ייצוגית ב-400 מיליון שקל נגד גורלובסקי, ויסניצ'ר וברס

בעקבות חשיפת פרשת השחיתות לכאורה, התובע הייצוגי טוען כי "נתיבי ישראל, גורולבסקי, ויסניצ'ר וברס פגעו בצרכני תשתיות התחבורה וגזלו את כספי משלם המסים"

חבר הכנסת לשעבר מיכאל גורלובסקי (הליכוד) ובכירי חברת נתיבי ישראל (מעצ לשעבר) בעבר, שי ברס ואלכס ויסניצ'ר, יושבים מאז תחילת השבוע במעצר ונחקרים מדי יום בחשד כי ביצעו עבירות שוחד ומירמה במסגרת פרשת השחיתות שנחשפה על-ידי המשטרה. בינתיים, מתחילות להגיע התביעות הכספיות נגדם בגין הנזקים שהתנהלותם המושחתת לכאורה גרמה לציבור הרחב.

היום (ה') הוגשה לבית המשפט המחוזי בלוד בקשה לאישור תביעה ייצוגית בהיקף של 400 מיליון שקל נגד גורלובסקי, ויסניצ'ר, ברס ונגד חברת נתיבי ישראל, בטענה כי התנהלותם המושחתת גרמה נזקים אדירים לציבור הרחב המשתמש בתשתיות התחבורה עליהן היו אחראים.

המשטרה חושדת כי ויסיצ'ר, לשעבר יו"ר נתיבי ישראל, וברס, לשעבר מנכ"ל החברה, ובכירים נוספים בנתיבי ישראל בהווה ובעבר יצרו מנגנון שחיתות שיטתי, שנוהל על-ידם, שבמסגרתו חברו לספקים חיצוניים, בהם גורלובסקי, וקידמו את העסקתם בפרויקטים של החברה. זאת, בתמורה לשוחד וטובות הנאה שונות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

כמו כן, בערוץ 10 נחשף כי גורלובסקי קיבל לא פחות מ-33 מיליון שקל בעבור שירותי ייעוץ לנתיבי ישראל במשך 6 שנים.

באמצעות עורכי הדין אורון שוורץ ויוגב נרקיס, טוען התובע הייצוגי, גילי גולן, כי "במעשיהם ובמחדליהם, ויסניצ'ר, ברס, גורלובסקי והחברה פגעו בצרכני תשתיות התעבורה, נטלו שלא כדין את כספי משלמי המסים, פגעו בתחרות החופשית במכרזים לתפעול ובניית התשתיות, וייקרו באופן מלאכותי את עלויות התחזוקה והבינוי של תשתיות אלה מעבר לצורך, באופן הפוגע אנושות בסופו של יום בתשתיות הדרכים ומתן השירות החיוניים הניתנים לכל משלם מסים".

"דריסת טובת הציבור"

התובע מציין כי ויסניצ'ר וברס היו אחראים בתקופות הרלבנטיות על כך שהציבור יזכה לנגישות לתשתיות ובמחיר המשקף את היותם של הדרכים מוצר בעל משמעות קיומית, ובעיקר מתוך צורך להעניק דרכי גישה חיוניים למקום פרנסתו של כל יחיד וכל תאגיד במדינה.

"ואולם, המחוקק, מבקר המדינה והציבור הרחב לא לקחו בחשבון קיומם של גורמים המבצעים עבירות פליליות, היושבים במחשכים ומבצעים עסקאות בלתי חוקיות המנתבות את כספי המסים אל כיסם של בעלי עניין, תוך דריסת טובת הציבור, משלם המסים, כוונת המחוקק, ערכי תום-הלב והמוסר ועוד, כאשר הם מונעים על-ידי תאוות-בצע, ציניות וקהות-חושים", נאמר בתביעה.

התובע הייצוגי מזכיר כי לפי המידע הנחשף בימים אלה לציבור, נפתחה חקירה משטרתית ממושכת, שעברה לשלב הגלוי בימים האחרונים, תוך ביצוע מעצרים רבים בקרב נושאי משרה ומקורבים שחברו לכאורה לגזילת כספי משלמי המסים.

"במעשיהם ובמחדליהם האמורים, הנתבעים גרמו לנזקים ישירים ועקיפים במאות מיליוני שקלים, לכל משלם מסים העורך שימוש במשאב הדרכים החיוני", טוען התובע, שצירף לתביעתו נתונים שנחשפו ב"גלובס". כן צירף גולן לתביעה כמה מבקשות המעצר של המשטרה בפרשה והחלטות של בית משפט השלום להאריך את מעצר החשודים.

"ביטוי לאכזבה"

התובע מציין כי בהערכה גסה וזהירה, מוערך נזקו האישי כתוצאה ממעשי ומחדלי הנתבעים בלפחות כ-100 שקל. "בהערכה זהירה ושמרנית, שעה שנזקו של כל תובע הינו 100 שקל, מצטברים נזקי משלמי המסים בישראל כולם בגין התנהגות הנתבעים לכ-400 מיליון שקל", נטען בתביעה.

באי-כוחו של התובע, עורכי הדין שוורץ ונרקיס, מסרו כי "גם אם תביעה זו היא בבחינת טיפה בים, הרי שהיא מבקשת לבטא את רחשי לבו של כל אדם עמל בישראל, אשר חש שכספיו נגזלים בידי מי שאמון על השקעתם בתשתיות החיוניות".

לדבריהם, "תובענה זו גם מבקשת לבטא את אכזבתה של החברה האזרחית בישראל, שכן התנהלות נתיבי ישראל חושפת את היותן של יומרות לשמש כאות ומופת של מדינה נאורה בעלת תשתיות מתקדמות, ככלי ריק, שכן היינו ונותרנו בעלי הלך נפש של רפובליקת בננות".

מנתיבי ישראל נמסר בתגובה: "התביעה טרם הגיעה לידינו. עם זאת, עולה ניחוח של ניסיון ציני וקנטרני של גורמים המעוניינים 'לתפוס כותרת' מבלי לגלות שום בקיאות בנוגע לחברה ולפעילותה. מאחר שהנושא נמצא עדיין בחקירה, כל התייחסות בשלב זה מיותרת".