האבסורד בתיקון לתמ"א 38: מבנים קטנים יהפכו כדאיים לרשויות

התיקון החדש יחייב בניינים קטנים בהיטלי ההשבחה הגבוהים ביותר

בניין בחיזוק לפי תמ"א 38 בר"ג / צילום: תמר מצפי
בניין בחיזוק לפי תמ"א 38 בר"ג / צילום: תמר מצפי

בימים הקרובים עתיד להתפרסם נוסח ההפקדה של התיקון החדש שעליו המליצה המועצה הארצית לתכנון ובנייה ומתייחס לתמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה. לאחר פרסום ההפקדה תתחיל תקופת ההתנגדויות, שלאחריה תעבור ההחלטה, עם או בלי תיקונים, לאישור הממשלה. בינתיים, גורמים בענף מכינים רשימה ארוכה של התנגדויות, בעיקר בנושא אחד.

נוסח התיקון מעניק, למעשה, זכויות נרחבות דווקא למבנים קטנים בני 4 יחידות דיור או פחות - מבנים הגוררים את ההתנגדות הציבורית הנרחבת ביותר. הבעיה היא שלאחר הדיונים במועצה הארצית והצורך לתת לרשויות המקומיות תמריץ לקידום תמ"א 38 בדמות היטלי השבחה, נוצר כעת מצב שבו הפרויקטים - שלהם התנגדו שכנים, ארגונים חברתיים וגם לעיתים הרשויות בעצמן - יהפכו כעת לרווחיים ביותר מבחינת הרשות כי שם היטלי ההשבחה הנוספים יהיו משמעותיים בצורה הניכרת ביותר. מה שהופך את המצב לאבסורדי אף יותר הוא שההתנגדות העיקרית של ראשי הרשויות בדיון של המועצה הארצית על התיקון בשבוע שעבר הופנתה דווקא כלפי אותם מבנים קטנים. נציגי הרשויות דרשו להחריג אותם מתמ"א 38 לחלוטין בדיון, אולם כעת מדובר באותם מבנים שעשויים להפוך לפרה חולבת של היטלי השבחה.

האבסורד הזה מביא גם את מי שלא התייחס עד כה לכל נושא התיקון, עו"ד מיכה גידרון, להתייחס לסוגיית היטל ההשבחה והמשמעות. נזכיר שגידרון היה עד לפני מספר חודשים יו"ר ועדת הערר של מחוז תל אביב שקבע פרשנות מרחיבה לזכויות בפרויקטים של תמ"א 38, פרשנות שאף קיבלה את שמו, ונגדה יצא היועץ המשפטי לממשלה. "היטל ההשבחה שנקבע על תוספת 13 המ"ר בדירות התב"ע שלא נוצלה הוא למעשה 'היטל דיפנציאלי', דהיינו, ככל שהבניין הקיים קטן יותר, ויש בו פחות יחידות דיור לעומת מספר היחידות שניתן לבנות, היטל ההשבחה יהיה גדול יותר. זה יוצר מצב שבו מצד אחד התוספת ליזם משמעותית בפרויקטים הללו כי בדרך כלל יש הרבה זכויות שלא נוצלו, ומצד שני הרשות המקומית תקבל את מרבית היטל ההשבחה".

"נוסח התיקון מבליט אבסורד אחד ברור", מסביר אילי בר, מנכ"ל משותף בחברת אקו סיטי העוסקת בתמ"א 38 וראש אגף תכנון באיגוד חברות תמ"א 38 והתחדשות עירונית בלשכת המסחר תל אביב. "התוצאה העצובה של החלטת המועצה הארצית בנוסח הנוכחי היא שאותו מיעוט של בניינים חד קומתיים שקוממו בצדק את כולם ייצאו הנשכרים העיקריים מזכויות התמ"א, למרות החיוב החלקי בהיטל השבחה שיחול עליהם, בעוד ש-95% מהבניינים המשותפים שזקוקים נואשות לזכויות מורחבות לצורך ביצוע הריסה ובנייה, יישארו עם סל זכויות שדומה פחות או יותר למסלול תוספת על בניין קיים".