העסקים הקטנים והבכיינים

שיח המסכנות פוגע בבעלי העסקים עצמם. דרוש שינוי בגישה

פלאפל רצון / צילום: תמר מצפי
פלאפל רצון / צילום: תמר מצפי

בתחילת החודש השתתפתי ביום העסקים הקטנים בכנסת שנערך ביוזמת ארגון להב - לשכת העצמאים והעסקים הקטנים בישראל. במהלך היום, שכלל דיונים בוועדות הכנסת בהשתתפות נציגי העסקים הקטנים, זעקו אלה על מר גורלם פעם אחר פעם: "איך ייתכן," תמהו דובר אחרי דובר, "שהעסקים הקטנים - מנוע הצמיחה של מדינת ישראל - מופלים לרעה על ידי הממשלה?"

פרופ' מנואל טרכטנברג הציע אמנם הסבר היסטורי, שלפיו בעלי העסקים הקטנים ייצגו בעבר את ערכי הבורגנות שהתנגשו עם הערכים הסוציאליסטיים של מדינת ישראל הצעירה. אולם דומני ששיעורי היסטוריה לא יועילו כדי להיטיב את מצב העסקים הקטנים.

כבעלת עסקים זה 15 שנה וכיועצת עסקית, אני יודעת ממקור ראשון שהקשיים שעליהם מדברים ארגוני העסקים הקטנים הם קשיים אמיתיים מאוד - הביורוקרטיה החונקת, המיסוי המוגזם, התנאים הסוציאליים שאינם קיימים והקושי בגיוס אשראי. אך עליי לומר את האמת הבלתי נעימה: נמאס לי לשמוע על הצרות של העסקים הקטנים.

את שיח המסכנות של ארגוני העסקים אני מכירה זה שנים רבות. שיח זה מנסה להוריד את האחריות להצלחה מעצמנו, ולהעביר אותה על כתפי אחרים - הממשלה, חברי הכנסת, הרשויות המקומיות וביטוח לאומי. ואף אחד לא אוהב משחקי אחריות.

שיח המסכנות פוגע קודם כל בבעלי העסקים עצמם. הוא פוגע בארגוני העסקים עצמם, והופך אותם לבלתי רלוונטיים בעיני אותם בעלי עסקים שהם מייצגים. הוא מייצר ייאוש, מרפה ידיים ומקדם תחושת אי מסוגלות. ובעיקר, העיסוק המתמיד בַּקושי מונע חיפוש אחרי פתרונות יצירתיים.

אינני מבקשת להתעלם מהקשיים. אינני דוגלת בטאטוא מתחת לשטיח, אולם שיח המסכנות הזה הוא טעות אסטרטגית. אם כן, מה האלטרנטיבה? אם אנחנו מעוניינים לשפר את הסביבה העסקית ואת מצב העסקים הקטנים, דרוש שינוי בגישה! הגיע הזמן לזנוח את שיח המסכנות ולעבור לשיח ההעצמה, ההצלחה והמסוגלות.

אם נאמץ כולנו גישה של העצמה, נוכל למצוא אין סוף פתרונות. הדרך הבטוחה ביותר להביא למעורבות פעילה של הגורמים הציבוריים היא דווקא על ידי יצירת שיתוף פעולה מסביב לסיפור הצלחה. ההצלחה אבות רבים לה והכישלון - יתום הוא. באמצעות סיפורי ההצלחה נוכל להסביר לציבור ולנציגיו מדוע כדאי לתמוך עוד יותר בעסקים הקטנים. די להביט על תעשיית ההיי-טק כדי להבין שהצלחות מולידות הצלחות נוספות.

רעיון נוסף הוא הקמת קהילות עסקים קטנות שיכולות לתמוך במשתתפיהן. הדבר מתרחש כיום בעיקר בקהילות עסקיות מעצימות של נשים בעלות עסק, ויכול בקלות יחסית להתפשט לכל הארץ. על ארגוני העסקים הקטנים להתחבר לטרנד הזה ולעודד אותו.

דווקא מתוך שיח ההעצמה נוכל לגייס תמיכה ליצירת תנאים עסקיים טובים יותר. כאשר נאמין בעצמנו כי אנחנו מנוע הצמיחה של הכלכלה הישראלית, ונפעל בכל כוחנו לעידוד העסק שלנו, גם הציבור ומשרדי הממשלה יתייחסו אלינו כך. לא מתוך כוחניות, אלא מתוך אמונה איתנה שבעלי העסקים ראויים למלוא שיתוף הפעולה מצד הממשלה. בזכות, ולא בחסד.

הכותבת היא יועצת עסקית ומנהלת קהילה אישית לבעלות עסקים