מה הקשר בין מירי רגב, עובד קראוס ו"יורו האמנים"?

קראוס, סוכן שחקנים לשעבר ופעיל בליכוד - הוא תומך נלהב של שרת התרבות והספורט, וכותב טורים המריצים אותה לראשות המרכז של המפלגה ■ קראוס הגיע למשרדה של רגב בניסיון לקבל מימון בסך 1.5 מיליון שקל למיזם של הבאת טורניר הכדורגל "יורו האמנים" לישראל - שבו הוא מודה כי יש לו אינטרס מסחרי אישי

מירי רגב, עובד קראוס / צילומים: תמר מצפי, יח''צ – ART FOOTBALL ISRAEL
מירי רגב, עובד קראוס / צילומים: תמר מצפי, יח''צ – ART FOOTBALL ISRAEL

סערת מירי רגב שמתחוללת מאז אתמול (ד') עם תחקיר "יומן הג'ובים" של ערוץ 10, מציגה לכאורה קשרים אפשריים בין חברי ליכוד לבדיקת מינויים לתפקידי מפתח במועצות הציבוריות שתחת אחריות משרד התרבות והספורט.

במקביל, ל"גלובס" נודע על אירוע תרבותי-ספורטיבי לו מנסה משרד התרבות והספורט לסייע באמצעות מימון לא מבוטל, קשור באופן ישיר לפעיל הליכוד עובד קראוס.

הסיפור החל בקיץ האחרון. נבחרת האמנים של ישראל בכדורגל, אותה מאמן סוכן השחקנים לשעבר עובד קראוס, זכתה ב"מונדיאל האמנים" שנערך ברוסיה.

בנבחרת, יש לציין, שיחקו בין היתר הדוגמן השף דניאל רחמים, החזאי דני רופ, ישראל אטיאס ואסף בן לולו ששיחקו בסדרה זגורי אימפריה, כוכב העבר של בני סכנין עבאס סואן. כמה שחקנים מהנבחרת, לא אמנים, הוכשרו בחודשים שלפני האירוע בקורס אצל השחקנית והזמרת אילנה אביטל, ובשל כך זכו להכרה של ארגון אמ"י כזכאים להופיע בטורניר כ"אמנים".

כמה שבועות לאחר חזרתה של הנבחרת לארץ היא התקבלה בלשכתה של השרה מירי רגב. זו לא הייתה הפעם היחידה שעובד התקבל בלשכת השרה מאז קיבלה את התפקיד. במקביל החליט קראוס, מאמן הנבחרת כאמור - לנסות ולהביא לישראל את טורניר יורו האמנים שאמור להיערך בינואר 2016. קראוס, שבינתיים הפך במקביל ממאמן הנבחרת ליזם הפרויקט - הודה בשיחה עם "גלובס" כי יש לו גם אינטרס מסחרי בפרויקט, ממנו הוא אמור לגרוף אחוזים ממכירת חסויות ועוד.

עובד קראוס הגיע מספר פעמים למשרדה של מירי רגב. הוא קיבל את ברכת הדרך של השרה ללכת על הפרויקט, ויצא לדרך עם בקשה לבדיקת אפשרות למימון של 1.5 מיליון שקל מהמשרד. באוגוסט יצאה ההודעה הרשמית: העיר חיפה נבחרה לארח את הפרויקט כשהיא גוברת על ההצעות שהגישו לונדון, אמסטרדם, מינכן ונאפולי. במסגרת שיחות שנערכו לאחרונה עם עיריית חיפה, נקבע שהטורניר יערך במגרש בנווה שאנן, ומשחק הגמר יערך באצטדיון סמי עופר.

בהמשך התברר כי קיים קושי להוציא את הסכום עליו דובר, מאחר ואין קריטריונים התומכים בהעברת סכום בסדר גודל כזה לאירוע. גורמים במשרד הספורט מספרים על "לחץ גדול שהופעל מלמעלה על ד"ר אורי שפר, ראש מינהל הספורט" לפעול להעברת המימון לאירוע. ד"ר שפר, שבמקביל המתין באותם ימים לתשובת השרה בנוגע לאפשרות להארכת כהונתו בשנה נוספת, הבהיר כי אין דרך להעביר את הסכום המדובר לאירוע. במקביל מאשרים בכירים בטוטו כי "גורמים ממשרד הספורט" פנו לטוטו בבקשה להעביר את הכסף לאירוע דרך כספי 'ועדת בקנשטיין' - קרן תקציבית שתומכת בגופי העל-בספורט הישראלי וכן בספורט העממי. גם הניסיון הזה לא עלה יפה.

איך קשור עובד קראוס לשרה רגב? ראשית נציין כי בימים אלו קראוס מוכר לחובבי הכדורגל בעיקר כסוכן שחקנים לשעבר, אבל במילייה הפוליטי הוא ידוע כפעיל ליכוד נלהב. במקביל לכספים שלטענת קראוס הובטחו לו על-ידי משרד השרה לטובת הפרויקט שלו, הוציא קראוס לדרך בחודשים האחרונים כמה פרסומים פובליציסיטיים אותם הוא כותב באתר "ליכודניק", המופעל על-ידי פעילי הליכוד ובו חדשות על הנעשה בתנועה, פובלציסטיקה וכו'.

