לחגוג עם סנטה: כמה עולה חופשה בחג המולד ובסילבסטר?

ישראלים רבים מבקשים ליהנות מאווירת חג המולד בחו"ל ■ "גלובס" בדק כמה יעלו החבילות הפופולריות, וגילה כי המחירים בסילבסטר גבוהים מאלה שבחג המולד

סנטה קלאוס בניו יורק / צלם: רויטרס
סנטה קלאוס בניו יורק / צלם: רויטרס

אווירת חג מולד אמיתית של חלונות ראווה חגיגיים, סנטה קלאוס, סיילים אטרקטיביים, עצי אשוח מהבהבים ושאר קישוטי חג אפשר לספוג רק מעבר לים.

כמה תעלה חופשה עם סנטה באחד היעדים הפופולריים באירופה הקלאסית? בדיקת "גלובס" מגלה מחירים נמוכים בהרבה מהמחירים של אותן חבילות בדיוק בסילבסטר. הישראלים, כך מתברר, אוהבים מאוד את הקישוטים ואת אווירת חג המולד - אבל מעדיפים יותר את הסיילים של סוף שנה ואת החגיגות הפרועות של הסילבסטר.

אגב, מקור השם "סילבסטר" הוא באפיפיור סילבסטר הראשון שזכה למעמד של קדושה בכנסייה הקתולית, והתאריך של 31 בדצמבר הוקדש לו.

"הביקושים לסילבסטר גבוהים יותר. זה לא המצב לקראת הכריסמס", אומר רונן קרסו, סמנכ"ל השיווק של איסתא. לדבריו, הדבר נובע בעיקר בשל העובדה שבערב חג המולד ובחג עצמו, החל ב-24-25 בדצמבר, מקומות רבים (חנויות ובתי-קפה) סגורים, כולל רכבות: "זו צרה צרורה לתייר. חוץ מזה שגם המקומיים ספונים בבתיהם. אוכלים את התרנגול הודו בבית".

אריאל אטיאס, מנכ"ל וואלה טורס, מוסיף: "הישראלים מתחברים יותר לחגיגות הסילבסטר מאשר לחג נוצרי מובהק כמו הכריסמס, ולכן הביקושים גבוהים יותר בסילבסטר".

דברים דומים אומר גם אייל זיו, מנהל השיווק של סוכנות הנסיעות קל נופש: "יש העדפה ברורה לאירופה הקלאסית בסילבסטר בהשוואה לחג המולד. רוב הישראלים נוסעים לברצלונה, ברלין, אמסטרדם, פראג, לונדון ופריז. אוהבים מאוד את השופינג ואת הסיילים של סוף שנה".

בין אם חופשת חג מולד ובין אם חופשה בסימן שנה אזרחית חדשה, החבילות המבוקשות ביותר בשני המועדים הללו הן, לדברי קרסו, אטיאס וזיו, לניו-יורק ולערים מרכזיות באירופה כמו לונדון, פריז, רומא, ברצלונה, אמסטרדם, ברלין ופראג.

לדבריהם, החבילות הפופולריות כוללות טיסה ו-3 לילות בבית-מלון על בסיס ארוחת בוקר באירופה ו-6 לילות בניו-יורק על בסיס לינה בלבד.

"החבילות הנמכרות ביותר הן כמובן חבילות של 3 לילות בסופי שבוע. יציאה ביום חמישי וחזרה ביום ראשון ולינה במלונות בסיסיים ברמת 3 כוכבים. השנה חג המולד נופל על סוף שבוע, וכך גם הסילבסטר, דבר שמגדיל את הביקושים", אומר קרסו.

כמה תעלה חבילה לחג המולד ואחריו
 כמה תעלה חבילה לחג המולד ואחריו

ובינתיים בארץ

לעומת זאת, אם אתם רוצים לחגוג בארץ את סוף השנה האזרחית, אין מה לשאוב עידוד מהצהרות שר התיירות ושר האוצר. כבר בשנת 2012, שר התיירות דאז, סטס מיסז'ניקוב, הכריז בקול תרועה רמה על הקמתה של ועדה בינמשרדית להוזלת עלויות הנופש הגבוהים במדינת ישראל. "אעשה למחירי הנופש מה שכחלון עשה בסלולר", אמר מיסז'ניקוב, בריאיון ל"גלובס" ביוני 2012. אלא שכותרות לחוד ומעשים לחוד: מסקנות הוועדה מעולם לא יושמו, ומחירי הנופש במחוזותינו עדיין יקרים מערים אטרקטיביות רבות באירופה.

