פרשת נתיבי ישראל: נתפס יומן המתעד את עבירות השוחד

בדיון הארכת המעצר של איתן איידלמן, בכיר בנתיבי ישראל, הוצג יומן שניהל ■ המשטרה: "היומן מתעד את התנהלות השוחד ומפליל חשודים נוספים" ■ פרקליטו של ליאור לנקרי התלונן על תנאי המעצר: "הוא ישן עם שב"חים, רק אחרי ויכוח נתנו לו מזרן"

חברת נתיבי ישראל / צילום: תמר מצפי
חברת נתיבי ישראל / צילום: תמר מצפי

האם יומן שמתעד לכאורה את העברת כספי השוחד שנתפס אצל אחד מעצורי פרשת השחיתות החדשה בחברת נתיבי ישראל (לשעבר מע"צ) יסייע בהפללת החשודים?

בין המוצגים והראיות ש"כיכבו" במשפטיו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט היו יומנים שכתבה מזכירתו, שולה זקן, שבהם תיעדה העברות כספים שקיבל אולמרט שלא כדין. כעת מתברר כי גם בפרשת השחיתות בנתיבי ישראל, שנחשפה בשבוע שעבר, עשוי יומן שניהל אחד החשודים ושנתפס על-ידי המשטרה להוות ראיה מפלילה ומשמעותית נגדו ונגד החשודים הנוספים.

מדובר ביומן שניהל איתן איידלמן, סגן ראש אגף התקשרויות בחברת נתיבי ישראל, ושלדברי המשטרה "מתעד את עבירות השוחד".

בדיון אתמול (א') בבית משפט השלום בראשון-לציון, שבו הוארך מעצרו של איידלמן ב-8 ימים, הפנה סנגורו, עו"ד שי וולשטיין, את חוקר המשטרה, מפקח סלבה מרון, ליומן שהגישה המשטרה ושסומן על-ידי השופט מנחם מזרחי כמוצג "במ/7" וכונה "יומני היקר". לשאלת הסנגור, אמר החוקר כי היומן מפליל חשודים נוספים בפרשה בנוסף לאיידלמן.

הסנגור המשיך ושאל אם קיימת ביומן הפללה גם של איידלמן עצמו, והחוקר השיב כי ביומן יש תיעוד של עבירות השוחד. לדבריו, "עצם העובדה שמתנהל יומן על התנהלות של שוחד, מתן שוחד וקבלת שוחד בתוך חברה, כבר מצביע על עבירה. החשוד מתעד את עבירות השוחד".

הסנגור המשיך ושאל: "האם עד היום היו 5 חקירות (של איידלמן - ח'מ'), בהן שעות ארוכות התרכזתם באותו מסמך (היומן - ח'מ')?".

החוקר: "גם, בין היתר".

הסנגור: "המסמך הזה היה מאוד מרכזי מבחינתכם, ושעות רבות הוא נשאל לגבי המסמך הזה. האם למעשה הפקתם את מה שרציתם לקבל מהחקירות שלו לגבי אותו מסמך? האם מיציתם אותו מבחינת החקירות שלכם?".

החוקר: "החקירה עוד לא הסתיימה. יחד עם זה, בחקירה האחרונה החשוד מסר דברים נוספים שלא מסר עד כה שמחזקים את הראיות, וכמו כן גם דורש בדיקות נוספות והמשך חקירה".

עתיד מובטח

בהמשך הדיון חשף החוקר מידע חדש, ולפיו לתפיסת המשטרה עצם המינוי של איידלמן בחברה היה בבחינת קבלת שוחד.

הסנגור הקשה וטען כי איידלמן הוא מהנדס שמונה לתפקיד לפני 10 שנים ועבר את כל המבחנים הנדרשים כדי להתקבל. "אתה מדבר איתי על אדם שיש לו הכשרה, את התואר, הוא עשה את המבחנים להתקבל - ואתה אומר עכשיו שלפני 10 שנים המינוי שלו שוחד?", תהה הסנגור.

חוקר המשטרה השיב: "יותר נכון להגיד שהעתיד המובטח שלו היה יותר קבלת שוחד. אני לא מדבר ספציפית על הקידום, אני מדבר על העתיד המובטח לו אם יעזוב את החברה". יש לציין כי איידלמן לא עזב את החברה עד היום.

עוד התברר בדיון כי במהלך החיפוש בביתו של איידלמן לקחה המשטרה כספת וכן צוואה, הסכם יחסי ממון ומסמכים נוספים של איידלמן, שלא בהכרח קשורים לחשדות נגדו.

