כחלון: "בקרוב - רפורמות בתקציב הביטחון שחיכינו להן שנים"

שר האוצר ביום עיון של אגף התקציבים: "אני שמח שהמשקיעים נטשו את שוק הנדל"ן; מוכרים דירות בעפולה ובמוצקין ב-35% הנחה וכולם נשארים בחיים"

שר האוצר משה כחלון הפתיע היום (ב') כשאמר כי בקרוב הוא יקדם רפורמות בתקציב הביטחון שהתעכבו במשך שנים רבות, וכמו כן אמר כי הצליח להוריד את מחירי הדירות בעפולה ובקריית מוצקין ולהקטין את מספר רכישות הדירות ע"י משקיעים.

"אני שמח שכבר חודש שני שבו המשקיעים עזבו/הודרו/נטשו את השוק, אם לצטט את כותרות אחד העיתונים" - כך אמר היום כחלון בהתייחסו לנתונים שפרסם אתמול האוצר על המשך השפל במספר המשקיעים מקרב רוכשי הדירות.

בדברו ביום העיון של אגף התקציבים באוצר לזכר עובדי האגף שנפלו במלחמת יום הכיפורים אמר כחלון כי מכרזי מחיר למשתכן הביאו עד כה להוזלה של 35% במחירי הדירות ששווקו באמצעותם: "לקחנו החלטה חסרת תקדים, שינינו את שיטת המכרזים ברשות מקרקעי ישראל. במקום ממכרז של מי משלם הכי הרבה על הקרקע - מי שמשלם הכי מעט כסף מקבל את הקרקע. הפסקנו את הספסרות קבענו מחיר אחיד. ראינו שהרווח היזמי ענק.

"אנחנו יזמנו והקבלנים הפכו מיזמים לקבלני ביצוע ואנחנו רואים הפלא ופלא - 35% יותר זול לקנות דירה. בעפולה דירות שנמכרו ב-980 אלף שקל נותנים לנו ב-640 א' ש'. במוצקין במקום 1.4 מיליון שקל נותנים ב-940 אלף שקל וכולם נשארים בחיים. הדבר הכי גדול זה היצעים, היצעים, היצעים. כל הזמן אנחנו דוחפים היצעים לשוק כדי שבשנים הקרובות נוכל להשאיר פה מלאי תכנוני גדול. אני שמח שחלק גדול ממשרדי הממשלה עושים היום דברים בשיתוף פעולה אתנו, אבל יש משרדים שרוצים לנפח ואז אנשי אגף התקציבים.

"אני גאה על-כך שהתקציב מבטא תפיסת עולם חברתית ושהצלחנו להוריד מסים ב-6 מיליארד שקל. אני שמח שאנשי האוצר הסתגלו לעניין, למציאות החדשה. יכול לבוא אחרי שר אוצר ויחשוב אחרת וזה בסדר".

מלבד שוק הנדל"ן התייחס כחלון גם למערכת הביטחון ואמר באופן יוצא דופן כי "גם בתקציב הביטחון צפויות בקרוב רפורמות שחיכו להן שנים רבות".

לגבי הרפורמות שהוא מבקש לקדם אמר כחלון: "איפה שזה מגיע לתחרות, אף משרד ממשלתי לא ימצא בעל ברית יותר טוב ממני ומאגף תקציבים. תעשו רפורמות, תייעלו, תשנו דברים אנחנו השותפים הכי טובים שלכם".

כחלון הרעיף בדבריו שבחים על אנשי אגף התקציבים באוצר: "כל הזמן מזהירים אותנו שאנשי אגף התקציבים הם הבעיה הם לא הפתרון. הם החסם והם והם... אני רוצה לומר לכם אחרי 3 חודשים של עבודה אינטנסיבית קשה מייגעת אחרי תקופה ארוכה שלא היה שר במשרד מצאתי את האנשים הטובים ביותר שראיתי ואני 15 שנה במערכת הציבורית. אנשים שבאמת אכפת להם. לאנשי אגף התקציבים אכפת מהפריפריה מההשכלה מהתעסוקה, מהבריאות, מהתחרות אכפת ממה שקורה כאן וממה הם משאירים להמשך. נערי האוצר אתם מתנהגים כבעלים. איך התעסוקה עוד 15 שנה ואיך מצמצמים פערים ואיך דואגים לחינוך. זה האנשים שמצאתי מסורים אחראיים, אכפתיים ורגישים".

אמיר לוי: מסקנות ששינסקי 2 יאושרו השבוע

קודם לכן אמר הממונה על התקציבים, אמיר לוי כי "אני מאמין שרפורמת מיסוי משאבי טבע תאושר עד סוף השבוע בוועדת הכספים. אין לנו כוונות לשנות את ההמלצות. ככל שבחנו את זה לעומק הבנו שהמלצות נכונות".

לוי התייחס לרפורמות המתוכננות במסגרת חוק ההסדרים בדגש על הבריאות "אנחנו מאמינים שהרפואה בישראל חייבת להיות ציבורית. אנחנו רואים התבדרות של המערכת. מדובר על שוק של 80 מיליארד שקל. במקום לשלם 100 שקל בחודש הציבור משלם 300 שקל בחודש ומחכה הרבה יותר. שתי רפורמות עברו אני מקווה שהשלישית תעבור בקרוב".

על שוק המזון אמר כי "השוק בהיקף של כ-30 מיליארד שקל הוא מאד ריכוזי. מטרת הרפורמה היא להסיר חסמים, להעביר את האחריות ליבואנים עצמם כדי לעודד יבואנים קטנים. אנחנו מהשווקים הפחות תחרותיים והריכוזיים ביותר בעולם. תסתכלו על סכיני הגילוח ומשחות השיניים ירדנו ב-40%".

לוי ציין כי כללי התקציב הרב שנתי (נומרטור) שהאוצר מקדם יהוו ציון דרך דומה לזה של תכנית הייצוב מ-1985 והכללים הפיסקליים מ-2005.