לבנת פורן: גילדת עורכי הדין תוקפת אותי פעם אחר פעם

(עדכון) - לשכת עוה"ד טוענת לניצחון עקב הכרעת המחוזי כי פורן תשלם 35 אלף שקל לכל הסגת מקצוע עריכת הדין ■ פורן סבורה אחרת: "נקבע כי למעט מקרה בודד - כל הדוגמאות שהביאה הלשכה אינן תומכות בטענתה"

לבנת פורן / צילום: כפיר זיו
לבנת פורן / צילום: כפיר זיו

המאבק בהסגת מקצוע עריכת דין עולה שלב: לאחר שלשכת עורכי הדין פתחה בהליכים משפטיים נגד החברה למימוש זכויות רפואיות של לבנת פורן, וניתן פסק דין בנושא (פסק דין של בית המשפט העליון משנת 2014 - ס"כ), המגדיר את גבולות עיסוק עריכת דין ובמה חברת לבנת פורן כן תוכל לעסוק - התקבלה אתמול (א') החלטה נוספת בנושא.

ההחלטה מגיעה על רקע טענות הלשכה כי החברה לא עומדת בהסכמים, וכי היא מפרה את מה שהוחלט בפסק הדין. משכך, הלשכה הגישה לבית המשפט המחוזי בירושלים בקשה לפי פקודת ביזיון בית המשפט, ואתמול ניתנה ההחלטה בנושא. השופט עודד שחם קיבל את הבקשה והשית על לבנת פורת הוצאות בסך 11 אלף שקל.

שחם כתב בהכרעתו: "המבקשים הוכיחו כי המרכז הפר את ההוראות האופרטיביות אשר נקבעו בפסק הדין של בית המשפט העליון. לא ניתן להתייחס לייעוץ שנתנה החברה כאל מקרה בודד. גם לא ניתן לקבוע כי המרכז נקט בפעולות מהותיות לתיקון ההפרות".

עוד פסק שחם כי בגין כל הפרה נוספת בעתיד, החברה תשלם קנס בסך 35,000 שקל.

הלשכה טענה בבקשה כי לאור חקירה שערכה בנושא, לבנת פורן "ממשיכה לתת שירות שנאסר עליה, כמו שירות של בירור זכויות ובחירה בין מסלולי תביעה בביטוח הלאומי". לצורך כך הציגה הלשכה פרסומים שונים שפרסמה פורן בעבר, שיש בהם, לטענתה, הצגת מתן ייעוץ משפטי ולא סיוע טכני - כפי שנקבע בפסק הדין של העליון.

מנגד, חברת לבנת פורן טענה כי מדובר בהפרה בודדת, "חריגה ובלתי מייצגת, אשר אינה משקפת בפועל את הייעוץ השוטף" שהיא מעניקה. לטענתה, לאחר שבית המשפט העליון נתן את פסק הדין, החברה עשתה כל שביכולתה "להטמיע" את השינויים.

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אפי נוה, מסר היום (ב'): "אני מברך על פסיקת בית המשפט, המהווה נדבך חשוב נוסף במאבק בהסגת גבול המקצוע. הלשכה בראשותי מעמידה את המאבק במסיגי גבול המקצוע בראש סדר העדיפויות ומשגרת להם מסר ברור: אם הם חושבים שלאחר מתן פסקי דין נגדם הם ימשיכו בפעילותם הבעייתית באין מפריע - טעות בידיהם. אנו נמשיך לעמוד על המשמר כדי לוודא שפעילותם חוקית, ואם לא - נשוב וננקוט נגדם הליכים משפטיים, לרבות עונשיים, כדי להגן על הציבור ולדאוג לכך ששירותים משפטיים יינתנו רק על-ידי עורכי הדין, שהם אלה שהוכשרו והוסמכו על-פי חוק לתיתם".

מלבנת פורן נמסר בתגובה: "לפני כמה חודשים הגישה לשכת עורכי הדין בקשה לפי פקודת ביזיון בית המשפט נגד לבנת פורן. במסגרת הבקשה ניסתה הלשכה לצייר תמונה, לפיה לבנת פורן מפרה את פסיקתו של בית המשפט העליון בכל הנוגע להסגת גבול המקצוע של עורכי הדין.

"הלשכה טענה כי הפגישות שעורכת לבנת פורן, שיטת השיווק שלה, המידע שהיא מוסרת ללקוחותיה והפרסומים שלה באינטרנט - כולם מהווים ייעוץ משפטי אסור. בהחלטה מאמש דחה בית המשפט את טענות הלשכה. הוא קבע כי למעט מקרה בודד אחד - כל הדוגמאות שהביאה הלשכה אינן תומכות בטענתה. בהקשר הזה עמד בית המשפט על ההיבט הרפואי של השירות שמספקת לבנת פורן והבדיל אותו משירות משפטי (שאותו חברת לבנת פורן אינה מספקת).

"בית המשפט קבע כי אם בעתיד תוכח הפרה של הפסיקה מצד לבנת פורן, היא תידרש לשלם קנס. פעם אחר פעם מנסה גילדת עורכי הדין לתקוף את חברת לבנת פורן, ופעם אחר פעם בית המשפט מציין כי השירות אותו מספקת החברה הינו שירות רפואי לעומת שירות משפטי. רצוי היה שגם לעיני הגילדה תעמוד טובת הלקוח, לפני האינטרסים הצרים שלה".

המרכז למימוש זכויות רפואיות יוצג בידי עורכי הדין אילת גולומב-פלנר, יונתן קהת ומירב יונג ממשרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות'.

לשכת עורכי הדין יוצגה על ידי עו"ד אסף פוזנר ועו"ד אתי ליבמן-עפאים.