לפני שבוע, בזמן שכבר התברר שקיימים קשיים לאשר את הסכום עליו דובר, העלה קראוס פוסט תחת הכותרת "מירי רגב חייבת להיבחר ליו"ר המרכז", ובו בין היתר כותב קראוס על שרת התרבות והספורט: "אנחנו לא סתם אוהבים אותה ומעריצים אותה. מעבר ללב ולנשמה, יש כאן אישיות עם רזומה מדהים, ממש מירוץ כנגד כל הסיכויים - מלמטה למעלה קלאסי.

"מירי רגב היא מופת לכולנו: סימון מטרות ענק - ועמידה בהן. בלי תירוצים, בלי סיפורים... לא בת אצולה ולא פרוטקציות - נטו אישה מוכשרת שלעולם לא מפחדת ויוצקת תכנים חדשים לתפקידיה. איש צנזורה ותיק אמר לי: 'עזוב את השטויות שמקשקשים, אם מירי הייתה שרת ביטחון - הייתי ישן הרבה יותר בשקט בלילה'. מרכז הליכוד זקוק למנהיגות של מירי רגב, מה גם שיש לה הכישורים להשיג הרבה - וגם תוך תיאום עם ראש הממשלה - מה שיביא לסוג של עידן חדש. מי שטובת המפלגה ומורשתה בראשו ומי שרוצה להאיץ בתהליך שבו המרכז חוזר לליכוד והברק חוזר למרכז, חייב לבחור במירי רגב ליו"ר המרכז!"

מה הטיימינג לטור דוגמת זה? כאן חשוב לציין, עם או בלי קשר, כי לאחרונה הצהירה רגב על החלטתה להתמודד לבחירות במרכז הליכוד שצפויות להתקיים בחודש הבא. אימפקט תקשורתי בעוד פלטפורמה בוודאי שלא יכול להזיק.

בטור מוקדם יותר שבו מעניק קראוס ציונים לפוליטיקאים מ-10 ל-0, קיבלה רגב את הציון 9 וההסבר הבא של קראוס המאמן/יזם: "איזו זכות קיום יש למדינה שב-2015 מסרבת לקבל את מרים סיבוני מקריית גת כשרת תרבות. לא משנה בכלל שמדובר באישה חרוצה שפילסה דרכה בעקביות ובעבודה מאומצת לצמרת של כל גוף שהייתה בו. למירי רגב יש דרך מוכחת, שלא תתרגש משריקות בוז של מיעוט בטל ובדרכה תנצח ויהיה זה ניצחון של כולנו". בנוסף - במהלך השבוע שעבר העלה קראוס לקיר הפייסבוק שלו תמונה של מירי רגב מימיה הצבאיים, והוסיף לפוסט שלו את המשפט הבא: "!We love you Miry".

מוקדם יותר השנה, נציגי אותה נבחרת אמנים יחד עם קראוס, הגיעו גם לאירוע המימונה שנערך אצל יו"ר הליכוד ביבנה, מאיר דהן.

בהמשך לפניית "גלובס" על הקשר המסחרי שקראוס מנהל מול לשכת השרה לבין פעילות התמיכה התקשורתית שלו בשרה, מסר קראוס: "חשבתי מספר שעות על הסוגיה... ואכן, מבחינת ניראות, אגזור על עצמי התנזרות מכל פעילות פוליטית שהיא, על אף שהיא באה לידי ביטוי בכתיבה בלבד, עד אשר האירוע יסתיים. תודה שהפניתם את תשומת לבי לדבר שיש לו מראית עין לא תקינה ואני בהחלט שואף לטוהר מידות וליושר מוחלט בכל פעולותיי".

ממשרד הספורט נמסר בתגובה: "מינהל הספורט פועל על-פי אמות מידה מקצועיות בלבד. מר עובד קראוס זכה עם קבוצתו באליפות אירופה בכדורגל לאומנים שנערכה במוסקבה אשתקד ויצרה עניין ציבורי רב בקרב אוהדי כדורגל. מר קראוס הודיע למשרד כי הוא עושה מאמצים גדולים כדי לזכות באירוח המשחקים בשנה הבאה בישראל. הוא הפציר בפנינו כי יש מדינות אחרות שהגישו את מועמדותן לארח את האליפות ואנו איחלנו הצלחה בניסיון להביא את המשחקים לישראל. משהובא לידיעתנו על-ידי מר עובד קראוס כי ישראל זכתה באירוח המשחקים בירכנו ושמחנו.

"יצוין כי מינהל הספורט רואה בתחרויות בינלאומיות הנערכות בישראל לא רק מטרה ראויה לשמה החשובה לספורטאים ולצופים, אלא גם דרך טובה להציג את ישראל כמדינה נורמטיבית ובימים אלו נכונים הדברים עוד יותר. אשר לנושא הכספי - אכן מר עובד קראוס ציין שהוא זקוק למיליון וחצי שקל ממשרדנו, ומבדיקה שנערכה על-ידינו לגבי מהות האירוע, חשיבותו וכדומה - ראינו לנכון כי יש מקום לסייע בקיומו של האירוע בישראל אך לא במיליון וחצי, גם לא במיליון. החלטה בנידון טרם נפלה".