ריקו שירזי הורשע בעבירות מס, הלבנת הון ואיומים על עד המדינה

עיקר האישומים נגד שירזי נגעו למתן הלוואות בריבית קצוצה ולאספקת חשבוניות פיקטיביות ללווים בסך כ-25 מיליון שקל ■ בנוסף הורשע בהלבנת הון בסך כ-14.5 מיליון שקל ■ השופט: "שירזי היווה יעד משטרתי ראשון במעלה"

"מה אני פראייר? מה אין לי ילדים?", הרעיד קולו של ריקו שירזי את חדר החקירה כשנודע לו על גיוס עד המדינה נגדו. "הוא והילדים שלו... כשאני עושה אפצ'י, חצי עולם עומד על הרגליים. גם אם הוא יהיה בתאילנד על החוף, ימצאו אותו. אלוהים ישלם, לא אני!". אז הושיט את יד ימינו, את האצבע והאמה לכיוון מצחו, ובהמשך כיוון אותן אל בין עיניו בתנועת אקדח. "כדור בין העיניים", הוא אמר, "כדור בין העיניים".

"אני אדאג שיבואו תרופות משמיים לילדים שלו. מישהו יכול להפיל עלי תיק עוואנטה?", צעק שירזי. "וואלה, אם יעשו לו פרצוף של קוזו אוקמוטו בחוץ לארץ, הוא יקבל את המכה משמיים. ישנו את כולו, יעשו אותו 4 ק"ג, והוא יקבל משמיים את המכה", אמר.

האיומים שהשמיע שירזי באוזני חוקריו כלפי עד המדינה בתיק מהווים רק אחד מחמשת האישומים שבהם הורשע היום (ב') היעד המשטרתי הבכיר על-ידי סגן נשיאת בית המשפט המחוזי הפורש, השופט עודד מודריק.

עיקר האישומים נגד שירזי נוגעים לעבירות מס, בקשר למתן הלוואות בריבית קצוצה ולאספקת חשבוניות פיקטיביות ללווים ממנו. שירזי הורשע במתן חשבוניות פיקטיביות בסך של למעלה מ-25 מיליון שקל לצורך סיוע לאחרים להתחמק מתשלום מס, התחמקות מתשלום מס בעצמו, בגין הכנסות של מעל 3 מיליון שקל והתחמקות מתשלום מע"מ של כ-500 אלף שקל.

שירזי הורשע גם בעבירות הלבנת הון בסך של מעל 14.5 מיליון שקל, אך זוכה מעבירה אחת של איומים כלפי עמיל מכס שלא הוכחה.

שירזי ועד המדינה עסקו בשנים 2010-2011 במתן הלוואות בשוק האפור. השניים עשו שימוש בחברות שונות במטרה להסוות את מתן ההלוואות ואת כספי הריבית שהתקבלו. הם המציאו ללווים חשבוניות פיקטיביות בגין החזר ההלוואות והריבית, שסייעו ללווים להפחית את חבות המס שלהם ואיפשרו לשירזי ולעד המדינה להלבין את הכנסותיהם. השניים עשו שימוש בחברות שונות ובעוסק רשום, שבהם פעל עד המדינה. שירזי הורשע בקשירת הקשר עם עד המדינה לרישום כוזב במסמכי החברות ולהוצאת חשבוניות מס כוזבות.

לפי ה"סידור" בין עד המדינה לשירזי, עד המדינה היה טורח לרקוח את העסקאות ומביא אותן לאישורו של שירזי, "הבוס". הלווים השונים זומנו לביתו של שירזי ביחד עם עד המדינה, שם אושרו על-ידי שירזי כמקבלי הלוואה ממנו. במעמד הפגישה הוסברו ללווים תנאי ההלוואה, על-ידי שירזי או עד המדינה, במעמדו של שירזי. הוסבר לכל לווה כי יקבל חשבוניות פיקטיביות בגין ההלוואות והריבית, כך שסכום המע"מ בחשבוניות יהיה שווה לסכום הריבית השבועית או החודשית שתשולם.

