נציגי גוגל: לא רוצים להגיע לישראל "בשל המצב הביטחוני"

נציגים מטעם גוגל העולמית, שאמורים לשמש עדים במשפט שמתנהל נגדם, סירבו להגיע לארץ ■ הסיבה הרשמית: המצב הביטחוני הרעוע ■ השופט אישר את בקשתם לחקור אותם באמצעות שיחת וידאו מחו"ל

גוגל / צילום: רוירטס
גוגל / צילום: רוירטס

נציגים של חברת גוגל העולמית, שאמורים לשמש כעדים במשפט שמתנהל בישראל נגד החברה, סירבו להגיע "בשל המצב הביטחוני" - כך נודע לראשונה לחדשות 2 Online. באופן חריג, השופט החליט להתיר לחקור אותם באמצעות שיחת וידאו מאירלנד.

הדיונים שקבע בית המשפט היו אמורים להתקיים ב-30 בנובמבר וב-1 בדצמבר בבית משפט השלום בתל-אביב, אך עורכי הדין של החברה בישראל ביקשו לדחות את מועדי הישיבות או לקיים אותן באמצעות היוועדות חזותית (וידאו קונפרנס).

בבקשה מטעמם נכתב כי "לאור המצב הביטחוני השורר בישראל, ובמיוחד עקב גל הטרור, הביעו העדים בימים האחרונים חשש ממשי המונע מהם להגיע לישראל בתקופה זו, וביקשו מהנתבעות כי יפנו לבית המשפט הנכבד בבקשה להתיר דחייה קצרה של מספר חודשים לצורך קיום ישיבת ההוכחות, בתקווה שעד אז המצב הביטחוני ישתפר".

עורכי הדין, שמייצגים את שני עובדי החברה באירלנד, שם נמצא המטה הראשי של החברה באירופה, הוסיפו כי לעדים נודע שמדינות שונות פרסמו "מעין אזהרות מסע לישראל, דבר שמטבע הדברים רק העצים את החששות שלהם ושל משפחותיהם". בין היתר הם הוסיפו בבקשה פרסום של משרד החוץ האירי ופרסום של מחלקת המדינה האמריקאית באשר להגעה לישראל.

"לאור האמור לעל, נראה כי חששם של העדים הינו לגיטימי ומובן בהחלט. לפיכך בשלב הנוכחי אין בידי הנתבעות לאכוף ולחייב את העדים להגיע לארץ על-מנת להעיד", כתבו עורכי הדין חגית בלייבג וצחי חליו, שביקשו לדחות את הישיבה לסוף הרבעון הראשון של שנת 2016.

"באירלנד יש יותר אירועי סכינאות"

עורכי הדין גיא אופיר ואדם ורדי, המייצגים את התובע, התנגדו לבקשת הנתבעים ואמרו כי מדובר בדעות קדומות. "באירלנד ובארה"ב מתרחשים יותר אירועי 'סכינאות' ביחס להיקף האוכלוסייה מאשר בישראל, פשוט שם הם זוכים להד תקשורתי נמוך", ציינו. "בקשת הנתבעות מבוססות על דעות קדומות, היסטריה ואנטי-ישראליות".

הם ציינו כי לישראל מגיעים בימים אלה תיירים, אנשי עסקים דיפלומטים ועדים, והביאו לדוגמה הגעה של נציג פייסבוק לארץ לצורך עדות בתיק אחר.

עורכי הדין של החברה בארץ הגיבו לעניין וכתבו לבית המשפט כי אזהרות המסע אשר פורטו עדיין תקפות, וכי התובע לא טוען בתגובה לנזק כלשהו שיאונה לו כתוצאה מדחייה קצרה. "אין זה המקום לערוך ויכוח אמפירי על אודות הסיבות השונות בגינן אנשים נפגעים במקומות שונים בעולם, אלא עסקינן בתחושות אמיתיות ומבוססות של העדים, אשר שוללות מהם את האפשרות להתייצב לעדות בפני בית המשפט".

כאמור, אתמול החליט השופט מיכאל תמיר שלא לחייב את נציגי גוגל להגיע לישראל, והוא התיר לקיים חקירות באמצעות וידאו קונפרנס, אך החליט כי על הנתבעות לשאת בעלויות הכרוכות בכך. "אינני מקבלן את טענת התובע לפיה יש לחייב את המצהירים להגיע לישראל בניגוד לרצונם בתקופה שבה ניתנות אזהרות מסע".