"התנהלות המדברת בעד עצמה"

אמש הוארך ב-8 ימים מעצרו של חבר הכנסת לשעבר מיכאל גורלובסקי (הליכוד), החשוד בפרשה בקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, בנגיבה ובעבירות נוספות.

"בעניינו של חשוד זה התווספו ראיות המפלילות אותו", כתב השופט מזרחי בהחלטתו והפנה לאחת הראיות בדוח הסודי של המשטרה, שלדבריו היא "ראיה בעלת כוח מפליל ברור".

השופט ציין כי גם ביחס לעילת המעצר "התקבלה ראיה המציגה את העילה ברמה גבוהה יותר", וככל הנראה הוא התייחס בכך גם ליומן של איידלמן.

השופט סיכם כי "בנסיבות אלה, כאשר עניינו של גורלובסקי קיבל חיזוק ראייתי, וגם ביחס לעילת המעצר, ראוי להאריך את מעצר".

השופט התייחס גם לכך שגורלובסקי ממשיך לשמור בחקירתו על זכות השתיקה ואינו מוסר גרסה להגנתו. "זוהי זכותו החוקתית", כתב, "אולם היא מחייבת את החוקרים להוכיח כל פרט מפרטי העבירה, ובאופן זה עבודתם רבה יותר".

כמו כן, השופט ציין את התנגדותו של גרולובסקי להמשך החזקת המחשבים שלו בידי המשטרה, "המדברת בעד עצמה אף היא".

גם בדיון הארכת המעצר של מנכ"ל נתיבי ישראל לשעבר, שי ברס, הוזכר יומנו של איידלמן כראיה מרכזית נגדו.

פרשת השחיתות בנתיבי ישראל נחשפה בשבוע שעבר לאחר חקירה סמויה של חודשים ארוכים, עם מעצרם של 18 חשודים, בהם בכירים בעבר ובהווה בחברת נתיבי ישראל וספקים של החברה. לפי החשד, יו"ר נתיבי ישראל לשעבר אלכס ויסניצ'ר, המנכ"ל לשעבר שי ברס ובכירים נוספים בחברה בהווה ובעבר יצרו מנגנון שחיתות שיטתי, שנוהל על-ידם, שבמסגרתו חברו לספקים חיצוניים, בהם גורלובסקי, וקידמו את העסקתם בפרויקטים של החברה. זאת, בתמורה לשוחד וטובות הנאה שונות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

כמו כן, נחשף כי גורלובסקי קיבל 33 מיליון שקל בעבור שירותי ייעוץ לנתיבי ישראל במשך 6 שנים.

חשודה נוספת בפרשה היא סימה לוי-שלום, בתו של השר לשעבר, דוד לוי, המכהנת כממלאת-מקום היועץ המשפטי בנתיבי ישראל. עוד חשודים בשוחד ובעבירות נוספות ספקים רבים של נתיבי ישראל.

בית המשפט האריך אמש והיום את מעצרם של 12 חשודים בפרשה, ושישה שוחררו למעצר-בית בתנאים מגבילים.

מיכאל גורולבסקי וליאור לנקרי / צילום: אמיר מאירי
 מיכאל גורולבסקי וליאור לנקרי / צילום: אמיר מאירי

"אני חווה התעללות פיזית. אני מבין שצריך לחקור, אבל למה להתעלל?"

המשטרה עצרה הבוקר (ב') המשטרה 3 חשודים נוספים בפרשת השחיתות בחברת נתיבי ישראל ועיכבה לחקירה חשוד נוסף. מהמשטרה נמסר כי הארבעה חשודים במעורבות ב"תת-פרשיות נוספות הנחקרות במסגרת הפרשה המרכזית". בין החשודים שנעצרו או עוכבו לחקירה הבוקר, עובדי נתיבי ישראל וספקים חיצוניים שהועסקו על-ידה, החשודים בביצוע עבירות שוחד, טובות הנאה וקבלת דבר במירמה.

