הבורסה מרגיעה: "אף חברה ישראלית לא תיגרע כעת מהמדדים"

בבורסה מגיבים לביקורת על נהירתן של חברות ביומד אמריקאיות לתל אביב ■ יוסי ביינארט: "לא מדובר בפלישה של חברות, כי אם בהגעה מבורכת של כמה חברות בודדות"

יוסי ביינארט / צילום: איל יצהר
יוסי ביינארט / צילום: איל יצהר

בעקבות הביקורת הגוברת לגבי נהירתן של חברות ביומד אמריקאיות להירשם בבורסה המקומית, ממהרים להבהיר בבורסה כי "אף חברה ישראלית לא תיגרע כעת מהמדדים, גם אם משקלן במדדים יפחת במקצת".

הגידול במספר חברות הביומד הזרות, המצטרפות לבורסה בתל אביב במסגרת הרישום הכפול, גורם חששות מצד פעילים בשוק. השבוע נודע שחברת הביומד האמריקאית מנקיינד תירשם למסחר בבורסה במסגרת הרישום הכפול, בהמשך לשתי חברות אמריקאיות אחרות מתחום מדעי החיים - נבידאה וביוטיים. זאת, אף שאין להן פעילות משמעותית בישראל. הרשימה עלולה להתרחב משמעותית עם הצטרפותה האפשרית של ענקית התרופות מיילן לבורסה המקומית - אם וכאשר תרכוש את פריגו.

"רישום חברות אמריקאיות למסחר בתל אביב אגב זיקתן הנמוכה למשק, תשפיע לרעה על הבורסה ועל המשק. נראה שהדרך היחידה שבה מרגישים קברניטי הבורסה שיצליחו בתפקידם היא דרך גידול גרפי של מחזורי המסחר, ואולם, בין זה להצלחה אין ולא כלום. הרישום הזה לא ייצר אלטרנטיבה אמיתית חדשה עבור המשקיעים, וייצור נזק משמעותי בכך שכניסה של חברות אמריקאיות תדחק את החברות המקומיות מרדאר המשקיעים - דרך דחיקתן מהמדדים, כך שהיכולת שלהן לגייס ולצמוח תקטן. לא רק זאת, הדרך היחידה לגייס תהיה באמצעות חוב שגורר מינוף הולך וגדל של החברות", אומר גורם בשוק.

בשיחה עם "גלובס" אומר היום מנכ"ל הבורסה, יוסי ביינארט, כי "לא מדובר בפלישה של חברות, כי אם בהגעה מבורכת של כמה חברות בודדות. המדדים הנוכחיים בבורסה צרים ותנודתיים מדי. בקרוב נעשה רפורמה במדדים ונרחיב אותם, ואז החשש לדחיקה החוצה מהמדדים של חברות ישראליות ייפתר. בכל מקרה, זה לא תפקיד הבורסה לבחון אם חברה טובה או לא - יש לה שווי שוק וזה הפרמטר היחיד". ביחס לטענות שהקריצה לחברות זרות לא תתרום לכלכלת ישראל ותדחק החוצה חברות ישראליות הוא אומר: "הן לא יידחקו כי נגדיל את המדדים, מה גם שאנו מקווים שהמסחר בני"ע שלהן בישראל גם יכניס אותן למשק המקומי, ואולי יהפוך אותנו להאב של ביו-טק".

בבורסה פרסמו אתמול והיום שתי הבהרות אגב רפורמת המדדים. אתמול הובהר ש"כניסה של מניה למדדים, במסלול המהיר, איננה מוציאה מניה אחרת הכלולה במדד, זאת עד לעדכון המדדים הבא (שיהיה ב-15 לדצמבר)". היום נמסר, כי "עד להשלמת הרפורמה לא תגרענה מהמדד מניות בשל כניסת מניות במסלול המהיר, כל עוד הן עומדות בתנאי הסף של המדד. מדובר במדדים שמספר המניות בהם קבוע (ת"א 25, ת"א 100 וכו'). לאור זאת ייתכן כי בתקופת המעבר ייכללו במדדים יותר מניות מהמספר הקבוע. רפורמת המדדים מיועדת להגדיל את מספר החברות הנכללות במדד תוך הקטנת משקלן היחסי".