"בתכנון של דיור בר השגה חשוב ללמוד מפרויקטים בעולם"

בשנים האחרונות החלו הרשויות המקומיות לקדם פרויקטים המיועדים לדיור חברתי ■  אורית מלבאור אייל, אדריכלית פרויקט "גני שפירא": " העירייה ראתה חשיבות עליונה במימושו המהיר של הפרויקט: חצי שנה הוקצבה לתכנון, היתרים ותוכניות בנייה ושנה וחצי לבנייה בפועל"

פרויקט "גני שפירא" - הדיור החברתי הראשון בתל אביב, צילום: באדיבות עיריית תל אביב – יפו
פרויקט "גני שפירא" - הדיור החברתי הראשון בתל אביב, צילום: באדיבות עיריית תל אביב – יפו

מחירי הנדל"ן המאמירים בעשור האחרון הולידו את המושג "דיור חברתי" המוכר יותר בשיח הציבורי כדיור בר-השגה. למרות שבערים הגדולות באירופה כמו ברלין, לונדון ופריז יש שפע של פרויקטים המאפשרים דיור בר השגה, בישראל רק בשנים האחרונות החלו הרשויות המקומיות לקדם פרויקטים המיועדים לדיור חברתי - כלומר, פרויקטים שבהם השכירות קבועה מראש, חוזי ההשכרה הם ארוכי טווח ומחירי השכירות נמוכים ומפוקחים.

עיריית תל אביב-יפו, הייתה החלוצה הראשונה בבניית פרויקטים של דיור חברתי. העירייה לקחה על עצמה, כבר לפני כשבע שנים, לייצר בפעם הראשונה במדינת ישראל את המודל לדיור בר השגה, וזאת מתוך הבנה שצריך לאפשר לבני מעמד הביניים להישאר לגור במרכזי הערים, במיוחד על רקע עליית מחירי הדיור. העירייה העמידה לצורך העניין קרקעות עירוניות ומקדמת אישורים לכ-2,600 יחידות דיור בהן ובקרקעות מדינה וכן משלבת דיור בר השגה בתב"עות המובאות לאישור הוועדה המקומית. העירייה משקיעה בנושא למעלה מ- 10% מתקציב הפיתוח העירוני ואף קבעה קריטריונים לתכנית המשמשת בסיס לדיון במשרדי הממשלה. לאחר הסנונית הראשונה בתל אביב-יפו הצטרפו רשויות מקומיות נוספות ביניהן הרצליה, כפר סבא ורמת השרון.

בתל אביב הוקם פרויקט "גני שפירא" בשכונת שפירא בתל אביב. הפרויקט ממוקם ברחובות ראב"ד פינת דה מודינה, ומונה 69 יחידות דיור בר השגה בנות 3, 4 ו-5 חדרים, שבוצע באמצעות החברה העירונית "עזרה וביצרון" ובמימון מלא של עיריית תל אביב-יפו בהשקעה של כ-70 מיליון שקל.

2,900 שקל ל-3 חדרים

הפרויקט אוכלס בתחילת 2014 ושכר הדירה לדירת 3 חדרים - 2,900 שקל, כ-3,100 שקל לדירת גן ו/או לדירת ארבעה חדרים, וכ-4,100 שקל לדירת גג או דירת 5 חדרים. 

פרויקט גני שפירא זכה לאחרונה בפרס רוקח לאדריכלות בתחומי העיר תל אביב. אורית מלבאור אייל, אדריכלית הפרוייקט אומרת כי "בפרויקט זה העיריה הקצתה מגרש גדול לטובת הקהילה על מנת לקדם דיור בר-השגה בשכונה בעיר. הדגשנו את אופיו העירוני של המתחם תוך שימוש בפרשנות אדריכלית עדכנית לדיור חברתי" .

עוד מוסיפה מילבאור כי "מבחינתי פרוייקט שפירא הוא דוגמא מובהקת לאיך בונים דיור חברתי. העירייה ראתה חשיבות עליונה במימושו המהיר של הפרויקט: חצי שנה הוקצבה לתכנון, היתרים ותוכניות בנייה ושנה וחצי לבנייה בפועל. מבחינת העיצוב והתכנון הפרויקט מהווה פרשנות עדכנית של השיכון העממי ברמת בנייה גבוהה. הפתרונות העיצוביים גרמו לכך שלמרות שהפרויקט נבנה בתקציב נמוך, העיצוב עדיין מרשים ואיכותי".

