למרות חג סוכות: משכנתאות ב-4.6 מיליארד שקל באוקטובר

מתחילת השנה עומד סך המשכנתאות על 53.8 מיליארד שקל, כאשר 2015 תהיה שנת שיא בשוק המשכנתאות

משכנתא / צילום: שאטרסטוק
משכנתא / צילום: שאטרסטוק

שוק המשכנתאות עדיין חם: מנתונים שפרסם היום (ד') בנק ישראל עולה כי היקף המשכנתאות שניטלו בחודש אוקטובר עמד על 4.6 מיליארד שקל. מדובר בנתון גבוה יחסית לחודש שבו אירע חג (סוכות), וזאת בהמשך לספטמבר בו עמד היקף המשכנתאות על 4.2 מיליארד שקל (בספטמבר חלו ראש השנה ויום כיפור).

היקפי המשכנתאות בספטמבר-אוקטובר אמנם נמוכים יותר מהחודשים שלפניהם (6.2 מיליארד ש' באוגוסט, 6.6 מיליארד ש' ביולי ושיא של 7 מיליארד ש' ביוני), אך הושפעו בשל החגים. כזכור, שוק המשכנתאות "פתח מבערים" מחודש מרץ והיקפי ההלוואות זינקו לאחר שנודע כי שר האוצר כחלון מתכנן להעלות את מס הרכישה על דירות להשקעה, מה שדחף משקיעים רבים להקדים עסקאות. זאת, בשילוב עם הריבית האפסית במשק, תדלק את השוק.

אם כן, מתחילת השנה עומד סך המשכנתאות על 53.8 מיליארד שקל, כאשר 2015 תהיה שנת שיא בשוק המשכנתאות. היקף המשכנתאות החודשי הממוצע השנה עומד על 5.38 מיליארד שקל.

לראשונה מתחילת השנה, בחודש אוקטובר עקף סך המשכנתאות בריבית משתנה את סך המשכנתאות בריבית קבועה, בניגוד למגמה שהחלה בינואר. כך, הלווים נטלו משכנתאות בריבית קבועה ב-2.28 מיליארד שקל באוקטובר, ואילו היקף המשכנתאות בריבית משתנה עמד על 2.33 מיליארד שקל.