חזירות ושכרה

הח"כים בוודאי לא יוותרו על התוספת לשכרם מרצון. אז צריך להכריח אותם

מי צודק בוויכוח על העלאת שכר חברי הכנסת? ובכן, כאינדיקציה ראשונה בואו נראה מי בעד ומי נגד. את המאבק נגד התוספת לשכר מנהלת ח"כ שלי יחימוביץ'. הדמות הקולנית ביותר מן העבר השני של המתרס היא ח"כ אורן חזן. צריך יותר מזה? בואו נלך עוד צעד. מי הצביע כך או אחרת? 11 מחברי ועדת הכנסת העוסקת בנושא היו בעד. רק ארבעה היו נגד העלאת שכרם. מי הם ה-11? רובם ככולם באים מהצד הימני של המפה הפוליטית. הארבעה הם מהשמאל-מרכז. מה אני רוצה להגיד בזה? איך אומר ליאור שליין המצוין ("גב האומה", ערוץ 10)? "אני רק אומר".

מיותרת לגמרי ההשוואה בין העלאת השכר לפוליטיקאים לבין הסירוב להיטיב את תנאי החיילים. אלה שני דברים שונים, וכל אחד מהם ראוי לדיון עצמאי ללא קשר לשום דבר אחר. מה גם שממש אין צורך בהשוואה הזאת. ההחלטה של ח"כים לשיפור שכרם היא חזירות העומדת בפני עצמה והיא לא זקוקה לשום עזרה השוואתית. הדברים מקבלים משנה חזירות בגלל חלק מהנפשות הפועלות היום בכנסת, שלא היו צריכים להגיע לשם. עצם נוכחותם מעוררת דחייה, גם אישית וגם עניינית.

 

אבל אם להתייחס לגופו של עניין, הרי שהעלאה כזאת או אחרת היא לא שורש הבעיה. בדיון בוועדה השתתף גם מנכ"ל התנועה לאיכות השלטון, אלי סולם. הוא אמר כי מדובר ב"אבסורד שחברי הכנסת קובעים לעצמם את השכר". ואמנם זו הבעיה ואין בלתה. אין סיכוי גדול שההרכב האנושי בכנסת ישתנה כך שהנבחרים בעתיד יהיו יותר הגונים ומוסריים. אם בכלל, זה הולך לכיוון ההפוך. לכן אין פתרון אחר זולת הוצאת נושא השכר מידיהם.

הם בוודאי לא יעשו זאת מרצון. אז צריך להכריח אותם. אני רואה בזה נושא בהחלט ראוי למחאות המוניות שימחישו לחזירי השכר, ולכלל חברי הכנסת, מי פה הבוס.

מה זה "נטרול"?

מה פירוש לנטרל? או נטרלו? אני יודע מה זה "חיסלו". גם "הרגו" זה די מובן. אבל נטרול מבלבל אותי. האם מחבל שנוטרל הוא מחבל שהומת? בדיווחים בעיתונות עוד לא ממש החליטו. לפעמים זה נוטרל במשמעות של נפגע, כלומר הוצא מכלל פעולה; לפעמים זה הוצא מכלל החיים. אני חושב שהתקשורת צריכה כבר להחליט, כי נראה שהשאלה הזאת אינה קצרת טווח. אני מציע פשוט לעזוב את הנטרול ולהשתמש בביטויים הברורים והחד-משמעיים העומדים לרשותנו.