חברת התרופות לסרטן סלזיון מארה"ב מצטרפת לבורסה בת"א

סלזיון נטולת הזיקה לישראל נסחרת ברשימה המשנית של הנאסד"ק בשווי של 44 מיליון דולר, אחרי ירידה של 18.5% במנייתה מתחילת השנה

הייטק ביומד סרטן / צילום:  Shutterstock
הייטק ביומד סרטן / צילום: Shutterstock

המגמה נמשכת: חברת ביומד אמריקאית רביעית נרשמת למסחר בבורסה בתל אביב במסגרת הרישום הכפול. מדובר בסלזיון (Celsion) שנסחרת ברשימה המשנית של הנאסד"ק בשווי של 44 מיליון דולר, אחרי שמתחילת השנה השיגה תשואה שלילית של 18.5%. סלזיון מניו ג'רזי עוסקת בתחום החם של האימונותרפיה - תרופות שרותמות את מערכת החיסון עצמה להילחם במחלות, ובמקרה הזה בסוגי סרטן שונים. המוצר המתקדם ביותר בצנרת המוצרים של סלזיון הוא מוצר לטיפול בסרטן הכבד, שנכנס לשלב III (המתקדם ביותר) של הניסוי הקליני.

מעבר למוצר הזה יש לסלזיון עוד כמה מוצרים בפיתוח שנמצאים בשלב מוקדם יותר. לפני קרוב לשלוש שנים נכשלה החברה בניסוי קליני שלב III בתרופה לטיפול בסרטן הכבד, ובאותו יום מנייתה נחתכה ב-81%, מכ-36 דולר לפחות מ-7 דולר; מאז היא צנחה עוד וכיום היא מדשדשת סביב שער של 1.9 דולר למניה. יו"ר ומנכ"ל סלזיון מאז 2007 הוא מייקל טרדוגנו, לשעבר בכיר בחברת התרופות מיילן, שגם היא הצטרפה לבורסה בת"א לפני כמה ימים.

כעס בקרב המשקיעים

בשלושת הרבעונים הראשונים של 2015 הסתכמו הכנסות סלזיון (כתוצאה מהסכמי רישוי שיש לה) ב-375 אלף דולר, בדומה לתקופה המקבילה ב-2014. החברה הפסידה 16.9 מיליון דולר לעומת 19 מיליון דולר אשתקד, ובקופת החברה היו 7.6 מיליון דולר.

סלזיון, שתתחיל להיסחר כאן ביום ה', מצטרפת לבורסה המקומית בהמשך למגמה שהביאה לכאן את ביוטיים, נבידאה ומנקיינד - שלוש חברות מתחום מדעי החיים שאין להן פעילות בישראל, ושהזיקה שלהן לארץ קלושה עד לא קיימת. עם זאת, היא קטנה מהן באופן משמעותי. החברות מארה"ב שנרשמות במסגרת הרישום הכפול ממשיכות להיות כפופות לרגולציה האמריקאית ומנגד יכולות לגייס הון - או לפחות ליהנות מעלייה בשווי - כתוצאה מהרישום בת"א.

כניסתן לכאן אמנם מפיחה רוח חיים מסוימת בבורסה המתייבשת, אך המגמה הזאת גם מעוררת כעס וחשש בקרב חברות הביומד המקומיות ובקרב משקיעים הנצמדים למדדים באמצעות השקעה בתעודות הסל. צירופן המיידי של החברות הזרות למדדים הרלוונטיים (בעיקר מדד הביומד, אבל לא רק), מאלץ את תעודות הסל לרכוש את המניות לפי משקלן במדד ולמכור את שאר המניות שמשקלן במדד מדולל. בינתיים, כדי להרגיע מעט את הרוחות, בבורסה הבהירו לאחרונה שמניות ישראליות בכל מקרה לא ייגרעו מהמדדים שאליהם נכנסות החברות הזרות, גם אם משקלן בהם יפחת.

בניגוד לשלוש החברות הקודמות, את סלזיון מלווים ברישום בישראל יועצים אחרים, ומשרד עורכי הדין שלה הוא גולדפרב זליגמן. מסמך הרישום של סלזיון לבורסה בת"א מגלה שיש בהון הרשום שלה מניות רגילות ומניות בכורה, אם כי נכון להיום אין מניות בכורה בהון המונפק והנפרע שלה. נזכיר, שמיילן נרשמה למסחר בת"א תוך התחייבות שתבטל את מניות הבכורה שלה.