לפעמים מותר להיכנע לחרדים

נתניהו, תן לח"כים החרדים את מבוקשם בעניין הגיוס, ושיצביעו בעד התקציב. כולם יהיו מרוצים

השבעת חיילים בכותל המערבי חרדים /  צלם: רויטרס
השבעת חיילים בכותל המערבי חרדים / צלם: רויטרס

הח"כים החרדים מאיימים עכשיו כי אם לא תבוטל היוזמה לחקיקת חוק הגיוס, הם לא יצביעו בעד התקציב. אני במקומך, ביבי, הייתי נכנע להם ללא דיחוי. משני טעמים. הסיבה הקלה יותר היא שהכניעה לחרדים בעניין זה מובטחת, אז למה למשוך את הנושא יותר ממה שצריך. הסיבה החשובה יותר היא שבכלל לא בטוח שאנחנו רוצים, או צריכים, את החרדים בצבא. ליאיר לפיד וחבריו לדעה העניין הזה חשוב כדי שיהיה "שוויון בנטל". עניין השוויון הוא סיסמה יפה מאוד, אבל ריקה כמעט מכל תוכן. אין דבר כזה, וגם לא יהיה. לא רק בין חרדים לחילונים, אלא גם בין עשירים לעניים, בין סלבריטאים לאנשים "רגילים". חוסר השוויון בנטל או בכלל הוא חלק בלתי נפרד מהחברה האנושית. זה לא שייך לחוקים, גם לא לדוקטרינות חברתיות, אלא לטבע האדם.

הדחקת המובן מאליו

טעות גדולה לעשות גזירה שווה בין אדם מאמין לבין מי שאינו כזה. בוודאי כאשר מדובר באמונה קיצונית כמו זו של החרדים. אלה שני עולמות שונים ונפרדים. לרוב החילונים אין בעיה לציית לחוקי המדינה. לרוב החרדים יש. הם מוכנים לכך רק אם וכאשר חוק המדינה אינו סותר את חוק ההלכה, או את מה שהרבי שלהם אמר. זו עובדה, ומי שרוצה להכפיף את החרדים לאמות מידה של החילונים חוטא באי הבנת החומר, או בהדחקת המובן מאליו.

לא תמיד הכרחי להימנע מכניעה לחרדים. זה בהחלט לגיטימי כאשר מדובר בניסיונות סחיטה פוליטיים, אבל זה נכון לא רק לגבי החרדים אלא לכל מי שמנסה לסחוט, ואלה לא רק חרדים או דתיים. אבל לפעמים הכניעה היא לא רק רצויה, אלא גם נחוצה. צריכים להתייחס לכך בצורה עניינית ולא פוליטית. כלומר, מה טוב יותר מבחינת המדינה.

שוויון מול תפקוד

כלומר, מה יותר חשוב, השוויון בנטל או התפקוד של צה"ל (להבדיל משירות לאומי, כמובן)? בעניין זה יש עובדות שלא ניתן לשלול אותן. גם רבנים, וגם הצאן שלהם, רובם יאמרו ואומרים שבין פסיקת הרב לבין הוראה פיקודית, הם תמיד יעדיפו את הרב שלהם. מה עוד צריך כדי להבין שככה לא בונים צבא? נפוליון טעה כשאמר שהצבא הולך על קיבתו. הוא הולך בעיקר על המשמעת שלו. אם זו אינה קיימת, זו אנרכיה, ואז למעשה אין צבא. מכל מקום, לא צבא איכותי. אז אל תעשה את חייך קשים, נתניהו, תן לחרדים את מבוקשם בעניין הגיוס, ושיצביעו בשביל התקציב. באופן כזה הם יהיו מרוצים, ואנחנו צריכים להיות מרוצים עוד יותר.