חדות, אמביציה, נועזות, מרץ: ה"היי" של הטסטוסטרון

קשה לתפוס את השפעתו מרחיקת הלכת של הטסטוסטרון על תחומים כה רבים בחיינו ■ הוא מגביר התנהגות אגרסיבית, תחרותיות ונטילת סיכונים ■ כשהוא קיים ברמות גבוהות, הוא אחראי גם לירידה ברגישות ואמפתיה לזולת ■ מיוחד ל"ליידי גלובס"

סדרת הטלוויזיה 'VEEP' / צילום: באדיבות yes
סדרת הטלוויזיה 'VEEP' / צילום: באדיבות yes

תארו לעצמכם שביציאה מהבית מחכה לכם רכב פורשה 911 קבריולט קאררה. נפח מנוע של 3,800 סמ"ק, עוצמה של 400 כוחות סוס, ומחיר התחלתי של 800 אלף שקל, שיכול להאמיר גם ל-1.2 מיליון שקל. כל זה שלכם, ותוך זמן קצר מרגע שהתיישבתם מאחורי ההגה אתם כבר ביציאה מהעיר, על כביש פנוי שמאפשר נסיעה חלקה גם במהירויות גבוהות. לא רק שרמת הסיפוק צפויה להיות גבוהה, גם רמת הטסטוסטרון בגוף תעלה ותשפר את הפרמטרים הבריאותיים שלכם. המחקרים מלמדים שכאשר רמת הטסטוסטרון בגוף עולה, פוחתים הסיכויים לדיכאון, למחלות לב ולסוכרת.

ההשפעות החיוביות של נהיגה במכונית ספורט אינן שאיפה אוטופית, אלא תוצאות מחקר שנערך לפני שנים אחדות בקנדה. החוקרים מאוניברסיטת קונקורדיה בחנו את הקשר בין 'צריכת ראווה' לרמת הטסטוסטרון בגוף, ולשם כך נתנו לכ-40 גברים בני 27-37 לנהוג במשך חצי שעה לבד במכונית פורשה על הכביש המהיר. הם חזרו על כך ארבע פעמים, ובכל פעם נבדקה רמת הטסטוסטרון שלהם. ביום אחר הם התבקשו לנהוג ברכב טויוטה בן 16, עם קילומטרז' גבוה, וגם אז נבדקה רמת הטסטוסטרון שלהם.

הנבדקים התבקשו לא לעשן ולא לשתות אלכוהול כבר ביום שלפני הניסוי, משום שלשתי הפעולות הללו יש השפעה על רמת הטסטוסטרון בדם. הממצאים הראו שנהיגה במכונית ספורט מעלה את רמת הטסטוסטרון - בין אם מדובר בנהיגה עירונית או בנהיגה על הכביש המהיר - בעוד שנהיגה במכונית פחות מהירה ופחות יוקרתית לא מעלה את רמת ההורמון בדם. יותר מכך, בנהיגה עירונית בטויוטה נרשמה ירידה ברמת הטסטוסטרון. אולי משום כך, יותר גברים במשבר אמצע החיים נוטים לרכוש לעצמם מכוניות ספורט, מבלי לדעת שיש לכך גם הקשר הורמונלי.

בשנים האחרונות נחקרו השפעותיו הרבות של הטסטוסטרון, הורמון המין שנחשב בטעות ל'הורמון זכרי' בלבד - על ההתנהגות החברתית, ההתמצאות במרחב, מצב הרוח, רמות הזיכרון, ורמת האנרגיה של גברים ונשים כאחד. מכיוון שהאסטרוגן, הורמון המין הנשי, מיוצר מטסטוסטרון, גם לו נודעות השפעות התנהגותיות, ומספר המחקרים בנושא עולה בהתמדה.