ביהמ"ש העליון: הסכסוכים במגדל אסותא יידונו בנפרד

השופט יורם דנציגר דחה את בקשת הערעור של חברת גורדי הנדסה וקבע כי הסכסוכים בין החברה לדיירים ולחברות הביצוע לא יידונו במאוחד

הדמיית פרויקט היוקרה מגדלי אסותא בתל אביב / הדמיה: ויו פוינט
הדמיית פרויקט היוקרה מגדלי אסותא בתל אביב / הדמיה: ויו פוינט

המאבקים בפרויקט אסותא: בית המשפט העליון דחה בתחילת השבוע (א') את בקשת הערעור של חברת גורדי הנדסה, שניהלה עד לא מכבר את פרויקט היוקרה במתחם בית-החולים הישן, על החלטת המחוזי שניתנה לפני פחות משנה, וקבע כי הסכסוכים בין החברה לדיירים ולחברות הביצוע לא יידונו במאוחד.

לאחר שנציגות הדיירים במתחם החליטה בשנת 2014 להיפרד מגורדי ולהוציאה מהפרויקט, פנתה החברה לבית המשפט המחוזי בבקשה למנות בורר אחד במסגרת תביעה נגד נציגות הדיירים, חברי הקבוצה וקבלני הביצוע - אורתם מליבו ואלקטרה.

החברה טענה אז כי הוצאתה מהפרויקט נעשתה משיקולים זרים, וכי בפועל החברה המשיכה לפקח ולנהל את העבודות המתחם עד למארס 2014 (אז הודיעה לה הנציגות כי מינתה מפקח אחר, חברת וקסמן גוברין גבע). עוד טענה גורדי כי היא עבדה במשך שנה ללא תשלום.

כאמור, המחוזי דחה את הבקשה, והשבוע דחה בית המשפט העליון גם את בקשת הערעור.

שופט העליון יורם דנציגר בחן את הסכמי ההתקשרות בין גורדי לדיירים ובינה לבין חברות הביצוע (שיוצגו בידי עורכי הדין ארי וקסלר, שמואל פלגר ויהל באומל ממשרד ברקמן, וקסלר, בלום ושות'), וקבע כי "לא ניתן לראות במשיבים (הדיירים - א.ש.), ולו בדוחק, כמי שהסכימו להתדיינות משותפת. המבקשת חתמה על שני הסכמים תוך פחות מ-5 חודשים, כאשר בכל הסכם תניית בוררות הכוללת קביעות שונות הן ביחס למנגנון מינוי הבורר והן ביחס לזהותו. שונוּת זו בין שתי תניות הבוררות, בפרט נוכח העובדה שמדובר בשני הסכמים ביחס לאותו הפרויקט, מלמדת על יצירת אבחנה מודעת ומכוונת בין הקבלנים לבין הדיירים".

פרויקט אסותא מוקם על שטח של 8.5 דונמים ברחוב ז'בוטינסקי, וכולל מגדל בן 26 קומות, שני מבנים לשימור ו-155 דירות.

חברת "העיר החדשה" של דרור הלוי רכשה בשנת 2010 את הקרקע תמורת 336 מיליון שקל, והשמות שנמנים עם קבוצת הרכישה הנוצצת כוללים, בין היתר, את אהוד ברק, אלי יונס, גליה מאור, הראל ויזל והאדריכל משה צור שתכנן את הפרויקט.

מאז תחילת שיווק הזכויות בסוף 2009 ידע הפרויקט היוקרתי מכשולים רבים, בהם מאבק ציבורי חריף שניהלו תושבי השכונה נגד הקמתו, שאילץ את הקבוצה לשלם 16 מיליון שקל לטובת השקעה בסביבה - סכום שהעלה את מחירי הדירות ב-7% וגרם לביטול חלק מהעסקות.

לאחר פרשה זו בחרה הקבוצה להיפרד מ"העיר החדשה", בין היתר בשל חילוקי דעות בנושא הפשרה שאליה הגיע הלוי עם השכנים. במקומו נבחרה נציגות של 5 חברים, שבין היתר החליטה, כאמור, להיפרד מגורדי הנדסה.