אלי גבאי נעצר בחשד להטעיית משקיעים וקבלת דבר במירמה

רשות ני"ע טוענת כי גבאי, שאמור היה לרכוש את השליטה באנגל משאבים, קנה מניות שלה דרך אליתמר שבבעלותו, אך לא דיווח על הרכישות ועל הפיכתו לבעל עניין בחברה

אלי גבאי / צילום: תמר מצפי
אלי גבאי / צילום: תמר מצפי

אלי גבאי, שביקש להשתלט על חברת הנדל"ן אנגל משאבים, נעצר לאחרונה על-ידי רשות ניירות ערך בעקבות חשדות שעלו נגדו בגין ביצוע עבירות אי-דיווח במטרה להטעות משקיעים, הנעה בדרכי תרמית וקבלת דבר במירמה.

אתמול (א'), במהלך דיון בבקשה להארכת מעצרו, קבעה שופטת בית משפט השלום בתל-אביב, אפרת בוסני, כי גבאי ישוחרר בתנאים מגבילים. בתוך כך הורתה לו השופטת להפקיד ערבות על סך חצי מיליון שקל להבטחת קיומם של תנאי השחרור ולהבטחת אי-יציאתו מהארץ, וכן הורתה לו להפקיד את דרכונו ברשות ניירות ערך.

ממצאי החקירה נגד גבאי העלו כי בחודש ינואר השנה רכשה חברת אליתמר שבבעלותו מניות אנגל משאבים ב-3 מיליון שקל, המהוות 9.9% ממניות חברת אנגל, אך עד היום טרם דיווחה החברה על רכישותיה ועל הפיכתה לבעלת עניין באנגל.

לפי ממצאי החקירה, רכישת מניות אנגל משאבים לחשבון אליתמר לא דווחה מתוך כוונה לכאורה להסתיר מהציבור, מהחברה, מכונסי נכסים וממחזיקי אגרות החוב את העובדה שגבאי הפך לבעל עניין בחברה.

מצג-השווא בהצעה

עוד עולה כי גם כשניתנה לגבאי אפשרות נוספת לדווח על היותו בעל עניין באנגל משאבים, הוא לא עשה זאת. מהחקירה עולה כי ב"הצעה לתיקון שטרי נאמנות" שניתנה על-ידי גבאי, קבוצת גבאי וגבאי אירופה - במסגרת הצעת הרכש שהגיש למניות אנגל משאבים ואשר צורפה לדיווח המיידי של החברה בחודש שעבר - הציג גבאי מצג-שווא, לפיו "אין לו, לחברות בשליטתו או לכל מי מטעמו כל ניירות ערך של החברה מכל מין וסוג, זולת הזכות לרכישת מניות השליטה בהתאם להסכם המכר".

מצג זה הציג גבאי כלפי כל הגורמים המעורבים - החברה, הנאמנים על אגרות החוב, כונסי הנכסים וכלל ציבור המשקיעים.

לפיכך, גבאי חשוד כאמור בשורה של עבירות על חוק ניירות ערך, ולעת עתה הוא שוחרר ממעצר בתנאים מגבילים. רשות ניירות ערך הודיעה כי החקירה בעניינו טרם נסתיימה, שכן לפי החשד מעורבים בפרשה אנשים נוספים, ולכך נדרשות פעולות חקירה שונות.

בתחילת החודש שעבר, אחרי חודשים ארוכים של מאבקים בין קבוצות רכישה שונות, נראה היה כי איש הנדל"ן גבאי קרוב להשתלט על אנגל משאבים. תמורת מניות השליטה בחברה (53%), המוחזקות כיום בידי כונסי נכסים, אמורה הייתה קבוצת גבאי לשלם 6.5 מיליון אירו, וכן להזרים לקופת החברה 20 מיליון שקל ב-3 השנים הקרובות.

גבאי התעניין ברכישת השליטה באנגל משאבים מאז חודש מאי השנה, אולם בתחילה נתקל בסירוב מצד מחזיקי האג"ח, משום שניסה לבצע את הרכישה יחד עם דיוויד מוריס, בעל השליטה הקודם בחברה, שנלקחה מידיו לאחר שלא עמד בהתחייבויותיו. בהתאם לדרישת המחזיקים הצהיר גבאי כי אין לו ולבני משפחתו "כל קשר מכל מין וסוג, במישרין או בעקיפין, במפורש או במשתמע, בכתב או בעל-פה, עם דיוויד מוריס" וכן עם שותפו גד נווה ועם בני משפחותיהם.

אנגל משאבים מחזיקה בנכסים מניבים בישראל ופועלת בתחום היזמי למגורים בישראל ובמזרח אירופה. החברה עברה לידי כונסי נכסים בתחילת 2014 בעקבות דרישת הבנק הזר לויאל בנק, בגין הלוואה בהיקף של כ-16 מיליון אירו שלא הוחזרה לו על-ידי בעל השליטה הקודם, מוריס. זה רכש את מניות השליטה באנגל משאבים - שהייתה בעבר חלק מקבוצת אזורים - במסגרת הסדר חוב לפני 4 שנים שבו בוצעה תספורת של מחצית מחוב אג"ח בהיקף של כ-260 מיליון שקל.

מאז יציאתו הכפויה של מוריס מהחברה הביעו לא מעט גופים עניין בה, אך מחזיקי האג"ח העדיפו להותיר עד לאחרונה את מניות השליטה בידי הכונסים - שמינו לניהול החברה את דב לוקסנבורג (מנכ"ל) ועודד ושמיר (יו"ר). שני אלה התפטרו מתפקידיהם בחודש שעבר, עם היוודע דבר העברת השליטה הצפויה.

הונה העצמי של אנגל משאבים עומד על כ-160 מיליון שקל, ואת מחצית השנה הראשונה היא סיכמה בהפסד של 10 מיליון שקל. החברה נסחרת בשווי של כ-31 מיליון שקל, ולה אג"ח בהיקף של כ-160 מיליון שקל.