שיטת בנייה חדשנית: מאפשרת לבנות בית שלם בשבועיים

הכירו שיטת בנייה חדשה ופורצת דרך שנחשפה לאחרונה בעולם: מאפשרת בניית בתים ומבנים שלמים בעלויות נמוכות ובזמן קצר מאוד

רובוט בונה בתים SAM Semi-Automated Mason בנייה / צילום: וידאו
רובוט בונה בתים SAM Semi-Automated Mason בנייה / צילום: וידאו

רובוט בשם Semi-Automated Mason - ובקיצור SAM - החל להניח לבנים במקומם של פועלים באתרי בנייה שונים ברחבי העולם. SAM הוא רובוט סמי אוטומטי היות והוא עדיין זקוק לעזרתו של פועל בניין לביצוע משימות מורכבות כגון הסרה של מלט עודף והכנה של אתר הבנייה.

עם זאת, SAM מבצע את עיקר המשימות עתירות העבודה והחוזרות על עצמן כמו מריחת מלט והנחת הלבנים. לפני תחילת העבודה המפעיל מקליד מספר הוראות ומידות אל תוך המחשב של הרובוט, מניח לצידו את הלבנים והמלט, לוחץ על כפתור וסאם מתחיל לעבוד. מעבר למחשב ולזרוע הנחת הלבנים, סאם מצויד בסנורים שונים וקרני לייזר שעוזרים לו להתמצא במרחב ולבנות את קירות הבתים בצורה מדויקת ומהירה. על פי החברה, בעוד שפועל בניין אנושי מסוגל להניח בין 300 ל-500 לבנים ביום, סאם מסוגל להניח בין 800 ל-1,200 לבנים ביום ולבנות בית ממוצע בתוך פחות משבועיים.

אך SAM הוא לא הרובוט היחיד שמסוגל לבנות בתים. חברת סטארט אפ ממערב אוסטרליה בשם fastbrick robotics פיתחה רובוט שמסוגל לפרוס 1,000 לבנים בשעה ולבנות שלד של בית בגודל ממוצע בתוך פחות מיומיים. לשם ההשוואה, אותו הבית, שמורכב מ-15,000 לבנים, נבנה כיום בצורה המסורתית במשך 5 עד 6 שבועות.

הרובוט שמכונה Hadrian, על שמו של הקיסר הרומי שבנה את חומת אדריאנוס המפורסמת בבריטניה, מסוגל לאסוף ערימה של לבנים, ולהניח אותן בצורה מסודרת ללא התערבות כלשהי של בני אדם. הרובוט פותח במשך מספר שנים על ידי מהנדס מכונות ואווירונאוטיקה בשם מארק פיוואק בהשקעה של 7 מיליון דולר אוסטרלי. על פי פיוואק, Hadrian מסוגל להתמודד עם כל סוגי הלבנים הקיימים בשוק כיום ותוך כדי הבנייה הוא מתחשב בתעלות הנדרשות לאינסטלציה וחוטי חשמל, ובמיקומים של החלונות והדלתות.

Hadrian נמצא עדיין בשלב של אבטיפוס אבל ב-fastbrick robotics מקווים להפוך אותו למסחרי בתוך כשנתיים, כאשר בשלב ראשון הוא ישמש את ענף הבנייה באוסטרליה ולאחר מכן ישווק בשאר העולם.