מספר המתנתקים משירותי טלוויזיה בתשלום בארה"ב הכפיל עצמו

תופעת "חותכי החוטים" צוברת תאוצה: 357 אלף מנויים החליטו ברבעון השלישי של השנה להתנתק משירותי טלוויזיה בתשלום בארה"ב

טכנאי כבלים בארצות הברית / צילום:בלומברג
טכנאי כבלים בארצות הברית / צילום:בלומברג

מאבדים עניין בטלוויזיה? 357 אלף מנויים החליטו ברבעון השלישי של השנה להתנתק משירותי טלוויזיה בתשלום בארה"ב, כפול מהכמות שהתנתקה משירותי הכבלים והלוויין בארה"ב ברבעון המקביל אשתקד - כך עולה מנתונים שמפרסמת חברת MoffettNathanson, שמסתמכת בין היתר על דיווחי חברות הכבלים והלוויין.

הדיווח האחרון בנושא הוא של Dish Network, חברת הלוויין השנייה בגודלה בארה"ב, שדיווחה אתמול (ב') בדוחות הרבעוניים שלה על אובדן של 178 אלף מנויים - עלייה של כ-18% לעומת הרבעון השני של השנה.

עם זאת, צריך לקחת את הנתונים בפרופורציה, לאור העובדה שמדובר בהאטת קצב הנטישה לעומת הרבעון השני השנה, שעמד על 605 אלף איש שהחליטו להתנתק משירותי הטלוויזיה בתשלום.

תופעת "חותכי החוטים" (Cord Cutters) נמצאת בכותרות בארה"ב כבר תקופה ארוכה. היא מלווה מצד אחד בכניסה של שירותים אלטרנטיביים בתשלום לצריכת תוכן טלוויזיוני דוגמת נטפליקס ו-Hulu; אך לצד זאת, גם מעבר לצריכת תוכן טלוויזיוני ללא תשלום, ולפעמים באופן שאינו בהכרח חוקי דרך אתרי סטרימינג, אפליקציות ושירותים שונים.

אחת הסיבות להתנתקות מהכבלים נעוצה במחיר הגבוה. בארה"ב, למשל, החבילה הבסיסית ביותר עלתה 23 דולר לחודש ב-2013 - עלייה של 88% לעומת העלות ב-1998.

ישפיעו על הבחירות

תופעת "חותכי החוטים" עלולה לעלות בקולות גם למועמדים לנשיאות ארה"ב. חלק מהעימותים הטלוויזיוניים שצולמו באחרונה שודרו רק למנויי הכבלים, כך שהקהל שלא צורך טלוויזיה בתשלום - ומאופיין לרוב בצעירים בני דור ה-Y - נשאר מחוץ לתמונה. כך, על-פי נתונים של חברת המחקר והמדידה נילסן, 73% מהצופים שצפו בעימות בין המועמדים הרפובליקנים לנשיאות ששודר ב-CNBC בסוף אוקטובר היו מעל לגיל 50.

באתר Cnet מציינים כי הדבר עלול להוות בעיה, כיוון שבאופן היסטורי מצביעים טוענים כי הגורם המרכזי שלהם בהחלטה למי להצביע הוא העימותים הטלוויזיוניים. סקר שנערך באחרונה בארה"ב הראה כי 55% מהאמריקאים ו-69% מבני 18-34 תומכים בשידור חי של העימותים הפוליטיים בסטרימינג באינטרנט - במקביל לשידור בטלוויזיה.

בטיים וורנר הודיעו בתחילת החודש על כיוון שינסה להילחם בתופעת "חותכי החוטים": יותר תוכניות ופחות פרסומות. על-פי הודעת תאגיד המדיה, החל מ-2016 הוא יחתוך בחצי את כמות הפרסומות במהלך תוכניות מקור בפריים-טיים בערוץ TruTV. לדברי מנכ"ל Turner Broadcasting, ג'ון מרטין, המהלך יביא לעלייה של 21% בכמות התוכן שיוצג לצופים.