השיח ברשת: 39% מאשימים את חברת החשמל

עוד 4% מאשימים את עובדי החברה ■ 13% מאשימים את ההנהלה ■ ניתוח של חברת באזילה מהשיח ברשת מעלה כי הגולשים דורשים פתרונות למשבר החשמל מהממשלה

עובד חברת החשמל / צילום: תמר מצפי
עובד חברת החשמל / צילום: תמר מצפי

המחדל של חברת החשמל בימים האחרונים, שהותיר מאות אלפי אנשים, בעיקר באזור השרון, מנותקים לחלוטין מחשמל למשך 3 ימים, בא לידי ביטוי נרחב ברשתות החברתיות, שם הוציאו הגולשים קיטור על הסיטואציה.

סכסוך העבודה בין ועד עובדי חברת החשמל להנהלת החברה היה חלק מהמחדל הזה, שהתגלגל עד לפתחה של הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, אך נראה שדווקא העובדים יוצאים מזה בזול - לפחות לפי ניתוח השיח ברשת בימים האחרונים.

מניתוח מיוחד של חברת באזילה עבור "גלובס" של מעל ל-6,500 שיחות ברשת משבת ועד הבוקר (ד'), עולה כי רק 4% מהגולשים מאשימים את עובדי חברת החשמל בניתוק שנוצר. השיח אודותיהם הוא אמביוולנטי - מצד אחד הגולשים רואים כי עובדי החברה מנסים לפתור את התקלות ולטפל בבעיות הציבור תחת לחץ כבד, אך מנגד טוענים כי המשכורות הגבוהות ותנאי העבודה בחברת החשמל אינם מצדיקים התנהלות כזו מצידם.

חברת החשמל לא יוצאת נקייה, כמובן, ו-39% מהגולשים מאשימים אותה מבלי לנקוב ספציפית מי אשם במצב. עוד עולה כי 20% מהגולשים האשימו את עצם העובדה שקיים מונופול בשוק החשמל המקומי, 13% האשימו את הנהלת חברת החשמל, 7% את הממשלה ו-17% טענו כי אין כלל אשמים במחדל.

לדברי מרב בורנשטיין, סמנכ"לית אסטרטגיה ומוצרים בחברת באזילה, לא מעט גולשים דיברו על כך שצריך לשבור את המונופול ולהפריט את חברת החשמל. "הטענה הנפוצה הייתה כי הריכוזיות במשק לא מאפשרת תחרות ובכך לא מעודדת שיפור מתמשך בשירות ובתשתיות. דרישות אלה הופנו לממשלה שנתפסת כגוף האחראי על ריכוז הכוח בחברת החשמל", הסבירה בורנשטיין.

 

הגולשים קוראים לשבירת המונופול

חלק ניכר מהגולשים יצא בקריאה לפעולה לאור מחדל החשמל. 42% מהגולשים קראו לשבירת המונופול או להפרטת של חברת החשמל. 18% ציינו כי יש לשפר את תשתיות החשמל ("אם חצי שעה של גשם שוברת את המדינה, מה יקרה כשתהיה סופה אמיתית?", שאל אחד הגולשים), בעוד 16% דרשו לקיחת אחריות אישית וקראו לשינוי בהנהלת החברה. 8% מהגולשים דיברו על כך שדרוש פיצוי לנפגעים, בעוד 3% דיברו על תביעה נגד החברה ושיעור דומה על תביעה נגד העובדים עצמם. 5% דנו על פתרונות של אנרגיה אלטרנטיבית ו-3% דרשו הורדת משכורות לעובדי חברת החשמל.

בחברת באזילה עשו השוואה של השיח בסערה האחרונה לעומת שתי הסערות הגדולות הקודמות. כך, למשל נפח השיח ברשת בסופה של דצמבר 2013, שבה השלג והסערה שיתקו את ירושלים ואזורים נוספים והביאו להפסקת חשמל, הייתה גדולה משמעותית מהסופה השבוע ומזו שהייתה בינואר השנה. כך, בשלושת הימים הראשונים לסערה ההיא נרשמו 9,590 דיונים בנושא, בעוד בסערה הנוכחית נרשמו 6,300 דיונים. למרות זאת, הסנטימנט בשתי הסערות היה שלילי באותה מידה, כש-80% מהדיונים היו שליליים. בסופה של דצמבר 2013, 13% מהדיונים היו חיוביים, בעוד שהפעם לא היו דיונים בעלי סנטימנט חיובי כלל.

מי האשם במשבר החשמל
 מי האשם במשבר החשמל

 

הסנטימנט ברשת כלפי חברת החשמל
 הסנטימנט ברשת כלפי חברת החשמל