הערכות: מגה תדווח על הפסד רבעוני של 90 מיליון שקל

הדיווח על הרבעון השלישי, הכולל את חודשי המשבר הקשים ביותר, צפוי להתבצע עד סוף נובמבר ■ מגה: "מנועים מהתייחסות לכל שמועה או הערכה" ■ ספקים זועמים על קוקה-קולה ישראל שעצרה את האספקה לרשת

מגה בול / צילום: איל יצהר
מגה בול / צילום: איל יצהר

רשת מגה צפויה לדווח על הפסד רבעוני של לפחות 90 מיליון שקל ברבעון השלישי של השנה - כך מעריכים בכירים בשוק. הרבעון כולל את פעילות הרשת בשיא המשבר, החודשים יולי עד ספטמבר, והדיווח צפוי להתבצע עד סוף החודש הנוכחי.

נזכיר כי בחודש יוני פנתה מגה לבית המשפט בבקשה להסדר חוב, שנחתם בסופו של דבר עם הספקים. כחלק ממנו מגה נאלצה לשלם לספקים במזומן עבור הסחורה שסיפקו לה בחודש יולי. ביצועי הרשת מושפעים לרעה גם מהעובדה שהיא ממשיכה לשלם שכירות עבור מרבית הסניפים שנסגרו.

ההערכות הן כי גם כעת פעילות הרשת ממשיכה להסב לה הפסדים של לפחות 20 מיליון שקל בחודש.

מקורב לרשת אומר ל"גלובס" כי "כל בר-דעת מבין שהרבעון השלישי קשה, והרבעון הרביעי יהיה קשה פחות. אף אחד לא ציפה שמגה תעבור לאיזון בשנה הקרובה, ואף אחד לא יוצא מבור של מאות מיליוני שקלים ביום אחד".

במחצית הראשונה של השנה דיווחה החברה-האם, אלון רבוע כחול, כי מגה הפסידה 632 מיליון שקל. הפסד זה כלל מחיקות שבוצעו במגה בשל סגירת סניפים.

מגה
 מגה

"צריך להתמודד ולא להפעיל כוח"

אתמול (ב') הודיעה החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל) כי החליטה לעצור את אספקת הסחורה לרשת מגה, לרבות האספקה של החברה-הבת טרה. עצירת האספקה באה על רקע חשש של החברה המרכזית שהערבות שהיא מחזיקה בידיה לכספים מצד אלון רבוע כחול אינה שווה בפועל, וזאת עד שהחברה-האם והחברה-הסבתא, אלון הפרטית, יגיעו להסדר סופי עם בעלי האג"ח והבנקים. אלון רבוע כחול דיווחה לבורסה על מתווה להסדר, אך הוא טעון עדיין את אישורם הסופי של הצדדים לו.

עצירת האספקה על-ידי קוקה-קולה ישראל מעוררת זעם בקרב ספקים אחרים. לדברי שמואל לסר, בעל חברת לסר לשיווק ביצים, "הכי קל זה לעשות שרירים, כמו שעושה קוקה-קולה ישראל. הם לא צריכים לקבל עדיפות על פני ספק אחר, ולא צריך לתת להם מזומן בגלל שהם מובילים בשוק המשקאות, בזמן שאנחנו נחכה לכסף. הצרה היא שהם מנצלים את הכוח שלהם, וזה לא רק הם אלא עוד כמה שחקנים.

"צריך להתמודד, ולא לאפשר לאף ספק להפעיל את הכוח, בין אם הוא מספק זיתים, ובין אם הוא מספק פיתות. בינתיים אנחנו לא נעצור את אספקת הביצים, אבל אם לא נקבל ביום שישי הקרוב את התשלום של המיליון שקל, אני אעצור את האספקה. כרגע לא נעשה שום פעולה שתפגע ברשת. הגענו למתווה שהסכמנו עליו, ועכשיו אני שומע שספקים חזקים עושים שרירים.

"אני מספק 50% לפחות מצריכת הביצים של הרשת, ואני לא מפעיל כוח. הכסף שלי לא חשוב כמו הכסף של קוקה-קולה? להפך. לי אין ביטוח סיכונים, ואני אמור להפסיד את כל הכסף. לגדולים יש ביטוח אשראי. אם חלילה הרשת קורסת, ולספקים גדולים העבירו כספים במזומן - אז צמצמו למעשה את הסיכון של אותם הספקים מול הרשת, וספקים אחרים אכלו אותה".

- האם תסכים לחזור לעבוד עם הרשת בתנאי האשראי שקדמו למשבר?

"לא, כיוון שהאשראי הנוכחי הוא האשראי שמגה נותנת ממילא לכל הספקים בענף הביצים, ואין סיבה להפלות אותנו לרעה".

הספקים התבגרו

מתווה ההסדר המתגבש של אלון רבוע כחול מול מחזיקי האג"ח והבנקים, ולפיו אלון רבוע כחול מתחייבת לא לתמוך במגה מעבר לסכום של 320 מיליון שקל, שעליו סוכם בהסדר החוב, מעורר חשש בקרב הספקים. אלה טוענים כי רשת מגה זקוקה לתמיכה כספית גדולה יותר על-מנת לשרוד.

אומר אחד הספקים: "אם לא תהיה הזרמה משמעותית של הבעלים למגה, מהר מאוד נהיה בסיבוב נוסף של משבר. בעבר הספקים חיכו, אבל מאז הם התבגרו. במשבר הקודם לקח לנו זמן לדבר, ועכשיו התהליך זריז. אנחנו יותר עובדים בזה, והבנו שצריך לשחק את המשחק. התמיכה של החברה-האם בהיקף של 320 מיליון שקל לא משאירה למגה שום מרווח ביטחון".

בהתייחס לבקשת מגה לחזור לתנאי האשראי טרום המשבר, נאמר על-ידי אחד הספקים: "מגה רוצה את התנאים של לפני חודש יוני, אבל המצב הנוכחי של הרשת הוא לא המצב של לפני יוני".

עצירת האספקה על ידי קוקה-קולה ישראל הגבירה עוד את הלחצים המופעלים על מגה מצד הספקים. עם זאת, חלקם טוענים כי המבחן הקרוב של הרשת הוא דווקא בשבוע הבא, וזאת מכמה סיבות:

ראשית, יהיה ניתן לדעת בוודאות אם החברה-האם והחברה-הסבתא הגיעו להסדר חוב חדש.

שנית, הספקים ידעו אם קיבלו את התשלומים שמגה אמורה להעביר אליהם ביום שישי הקרוב, ובהקשר זה נציין כי מגה הודיעה כי תעמוד בתשלום זה שהיקפו 90 מיליון שקל.

שלישית, מגה מזמינה כעת סחורה בהתאם לתקציב שבועי, ולדברי ספקים, היקף הזמנות זה עלול ליצור חוסרים במדפים כבר בשבוע הבא.

מרשת מגה נמסר בתגובה: "מגה היא חברה-בת של אלון רבוע כחול, שהינה חברה ציבורית, ולפיכך אנו מנועים מהתייחסות לכל שמועה או הערכה לגבי תוצאות כספיות עתידיות. מגה התחייבה לנהוג בשקיפות מלאה, ותפרסם את תוצאותיה הכספיות המלאות לרבעון השלישי בהתאם לתנאי הדיווח המקובלים".

מקוקה-קולה ישראל לא נמסרה כל תגובה על דברי לסר עד לפרסום הידיעה. על עצירת האספקה נמסר: "החברה לא מתייחסת ליחסים העסקיים שלה עם לקוחותיה".