סגן יו"ר הפד סטנלי פישר רומז על העלאת ריבית בדצמבר

פישר: "הכלכלה מתגברת בצורה משביעת רצון גם על התחזקות הדולר" ■ "האינפלציה תגיע ל-1.5% בשנה הבאה כשהזינוק בדולר ייעצר וכשמחירי הסחורות יתיייצבו" ■ הנגידה ילן בשבוע שעבר: "יתכן שדצמבר יהיה מועד מתאים"

סטנלי פישר / צילום: איל יצהר
סטנלי פישר / צילום: איל יצהר

סגן יו"ר הפדרל ריזרב סטנלי פישר רומז כי הבנק המרכזי האמריקני נוטה לכיוון העלאת ריבית בחודש דצמבר לראשונה מזה כעשור, וכפי שצופים אנליסטים בוול סטריט.

פישר אמר אתמול, כי כלכלת ארה"ב מתגברת בצורה משביעת רצון על הזעזועים בשוקי העולם וכן על התחזקות הדולר מול המטבעות המרכזיים. פישר דיבר בכנס שעסק במדיניות מוניטרית שכינס הבנק המרכזי.

"מאז יולי 2014 הדולר זינק 15% מול המטבעות הזרים המובילים והוא ימשיך להשפיע לרעה על צמיחת התמ"ג גם בשנה הבאה", אמר פישר, אבל ציין כי הדולר החזק גם מרסן את האינפלציה. לדבריו, יעד האינפלציה צפוי להערכת הבנק המרכזי להגיע ל-1.5% בשנה הבאה לעומת כ-0.2% בקריאה האחרונה - כשהזינוק בדולר ייעצר וכשמחירי הסחורות יתיייצבו. 

ההצהרה של פישר עולה בקנה אחד עם זו של נגיד הפד ג'נט יילן שאמרה באחרונה כי היא צופה שכלכלת ארה"ב תצלח את הסערה העולמית - דברים שהגבירו אף יותר את התחזיות להעלאת ריבית בארה"ב כבר בחודש הבא. 

בשבוע שעבר ילן אמרה, כי אין עדיין החלטה אם להעלות את הריבית או לא בפגישה הקרובה של ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב בדצמבר, אולם ייתכן שזה יהיה מועד מתאים לכך. ילן נשמעה אופטימית, כשאמרה כי "הסיכונים הנובעים מהטלטלה בכלכלה הגלובלית קטנו מאוד וכי הביצועים של הכלכלה האמריקנית טובים. מאז דבריה גם פורסם דוח תעסוקה חזק מאוד לאוקטובר שהגביר יותר את התחזיות להעלאת ריבית לראשונה מאז 2006.