בשבוע שעבר, עם חשיפת הפרשה, עצרה המשטרה 18 חשודים, בהם בכירים בנתיבי ישראל בעבר ובהווה וספקים של החברה. אמש והבוקר האריך בית המשפט את מעצרם של החשודים לפי הפירוט הבא:

מעצרם של שלושה מהחשודים - ח"כ לשעבר גורלובסקי, ששימש ספק של נתיבי ישראל; עובד בכיר בחברה, איתן איידלמן; וספק של החברה, אורן ביטון - הוארך עד ל-15.11; מעצרם של ארבעה מהחשודים - הספקים יצחק ונונו, נתן פרוידנברגר, אלכס אקרמן ויורי בורוכוב - הוארך עד ל-12.11; מעצרם של ארבעה מהחשודים - יו"ר נתיבי ישראל, אלכס ויסניצ'ר; המנכ"ל לשעבר, שי ברס; בכיר בחברה, שימי בן-דוד; והספק מוריס ברגיל - הוארך עד ל-11.11; גם מעצרו של ספק החברה, בוריס אברהמוב, הוארך.

כאמור, שישה מהחשודים שוחררו בתנאים מגבילים למעצר-בית, ובהם סימה לוי-שלום, ממלאת-מקום היועץ המשפטי בנתיבי ישראל ובתו של שר החוץ לשעבר דוד לוי; עובדי החברה, סופיה אברמוב ומיכה קופילובסקי; וספקים של החברה, ליאור לנקרי (אחיו של ראש עיריית עכו שמעון לנקרי), יוסף קורצוולד ודולורס כצמן.

"למה מתעללים בי?"

בדיון המעצר של ליאור לנקרי - החשוד בזיוף, לקיחת שוחד, קבלת דבר במירמה ועוד עבירות - טען בא-כוחו, עו"ד ז'ק חן, כי לנקרי סובל קשות מתנאי המעצר ולא זוכה ליחס הולם.

"החשוד הוא אדם נורמטיבי, אין לו עבר פלילי. יש לו 3 ילדים, תאומים בני 3 וילד בן 4, הוא גר בעכו. לפני שבוע נאסף מביתו השקם בבוקר, מאז פחות או יותר הוא לא ישן", טען עו"ד חן.

הסנגור הסביר כי לנקרי אינו ישן כיוון שלוקחים אותו מוקדם לחקירה או כיוון שהוא במעצר בתא עם 6 שוהים בלתי חוקיים, לא יכול להירדם ונלקח השכם בבוקר. "הגענו למצב שרק אחרי ויכוח ותכנונים איפשרו לו לשכב על איזה מזרן דק לאיזו שעה או יותר, ואז התעורר, המשיך לענות לשאלות ונתן גרסה... הוא לא החליף תחתונים 3 ימים, לא נתנו לו כלום. ביקשתי שיכניסו לו בגדים, והם אמרו לי שאי-אפשר".

בדיון הארכת מעצר של ספק החברה אורן ביטון - החשוד בקבלת דבר במירמה, הלבנת הון וקשירת קשר לביצוע פשע - בחר ביטון עצמו לעמוד מול השופט ולהתלונן על תנאי מעצרו.

"אני מבין שאני חשוד כרגע, אני מבין שרוצים לחקור אותי, וזה בסדר, אבל אני לא מבין למה מתעללים בי", אמר ביטון לשופט מזרחי. "אני לא מבין למה ממש פוגעים בי בצלם אנוש שלי, בדבר הכי בסיסי. אני עם הבגדים האלה מיום חמישי בבוקר, ועם התחתונים. לא החלפתי את הבגדים, אני ישן איתם. ישן על מיטה עליה ישנו אלפי עצורים לפניי בלי ציפה, וכל הג'וקים בתא. מעבירים אותי לתא של מטר וחצי על חצי מטר, הכול חשוך עם אנשים שאני יושב 3-4 שעות. אני מבין שצריך לחקור אותי, אבל לא להתעלל... באופן חד-משמעי אני חווה התעללות פיזית".

השופט מזרחי ציין כי החומר שהמשטרה הציגה נגד ביטון מסבך אותו במעורבות פעילה באחת מהחברות שהיו ספקיות של נתיבי ישראל, אך הבהיר כי יש ראיה המלמדת על פעילות פורמלית בלבד שלו באותה חברה, ולפיכך הורה על שחרורו למעצר-בית.

החקירה מנוהלת על-ידי מחלק חקירת שחיתות ציבורית בחברות הממשלתיות בלהב 433 יאל"כ, בשיתוף-פעולה עם חוקרי מע"מ תל-אביב ברשות המסים ובליווי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה. לאורך החקירה התקיים שיתוף-פעולה עם רשות החברות הממשלתיות, הרשות לאיסור הלבנת הון וגורמים ממשרד מבקר המדינה.