השבוע היה זה תורו של שר התיירות המכהן, יריב לוין, להכריז על נוסחת הקסם שלו להוזלת מחירי הנופש המקוממים: "מחירי הנופש בישראל ירדו בכ-20% בתוך 5 שנים בזכות קיצור הליכי בניית בתי-מלון חדשים", אמר במסיבת עיתונאים שכינס שלשום (ד') בבוקר במשותף עם שר האוצר, משה כחלון. לדבריו, ההיצע הנמוך של חדרי בתי-המלון הוא הגורם העיקרי לעליית מחירי הלינה בישראל בעשור האחרון בכ-70%.

"ב-10 השנים האחרונות נבנו כ-03,00 חדרי בתי-מלון חדשים בלבד, ויזמים רבים נמנעים מבנייה חדשה בגלל הליכי תכנון ארוכים ומסורבלים וסיכון כלכלי גבוה לצד סביבה גיאופוליטית לא יציבה. הגברת התחרות והיצע חדרי המלון הם אלה שיוזילו בסופו של דבר את המחירים", אמר לוין.

במוקד התוכנית של משרד התיירות, הזוכה לתמיכת משרד האוצר, הוועדה לתשתיות לאומיות תדון גם בבניית בתי-מלון ואטרקציות תיירותיות, ויזמים יורשו להוסיף עד 20% זכויות בנייה למגורים בנוסף לזכויות הבנייה המלונאיות, מתוך מטרה להקטין את הסיכון ליזמים ולהרחיב את מקורות המימון.

האם הפעם זה יצליח? ימים יגידו. ועד שהתקווה לנפוש כאן במחירים שפויים תתממש - נמשיך לשלם, והרבה.

אז כמה נשלם בסוף דצמבר? פחות מאשר בקיץ, אבל עדיין הרבה (ראו טבלה). יריב אביגזיס, מנהל תיירות הפנים של איי-טרוואל ישראל, אומר כי בתי-מלון בארץ שואפים למלא את החדרים המתרוקנים בחורף, ולכן יוצאים במבצעים אטרקטיביים המוזילים בעשרות אחוזים את חופשת החורף לעומת חופשת הקיץ, אך הדברים מתייחסים בעיקר לאילת ולצפון הארץ. תל-אביב וירושלים מתבססות על תיירות עסקית וצליינית, ולכן מתנהגות אחרת בעונת החורף.

עוד לדבריו, הלילה של הסילבסטר, בדומה לתקופות שיא אחרות בחורף דוגמת חנוכה, מתומחר במחירים הגבוהים בכ-30% בהשוואה לתאריכים אחרים בעונת החורף בבתי-המלון בארץ.

לדברי רונן קרסו, המחירים בחורף צוללים לעיתים גם ב-70%: "חדר שעלה בקיץ 2,000 שקל ללילה לאדם, לא קשה למצוא אותו בחורף ב-400 שקל".

לדבריו, המחירים מאמירים בקיץ והופכים את הנופש כאן ליקר כל-כך. "פערי המחירים במקרים רבים בין נופש בקיץ בארץ לעומת חו"ל באים פחות לידי ביטוי בחורף", הוא אומר.

ומי שרוצה לטעום קצת מאווירת חג המולד מבלי לטוס מיילים מכאן, נצרת - שלפי הברית החדשה ניתנה בה הבשורה למריה הקדושה, אמו של ישו - היא אלטרנטיבה לוקאלית. תמורת 700 ועד 1,100 שקל, זוג יכול לבלות שני לילות במלונות בעיר כמו רימונים המעיין וגולדן קראון אולד סיטי.

 חופשה בנצרת בחג המולד ובסילבסטר
  חופשה בנצרת בחג המולד ובסילבסטר

כמה עולה חופשה כחול-לבן בסילבסטר
 כמה עולה חופשה כחול-לבן בסילבסטר