נשיא קפריסין יגיע לישראל כדי לדון עם נתניהו בסוגיות אנרגיה

ניקוס אנסטסיאדיס יגיע לארץ ביום שישי הקרוב, ולהערכת גורמים בקפריסין, השניים ידונו גם על המחלוקת המדינית סביב מאגר הגז אפרודיטה שגולש לשטח ישראל

נשיא קפריסין ניקוס אנסטסיאדיס יגיע ביום שישי הקרוב לישראל כדי להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו - כך מדווחים היום (ג') כלי התקשורת בקפריסין. השניים ידונו, בין השאר, בנושאים הקשורים באנרגיה ולהערכת גורמים בקפריסין הם ידונו גם על המחלוקת המדינית סביב מאגר הגז אפרודיטה שגולש לשטח ישראל.

בחודש שעבר חשף "גלובס" שמחלוקות בין ישראל לקפריסין על פיתוח מאגר אפרודיטה מעכבות את החתימה על הסכם Unitization בין המדינות, שאמור להסדיר את פיתוחם של מאגרי גז ונפט משותפים לשתי המדינות ושיתופי פעולה נוספים בתחום האנרגיה. מאגר הגז אפרודיטה, שהתגלה בבלוק 12 בקפריסין, גולש בחלקו אל שטח רישיון ישי שנמצא בצד הישראלי. הסכם ה-Unitization היה אמור להיחתם יחד עם הסכם גבול האזורים הימיים שנחתם בדצמבר 2010, אך מאז מתעכבת החתימה עליו בשל מחלוקות עקרוניות ועניינים טכניים שונים. משא ומתן בין הצדדים מתנהל זה יותר מחמש שנים.

"הסכם Unitization בין ישראל לקפריסין ייחתם אם תיפתר המחלוקת המדינית הפנימית בקפריסין, ואם ניתן יהיה לייצא גז משתי המדינות לטורקיה", אומר ד"ר עודד ערן, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) ולשעבר שגריר ישראל בירדן ובאיחוד האירופי. "עסקת ייצוא גז לטורקיה תוביל לכך ששתי המדינות ייאלצו ליישב ביניהן את המחלוקות", הוא מסביר.

"הבעיה של מאגר אפרודיטה היא לא רק שאין הסכם Unitization עם ישראל, אלא שכמויות הגז בו לא מצדיקות את ההשקעה שנדרשת כדי לפתח אותו. לכן, אם ישראל וקפריסין יצליחו לבנות תשתית משותפת לייצוא גז משני המאגרים - לוויתן ואפרודיטה, יהיה סיכוי גדול יותר שייחתם הסכם בין המדינות. מאגר אפרודיטה גולש בכ-1% לשטח ישראל, ואף אחד בישראל לא באמת חושב להשקיע שם, אך אם תקודם עסקת ייצוא לטורקיה, כל אחת מהמדינות תתגמש וכך יקודם ההסכם".

אז מה צריך לקרות כדי שתיחתם עסקה עם טורקיה? לטענת ערן, קודם צריכות להיפתר המחלוקות הפנימיות בקפריסין עצמה. טורקיה פלשה לחציה הצפוני של קפריסין בשנת 1974, ומאז קיים סכסוך בין המדינות. קפריסין, שהצינור לטורקיה אמור לעבור במים הכלכליים שלה, לא נותנת את אישורה לפרויקט.

"בחודשים האחרונים נעשית התקדמות במו"מ בין הצד הטורקי לצד היווני בקפריסין. הצד היווני מתרכך מעט, ויש מקום לאופטימיות", טוען ערן. "אם הצדדים יגיעו להבנה, תוכל ישראל לקדם עסקת ייצוא גז לטורקיה. הגז הישראלי יוכל להגיע לקפריסין, ומשם ייצא בצינור לטורקיה".