חלק מהלווים אכן קיבלו בפועל חשבוניות פיקטיביות וניכו אותן בדיווחיהם התקופתיים לרשות המסים, כך שריבית ההלוואה שנטלו משירזי שולמה בפועל מקופת משלם המסים. שירזי קיבל באותו מעמד צ'קים לפקודת החברות שבאמצעותן הפעילו הוא ועד המדינה את מערך ההלוואות, אשר חלקן נוכו בהמשך באמצעות צ'יינגים שונים.

השופט מודריק התייחס בהכרעת הדין להסכם שהושג עם עד המדינה, לטענתו של שירזי, שלא כדין, וזאת משום שעד המדינה היה עבריין מרכזי בפרשה - בעוד שירזי היה, לטענתו, העבריין המשני.

"לדעתי, בפרשה הזו יש אינטרס ציבורי ראשון במעלה לקיים את הסכם עד המדינה, גם אם נניח שחלקו של שירזי נופל במשהו מחלקו של עד המדינה. כוונתי לכך ששירזי מהווה לאורך שנים 'יעד משטרתי' ראשון במעלה. הגדרה כזו איננה דבר של מה בכך. פירושה שנגד הנאשם הצטברו לאורך השנים מידעים הכורכים אותו בפעילות עבריינית המתפרשת על פני המדינה כולה ואולי גם חוצה גבולות. זו פעילות מסוכנת שחשיבות סיכולה כל-כך גבוהה, עד שהיא מצדיקה השקעת משאבים גדולים כדי לחשוף אותה או למנוע אותה".

"אל תדאג, יש לו ילדים"

כשפיגר אחד הלווים בתשלומים לשירזי, עלתה חמתו של "הבוס", שנזכר שללווה יש ילדים. כך תיאר עד המדינה את הדברים: "ריקו אמר לי אישית, לי אישית אמר, הנה אני מסתכל לו בעיניים, הוא אמר לי 'אל תדאג, יש לו משפחה וילדים, ויש לאבא שלו מפעל מוצרי בטון, והם ישלמו', ואדם שהיה נוכח אמר לי 'תן לי אותו 5 דקות, אני'...".

בהמשך קיים שירזי פגישה אישית עם אותו לווה סורר, בה איים על חייו. בהאזנת סתר שנערכה ערב אותה פגישה הוקלט שירזי אומר: "שיגיד לי עכשיו בטלפון אני בא לסגור איתך, (אז) אני אסתדר איתו. אם הוא לא אומר לי את זה היום, אני לא יושב איתו בכלל, לא הוא ולא שני המוצצי זין האלה שמחר בבית אני אתן להם למצוץ לי... חשבו אני גנבתי, אתה מבין? חשבו אני גנב, אני אוותר לו ככה... לפעמים צריך אההה... אנשים לא מבינים דרך אחרת... אה?".

אחד מסעיפי האישום נגד שירזי נוגע לניסיון שלא צלח לשבש את החקירה. שירזי הורשע בהעלמת מסמכים ובהם תיעוד ההלוואות והצ'קים שקיבל, שהיו מצויים במגירת שולחן האוכל בביתו במרינה בהרצליה. המסמכים תועדו והושבו למקומם עוד הושמדו, בשלב החקירה הסמויה, אך נעלמו לאחר המעבר לשלב הגלוי של החקירה וחקירתו של שירזי. שירזי הורשע בשיבוש מהלכי משפט בקשר להעלמת המסמכים.

ברשות המסים, שחקרה את הפרשה יחד עם המשטרה ואף העמידה את שירזי לדין בתיק, הביעו הבוקר סיפוק רב. כתב האישום נגד שירזי הוגש בידי מנהלת המחלקה לתיקים מיוחדים ברשות המסים דאז, עו"ד דנה אמיר (שמונתה מאז לתפקיד שופטת בית המשפט השלום בתל-אביב), יחד עם עורכי הדין אורי שפיגל, ליאת בכור ולירון וקנין. זאת בעקבות חקירה שניהלו משרד חקירות מע"מ ומכס תל-אביב ויחידת יהלום ברשות המסים יחד עם היחידה הארצית לפשיעה כלכלית (יאל"כ) במשטרה.

הטיעונים לעונשו של שירזי ייערכו בעוד כשבועיים.