גורמים באוצר: "חוששים שתע"א תגרד את האפס - מלמטה"

גורמים במשרד האוצר אמרו בהתייחס למצב החברה כי אין מנוס מהתייעלות עמוקה שתכלול פיטורים או פרישה מוקדמת של יותר מ-1,000 עובדים

"יש חששות כבדים שהתעשייה האווירית מאבדת כסף. פרויקטים ועסקאות שראשי החברה חלמו עליהם לא יוצאים לפועל ודיבורים שנמשכים כבר שנים על התייעלות הכרחית לא מובילים לכלום. הכול רק דיבורים. בינתיים תע"א מגרדת את האפס מלמעלה אבל יש לנו סיבות לחשוש שבשנה הבאה היא תעבור להפסדים ואז היא תגרד את האפס מלמטה. בחברה שמוכרת בהיקף של כמעט 4 מיליארד דולר בשנה צריכים גם להרוויח ולא לגרד את האפס. זה לא מצב שאפשר לחיות איתו. לפי כל הסימנים החברה נכנסת למשבר עסקי", אומר גורם במשרד האוצר.

המכירות של תע"א, שבראשה עומד יוסי וייס, הסתכמו ב-2014 בכ-3.8 מיליארד דולר והרווח הנקי שלה הסתכם בכ-27 מיליון דולר בלבד. הגורמים שעוקבים אחר מצב החברה ומנתחים את הדוחות הכספיים שלה מצביעים על הירידות בייצוא על רקע המשבר בשווקים הקלאסיים והתגברות התחרות מצד חברות נשק אחרות בעולם. זאת, בזמן ש"עסקאות משמעותיות שנמצאות בקנה" כבר זמן רב אינן מבשילות. לאלה נוסף המשבר הממושך בתחום האזרחי - בעיקר בייצור ובשיפוץ של מטוסי מנהלים. מאז תחילת המשבר הכלכלי בעולם בשנת 2008, הרווחיות של פעילות זו הלכה וירדה וכיום היא הפסדית. זאת, כשהנהלת התע"א מתקשה לנייד עובדים רבים מפעילות זו לפעילויות אחרות בחברה בשל התנגדות ועד העובדים.

גורמים במשרד האוצר אמרו בהתייחס למצב החברה כי אין מנוס מהתייעלות עמוקה שתכלול פיטורים או פרישה מוקדמת של יותר מ-1,000 עובדים. אלא שלדברי הגורמים, חרף הצורך הזה לא מתקיים בין ההנהלה לבין ועד העובדים משא ומתן שיוביל להסכמות בנושא. "יש מאות עובדים שמגיעים מדי בוקר לתעשייה האווירית, מחתימים כרטיס עבודה ולא עושים כלום. זאת אבטלה סמויה שאי אפשר להשלים איתה. יש פעילויות לא רווחיות ובמקום לסגור אותן או לאחד אותן עם פעילויות אחרות, עולם כמנהגו נוהג. צריך שמישהו ינהל כאן את העסק", אמר גורם בירושלים.

גורמים אחרים המעורבים בנושא טענו מנגד כי עלות הפרישה של כ-1,000 עובדים מתע"א תסתכם בלא פחות ממיליארד שקל. "מדובר בסכומים לא סבירים", אמר אחד הגורמים.

מתע"א לא נמסרה התייחסות לטענות. גורם המקורב לחברה טען כי ראשי החברה ערים למצב העסקי המתהווה ושוקדים על מהלכים שיאפשרו את הגברת היעילות והרווחיות של התעשייה האווירית. מהלכים אלה כרוכים בארגון מחדש של פעילויות החברה, בתוך סגירת פעילויות לא רווחיות והוצאת חלק מקווי הייצור לחו"ל כדי להתקרב לשוקי היעד ולהתמודד עם פערי מטבע ועוד.

תוצאות התעשיה האוירית
 תוצאות התעשיה האוירית