התרחיש הריאלי שיקפיץ לכם את יוקר המחיה ויקבור את "לוויתן"

בוול סטריט מתנהלת מלחמה בין ענקיות האנרגיה, וגולדמן זאקס סימן את נובל אנרג'י כאחת המועמדות להשתלטות ■ אם אקסון, עם הכנסות של 209 מיליארד דולר ב-9 חודשים, תרכוש את נובל - כולנו נתגעגע ל-5.5 דולר ליחידת אנרגיה

מתקן קידוח של אקסון מובייל / צילום: בלומברג
מתקן קידוח של אקסון מובייל / צילום: בלומברג

מחיר מניית נובל אנרג'י זינק בשבועות האחרונים ביותר מ-20%. ההתאוששות באה לאחר נפילה של יותר מ-60% במניה מאז הקריסה במחירי הנפט בקיץ 2014. במובן זה, התיקון נראה זניח מאחר שסביבת מחירי הדלק אינה משתפרת והצפי הוא שהמחירים לא יעלו לפחות עד ראשית 2017.

אבל, יש גם אפשרות שנייה: נובל אנרג'י עשויה להיות יעד להשתלטות, ידידותית או עוינת, במסגרת תהליכי הקונסולידציה בתעשיית האנרגיה האמריקנית, בעקבות המשבר המתמשך במחירי האנרגיה.

נובל אנרג'י, לפי דו"ח של בנק ההשקעות גולדמן זאקס שפורסם בקיץ האחרון, היא אחת מארבע חברות אנרגיה עצמאיות בטקסס, שעשויה להיות יעד להשתלטות על ידי אחת מהענקיות בשוק האנרגיה. להערכת הבנק, ענקיות אלו מחזיקות בנתח של 5% בלבד מעסקי נפט הפראקינג ויש להם עניין להגדילו. לפי הבנק, לרשותן "עוצמת אש" של 150 מיליארד דולר ועוד 325 מיליארד דולר אם ידחו השקעות הון בפרויקטים גבוליים.

לפני שבוע נעשה ניסיון השתלטות על חברת האנרגיה הבינונית Apache ע"י חברה שלא זוהתה. ניסיון זה, לעת עתה, לא צלח. שווי השוק של אפאצ'י עומד על כ-18 מיליארד דולר וההערכות הן שההצעה עבורה היתה בסדר גודל של 30 מיליארד דולר, ייתכן שבעסקת מניות בלבד. ברבעון האחרון רשמה אפאצ'י הפסד של 5.7 מיליארד דולר, אולם ללא מחיקות חד פעמיות היא הייתה מסיימת את הרבעון בהפסד של 21 מיליון דולר בלבד. מצבה הפיננסי יציב בזכות תזרים מזומנים חיובי ומזומנים רבים בקופה, מה שהופך אותה לאטרקטיבית עבור חברות אנרגיה גדולות יותר.

נובל אנרג'י הודיעה אתמול (ג') על פיטורים של 160 עובדים והקפאת השקעות. האפשרות, ולו התיאורטית, שהיא תירכש על ידי אחת מענקיות האנרגיה צריכה להדאיג את האחראים למשק האנרגיה הישראלי. רכישה כזאת עלולה להפוך את מתווה הגז לבלתי רלוונטי, לדחות את פיתוח מאגר "לווייתן" ו/או המשך פיתוח "תמר" בשנים אחדות ולקבע את הביטחון האנרגטי של המשק ברמה נמוכה למשך שנים.

לפי מתווה הגז הטבעי המוצע, יהיה על נובל אנרג'י לפתח את שדה לווייתן בתוך 4 שנים ולהניח צינור שני לחוף הישראלי, שיגדיל את היתירות האנרגטית. נובל אנרג'י הודיעה לאחרונה שהחלטת השקעה סופית בעניין תתקבל רק בעוד שנה, כך שגם אחרי שיתקבל המתווה יהיה על ממשלת ישראל להתאזר בסבלנות לפני שייוודע אם יש בכוונת נובל להשקיע בפיתוח "לווייתן" ו"תמר".

אולם מה יקרה אם מחר, או בעוד 11 חודשים, רגע לפני מועד ההכרעה שקבעה נובל לעצמה היא תירכש ע"י, למשל, אקסון-מובייל ? האם אקסון-מובייל, חברת האנרגיה הגדולה בעולם, שבתשעה החודשים הראשונים של השנה רשמה הכנסות בסך 209 מיליארד דולר (36%-), סכום הגדול פי 3.5 בערך מתקציב המדינה, שהרווח הנקי שלה היה 3.2 מיליארד דולר (47%-), שאין לה עסקים עם ישראל - האם היא תהיה מעוניינת בכלל בפיתוח לווייתן, שמבחינתה הוא לא יותר מקופסת סרדינים? האם גם לה יידרשו עוד שנה או שנתיים לקבל החלטת השקעה?

נובל אנרג'י, לשם השוואה, רשמה בתשעת החודשים הראשונים של השנה הכנסות בסך 1.4 מיליארד דולר (51%-), כ-0.7% בלבד מהכנסות אקסון-מובייל. זו ליגה שונה לגמרי. עסקיה של אקסון-מובייל חובקי עולם והשפעתה הפוליטית גדולה פי כמה וכמה מזו של נובל אנרג'י.

מותר לנחש, כי מנכ"ל אקסון-מוביל לא יטרח להגיע ללשכת ראש ממשלת ישראל. וכאשר ראש ממשלת ישראל יגיע לביקור ממלכתי בוושינגטון, יהיה עליו לקפוץ גם לאירווינג, טקסס, מקום משכנו של המטה הראשי של אקסון-מובייל. שם, אחרי שימתין זמן מה לפגישה במסדרון, ראש הממשלה שלנו ככל הנראה יתחנן ויציע הטבות, כדי שמשהו יזוז במשק האנרגיה הישראלי.

דבר אחד בטוח: ידה של אקסון-מובייל על השיבר תהיה קלה הרבה יותר מזו של נוובל. אם מחיר של 5.5 דולר ליחידת אנרגיה נראה גבוה היום, זה מחיר שעוד נתגעגע אליו אם אקסון-מובייל תרכוש את נובל.

שווי השוק של נובל אנרג'י עומד כיום על כ-16 מיליארד דולר. בעסקה של כ-25 מיליארד דולר, חלקם לפחות במניות, השתלטות עליה אפשרית בהחלט. האם ממשלת ישראל, המל"ל, משרד האנרגיה, משרד האוצר ומתכנני מתווה הגז הביאו אפשרות זו בחשבון?

* הכותב הוא עיתונאי עצמאי בתחום התשתיות והאנרגיה