכרזת המדינה ובו מתקיים חלק מהמיצג, קיר נופל, גופות נישאות במשמר כבוד, יצירות חשובות מתגלות כהעתקים ואמות הספים מתערערות. תענוג.

מוזיאון תל-אביב הרשמה: www.tamuseum.org.il