82 אלף שקל, 90% מינוף - ויש לכם דירת 2 חדרים בב"ש

התאחדות הסטודנטים מציעה: 90% משכנתא בדלת האחורית תמורת דירת 2 חדרים בבאר-שבע ■ דוחקים בסטודנטים צעירים ועניים להפסיק "לזרוק" כסף על שכר דירה ומכניסים אותם לעסקה שתסכן אותם לכל שארית חייהם

82 אלף שקל. זה הסכום המינימלי הנדרש להרשמה להגרלה שתיערך בסוף החודש (27 בנובמבר) לרכישת דירה בבאר-שבע. זה, וגם להיות אחד מ-400 אלף הסטודנטים בישראל.

בעזרת הלוואה של 75% מהבנק למשכנתאות, ועוד "הלוואה משלימה" בשיעור של 15% יוכלו המאושרים להתמודד עם הגרלה על דירת 2 חדרים, 63 מ"ר ומרפסת, במחיר של 820 אלף שקל בשדרות רגר בבאר-שבע. באותה שיטה, אפשר גם להתמודד על הגרלה לדירת 3 חדרים (החל מ-1.1 מיליון שקל) ויותר, ובסה"כ על 147 דירות שבונה חברת אזורים בפרויקט חדש. 

כאילו לא למדנו כלום מהמשבר העולמי שהיכה בעשור האחרון בכל העולם.

כאילו לא היו פה משבר הסאב-פריים האמריקאי ושורה ארוכה של "טייקונים" שמינפו את עצמם לדעת עד שהחגיגה הסתיימה... הרי מספיקה ירידה של 10% במחיר כדי שערך הנכס יהיה גבוה מהחוב לבנק.

כאילו אין היגיון במגבלת בנק ישראל שאפשרה לרוכשי דירה ליטול לכל היותר 75% משכנתא.


הדמיית הפרויקט

 

כאילו כל זה לא קיים החליטו בהתאחדות הסטודנטים (בעזרת חברה-בת שלה - הבית האקדמי), חברת אזורים, וגם כמה בנקים שכנראה אינם חוששים מהמפקחת על הבנקים הטרייה, שהגיע הזמן למנף את הסטודנטים בתחילת דרכם, שעם 10% הון עצמי יכולים לרוץ ולקנות דירה. וכמו שאמר לנו גלעד ארדיטי, יו"ר ההתאחדות, "אם לבנק ישראל באמת היה רציונל שמחייב הון העצמי של 25%, הוא לא היה אוכף את זה?".

התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל, הגוף שאמור לדאוג לסטודנטים שלנו בעיקר לתנאים האופטימליים שיאפשרו להם לצלוח את התואר בכבוד, לוקח על עצמו את התפקיד היומרני להפוך אותם למשקיעי נדל"ן.

המוטו לא השתנה: במקום "לזרוק את הכסף על שכירות", עדיף לקנות דירה. ולא משנה שבחוג לכלכלה יכולים ללמד אותם שמשכנתא על 90% חוב היא "לזרוק את הכסף" על הבנק ולא באמת לשלם על הדירה. הרי אם הם יישכרו דירה ב-1,000 או ב-2,000 שקל (עם שותפים למשל), הם אולי יוכלו להגיע להון עצמי מינימלי שיאפשר להם לקנות דירה מבלי להסתכן ב-90% מינוף ובנטילת הלוואה של 4,000 שקל לחודש לעשרות שנים, עוד לפי שהריבית החלה לעלות.

ואולי לא פחות חשוב: הניסוי החברתי הזה נערך בבאר-שבע. עיר עם עתודות קרקע בלתי נגמרות, שרק לאחרונה חתמה על הסכם גג שיאפשר שיווק קרקעות ל-20 אלף דירות חדשות, ובכלל זה הבטחה של שר האוצר (ושל ראש הממשלה שהצטרף אליו) לשווק שם דירות מוזלות לזוגות צעירים מחוסרי דירה - בעזרת סבסוד הקרקע, הפיתוח ומתן מענק לרוכשים.

במילים אחרות: בשעה שיזמי הנדל"ן בלחץ - כי אוטוטו משווקים בבאר-שבע עשרות מכרזי "מחיר למשתכן" מוזלים, והזוגות הצעירים מתחילים להמתין לאותם מכרזים והגרלות, אז למה שלא נהפוך את הסטודנטים התמימים, שרובם ככולם אפילו לא יודעים (ובצדק) איפה הם יגורו בעוד שנתיים או שלוש, לקהל מטרה נוח, שביום שישי אחד יקנה את כל הדירות?