הבורסה מוזילה בעשרות אחוזים את עלות ביצוע עסקאות בנגזרים

הבורסה מוזילה את עסקאות האופציות והחוזים העתידיים: מקטינה בשיעור ניכר את ריתוקי ההון בעסקאות אלה ■ מדריך אופציות

הבורסה משנה את מודל הביטחונות על עסקאות המתבצעות במסחר באופציות ובחוזים עתידיים, כך שיקטן גובה הביטחונות שחברי הבורסה יידרשו לרתק עבור כל עסקה במסחר באופציות ובחוזים עתידיים. בבורסה מציינים כי "המהלך צפוי להוזיל משמעותית את עלויות העסקאות בנגזרים, להגדיל את המנוף לביצוע עסקאות והינו בעל פוטנציאל ממשי להגדיל את נפח המסחר בנגזרים ובנכסי הבסיס".

מדובר בשינוי במתודלוגיה לגבי טווחי התנודה (Scanning Range) בנכסי הבסיס, מה שייאפשר להפחית בשיעור ניכר ואף דו ספרתי את הכסף שמרותק בבורסה עבור כל עסקת אופציה וחוזה עתידי. הכספים המרותקים הינם במזומן או באג"ח ממשלתיות, והם משוחררים רק לאחר תום העסקה. מדובר במיליארדי שקלים שמרותקים בבורסה בכל עת, לצורך הבטחת ביצוע העסקאות כבטחונות. לא אחת הבטוחה המרותקת הזו מגולגלת אל הלקוח הסופי, שהריתוק משורשר אליו. מודל הבטחונות לאופציות ולחוזים עתידיים בבורסה לא עודכן מאז 1993.

עתה, בבורסה מפחיתים את מידת השמרנות, כשהשינוי האמור יתלווה בעוד שינויים צפויים, ובמסגרתו הסכום שיידרש להיות מרותק כחלק מעסקאות אופציות וחוזים עתידיים משום שמדובר בהוזלת עסקת אופציות ובתקווה שזה יגביר את היקף המסחר, משום היכולת לגלגל את ההון המרותק לרכישת יותר אופציות או לרכישת נכסי בסיס אחרים.

לדברי גל לנדאו, סמנכ"ל בכיר ומנהלת המחלקה לניהול סיכונים בבורסה, "המהלך מגלם בתוכו הקלות משמעותיות לחברי הבורסה תוך מתן אפשרות להגדלת המנוף הפיננסי לפעילות בבורסה... אנו מקווים שהקלות אלה יאפשרו לחברי הבורסה וללקוחותיהם הפעילים בשוק הנגזרים להגדיל את פעילותם ובהתאמה להגדיל את נפח מחזורי המסחר הן בנגזרים והן בנכסי הבסיס".

בהודעתה מספקת הנהלת הבורסה 3 דוגמאות להוזלה הצפויה:

אופציות על מדד
 אופציות על מדד