"בתכנון הפרויקט הושם דגש רב על החללים הפתוחים וההתייחסות לסביבה", אומרת מילבאור. "בתכנון של של דיור בר השגה חשוב ללמוד מפרויקטים של דיור חברתי בעולם בעיקר באירופה. בסוג כזה של דיור משקיעים מאוד בתכנון לא רק ברמת תכנון הדירות והבניינים עצמם אלא גם בחשיבה על המרחב הציבורי. מה נעשה במרחב הציבורי לטובת הקהילה".

"לצד אסתטיקה נהדרת, אנו נראה פונקציונאליות בשטחים הציבוריים, יצירת חללים שמעודדים קהילתיות. בסופו של דבר סוג כזה של פרויקטים מביאים לפריחה של כל השכונה המושכת אליה דיירים חדשים, גם כאלה שאינם גרים בפרויקט עצמו. הפרוייקט מהווה זרז לתהליך של התחדשות עירונית - כל אלו מייצרים סוג של 'קיבוץ אורבני'", היא אומרת. 

פרויקט נוסף הוא מיכאלאנג'לו ביפו. זה פרויקט ראשון מסוגו המשלב דיור בר השגה בתוך בניין מגורים פרטי. הוא ממוקם ברחוב מיכאלאנג'לו 23-21 במתחם יהודה הימית המתחדש ביפו. הפרויקט מונה 42 דירות, מתוכן 5 דירות השייכות לעירייה כחלק ממאגר דירות ברות השגה. חמש הדירות, בנות 3 חדרים, בשטח של 70-60 מ"ר + מרפסות/ חצר והן מושכרות בשכר דירה של 2,700-2,500 שקל לחודש. הפרויקט אוכלס במלואו ב-2014 על בסיס הגרלה.

פרויקטים דומים המשלבים יחידות דיור בר השגה בבנייני מגורים פרטיים מקודמים בפרויקט השוק הסיטוני, במגדל הצעירים בארלוזרוב ובכן בפרויקט ברחוב יסוד המעלה. 

בנוסף, עיריית תל אביב-יפו הקצתה עוד  32 דירות בשכונת יד אליהו, אשר היו בבעלות החברה העירונית "עזרה וביצרון", לצורך השכרה כדיור בר השגה. הדירות, בתמהיל גדלים מגוון מושכרות לזכאים ע"פ הקריטריונים העירוניים ושכר הדירה בהן נע בין 1,100 שקל ל-2,700 שקל.

6 תוכניות בהרצליה

גם עיריית הרצליה, באמצעות אגף מהנדס העיר, מקדמת בימים אלו 6 תכניות לדיור בר-השגה במסגרת גישה תכנונית חברתית. מייק סקה, מהנדס העיר אומר כי מטרתה של התכנית היא לאפשר לזוגות צעירים תושבי העיר לחיות בסביבת מגורים איכותית ומגוונת במחירים מפוקחים לתקופות ארוכות טווח בהתאם למדיניות הממשלה ויוזמותיה.

בשנת 2014 אגף מהנדס העיר הקים יחידה שמטרתה תכנון וקידום נושא הדיור בהישג יד בעיר הרצליה. הפרויקט הראשון שיצא לדרך ונמצא כרגע בבנייה הוא פרויקט  גליל ים, אשר יצא במכרז משותף לרמ"י, משרד האוצר, הבינוי והשיכון והרשות המקומית הרצליה בו מתוכננות 273 יח"ד להשכרה ארוכת טווח.

פרויקטים נוספים הנמצאים בתהליכי תכנון שונים הם מעונות הסטודנטים בשכונת וייצמן שיצא בקרוב למיכרז, כמו כן שני מגרשים בייעוד ציבורי בבעלות העיריה בהם מתוכננים שני מתחמים של עירוב שימושים עם מגורים ברי השגה בו מתוכננות 230 יח"ד להשכרה ארוכת טווח במחירים מפוקחים ועוד ועוד.

גם עיריות כמו כפר סבא ורמת השרון מקדמות בימים אלה תכניות לדיור בר השגה ובשנתיים הקרובות אנו צפויים לראות את פריחתם של פרויקטים מסוג זה ברשויות מקומיות נוספות.