קק"ל תממן הג'ובים בקונגרס הציוני בסכום של 87 מ' ש' בשנה

ההסכם שמסדיר את חלוקת הג'ובים בין המפלגות

ההסכם הסודי שנחתם בין המפלגות והתנועות הפוליטיות לחלוקת תפקידים במוסדות הציוניים במסגרת הקונגרס הציוני שנערך לפני שבוע מגלה תמונה של חלוקת תפקידים על פי מפתח פוליטי. תנועת "יש עתיד" בראשות יאיר לפיד, היחידה שלא חתמה על ההסכם, דרשה אתמול (ד') בוועדת השקיפות של הכנסת להציגו, אולם יו"ר הוועדה ח"כ סתיו שפיר דחתה את הדרישה והאשימה את יש עתיד בשיתוף פעולה להעברת מאות מיליונים לחטיבה להתיישבות ללא שקיפות. על ההסכם חתומים נציגי הליכוד, המחנה הציוני, ישראל ביתנו, תנועת המזרחי (מפד"ל לשעבר), ש"ס וכולנו בראשות משה כחלון.

מההסכם שהגיע לידי "גלובס" עולה כי מפלגת העבודה, יחד עם מרצ, קיבלה את תפקיד יו"ר קק"ל (אליו נבחר ח"כ דני עטר); את ראשות המחלקה למפעלים ציוניים בסוכנות וראשות המחלקה לחינוך, שבמסגרתה פעילויות רבות של שליחים בחו"ל וכן אחריות על תקציבי הזרם הרפורמי והזרם הקונסרבטיבי. תנועת הליכוד יחד עם ש"ס משאירות בידיהן את תפקיד יו"ר הסוכנות היהודית (בו מחזיק נתן שרנסקי); את תפקיד סגן יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית; וכן שורה של תפקידים העוסקים במאבק באנטישמיות והסברה בחו"ל.

תנועת המזרחי, יחד עם ישראל ביתנו והאיחוד הלאומי, קיבלה את תפקיד יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית; את תפקיד ראש החטיבה להתיישבות (שעברה לאחריות שר החקלאות אורי אריאל), מערכת "שירותים רוחניים אורתודוקסים בתפוצות" והמחלקה לעידוד העלייה לישראל.

מההסכם עולה כי סיעת כולנו של כחלון, שהשתתפה בפעם הראשונה במו"מ זה, היא שהביאה לבחירתו של השר והח"כ לשעבר עוזי לנדאו לתפקיד יו"ר עמית בקק"ל, כפי שפורסם ב"גלובס", במהלך המו"מ הבין-מפלגתי. עוד בהסכם, רשימה מדויקת של תפקידים המיועדים למפלגות השונות, למשל: סגן יו"ר קק"ל - ש"ס העולמית; סגן יו"ר קק"ל ואחראי על ועדת הכספים - הליכוד העולמי; יו"ר ארכיון שפילברג - עבודה; חברי דירקטוריון הימנותא (חברת הנכסים של קק"ל): עבודה, מזרחי והליכוד.

בהסכם סעיף מיוחד לתוספת תקציב לצורך מימון פעילות המוסדות - תקציב שמקורו בהכנסות קק"ל ממכירת קרקעותיה על ידי רשות מקרקעי ישראל. נקבע כי עד שנת 2021 תעביר קק"ל למוסדות 69 מיליון שקל בשנה, ועם הרחבת תחומי הפעילות יתווסף מדי שנה סכום של כ-18 מיליון שקל, למשל לצורך מימון אירועי ציון 120 שנה לקונגרס הציוני הראשון.