היסטריה רגולטורית

ההשתהות של הבורסה והמהלך המוטעה של הרשות לני"ע

ביקורת ציבורית היא עניין חשוב מאין כמותו, ותגובה מהירה והחלטית של רגולטור לבעיה חדשה שמתעוררת חשובה גם היא. אולם ההחלטה של רשות ניירות ערך לחסום את המניות שתנפיק מנקיינד יצרה אתמול אנדרלמוסיה בשוק, ונתפסה כמהלך נמהר שנעשה מתוך לחץ וללא מחשבה עמוקה, מה עוד שדווקא הנהלת הבורסה היא זו שהייתה צריכה לסגור את הפירצה בגדר.

כבר יותר מחודש עבר מאז שחברת הביומד האמריקאית ביוטיים ביצעה הנפקת מניות פרטית במסגרת כניסתה למדדים, ומזה שלושה שבועות ברור שגם מנקיינד צפויה לבצע מהלך דומה, ובהיקף גדול הרבה יותר. אלא שבהנהלת הבורסה, שאחראית לקבוע את הקריטריונים לכניסה למדדים, לא מצאו עד אתמול בערב כל בעיה עם המצב שבו חברות זרות הפסדיות בעלות קופת מזומנים מצטמקת עושות עלייה לישראל רק כדי לנצל את הפרצה הקיימת, ולהעשיר את קופתן על חשבון מחזיקי תעודות הסל, בזכות הכניסה האוטומטית למדדים.

יותר מכך, בהנהלת הבורסה החליטו בשבוע שעבר שלא לבצע שום מהלך, למעט הקביעה לפיה לא יוצאו מניות קיימות מהמדדים, כל עוד הרפורמה בהם לא הושלמה. ההשתהות של הבורסה הובילה אתמול לניסיון חסימה של הנפקת מנקיינד לתעודות הסל על ידי רשות ני"ע, שאומנם אותת לחברות הזרות הנוספות שמתדפקות על דלתות הבורסה כי לא יהיו יותר ארוחות חינם, אבל בין לבין פגעה דווקא במחזיקי תעודות הסל בכל הקשור להנפקת מנקיינד.

החלטת הרשות להגדיר את מניות מנקיינד כחסומות למסחר בישראל, הטילה על תעודות הסל סיכון כבד בעת רכישתן ישירות מהחברה. מסיבה זו, העריכו היום המשקיעים בבורסה כי התעודות צפויות להזרים ביקושים מהותיים למניה במסגרת שלב הנעילה, מה שהוביל היום לעלייה בשערה.

אלא שאותה עלייה תביא בעקבותיה כניסה של מנקייד למדד במחיר יקר ממחיר השוק האמיתי שלה, ואפשרות שהיא תרשום ירידה חדה כבר ביום ראשון, שתפגע בציבור המחזיקים בתעודות. כך, שבמקום לבצע עסקה בין קונה מרצון (התעודות) למוכר מרצון (החברה), החזירה הרשות את אותו ריטואל שהתרחש גם בעבר של מוכר בשמחה ביוקר (הסוחרים) וקונה מאונס (התעודות).

אמנם אפשר להתנחם בכך שאתמול התעשתה הבורסה ודאגה לכך שהתופעה הזאת לא תשנה בעתיד, אבל את ההכרזה המשפטית של הרשות על הפיכתן של המניות לחסומות למסחר בישראל כבר לא ניתן היה להשיב לאחור.