בעקבות הרכבת הקלה: עסקים עוברים מת"א לערי הלוויין

המרוויחה הגדולה עד כה היא הרצליה, ששכר הדירה למשרדים בה כבר משתווה לזה של תל אביב

איזור התעשייה של הרצליה / צילום: תמר מצפי
איזור התעשייה של הרצליה / צילום: תמר מצפי

מעבר חברות מתל אביב לערי הלוויין בעקבות תחילת העבודות להקמת הרכבת הקלה היה רק שאלה של זמן, וכעת המגמה ניכרת בשטח. נתונים חדשים של חברת מאן נכסים מלמדים כי העיר המבוקשת ביותר על ידי חברות שעוזבות את תל אביב היא הרצליה. ברבעון השלישי חל גידול של 3.5% במספר העסקאות בענף המשרדים בהרצליה, ורבות מהן מקורן בחברות שעזבו את מרכז תל אביב. עד לא מזמן היו מחירי השכירות בהרצליה נוחים יותר מאשר בתל אביב, אולם מחיר שכר הדירה הממוצע למשרדים בהרצליה הגיע ל-85 שקל למ"ר ברמת מעטפת, ובזאת השתווה לזה של ת"א.

הרצליה חברה אם כן לתל אביב בראש רשימת הערים היקרות למשרדים, ואחריהן מדורגות רמת גן (70 שקל למ"ר), ירושלים (65), רעננה (60), קיסריה ופתח תקווה (55), נתניה (53) ולוד (46 שקל למ"ר). נתון מעניין נוסף העולה ממחקרה של מאן נכסים, מלמד על תפוסת שיא של 95% בשטחי המשרדים בהרצליה, לעומת תפוסה ממוצעת של 90% בתל אביב ו-87% בלבד בירושלים.בחברה מעריכים כי ברבעון השלישי בוצעו בהרצליה עסקאות להשכרת כ-15 אלף מ"ר משרדים חדשים, לעומת 10,000 מ"ר משרדים חדשים שהושכרו בת"א וכ-3,000 מ"ר משרדים חדשים באזור רחובות. גם מחיר המכירה למשרדים בהרצליה גדל ברבעון הקודם בכ-3.5%, ל-14,571 שקל למ"ר. הרצליה היא למעשה העיר היחידה שבה עלה מחיר המכירה של משרדים ברבעון השלישי.

לדברי ג'קי מוקמל, מנכ"ל מאן נכסים, העובדה שחברת "דלק" של יצחק תשובה, היושבת כיום בנתניה, רכשה מחברת "דן" בניין משרדים בשטח 11,000 מ"ר בהרצליה פיתוח, תמורת 245 מיליון שקל עשויה לתרום לעליית היוקרה של הרצליה בכל הקשור למשרדים ומסחר, ולהביא בעקבותיו לגל נוסף של חברות שיתעניינו במעבר לעיר.

לגבי עזיבת החברות את ת"א אמר מוקמל: "אני מעריך שגם בחודשים הקרובים עשרות חברות שמשרדיהן ממוקמים באזורים המושפעים מעבודות הרכבת הקלה יעבירו את משרדיהן, לא רק להרצליה, שם הם ייהנו גם משכ"ד נמוך יותר".

סנפיר ארז, שותף ומנהל המחלקה העסקית של אנגלו סכסון בהרצליה פיתוח, אומר כי "הביקוש כיום למשרדים בהרצליה פיתוח בשיאו, גם מצד חברות שצמחו בעיר - מתחומי ההיי-טק, האנרגיה, הפיננסים והנדל"ן - אך אנו עדים גם לדרישה מוגברת של חברות מת"א מאז תחילת בניית הרכבת הקלה. בשנתיים האחרונות נסתיימה בניית שישה פרוייקטים בהיקף כולל של כ-80 אלף מ"ר, אשר מרביתם הושכרו או נמכרו וכעת נותרו אלפי מ"ר בודדים לאכלוס בחודשים הקרובים. יחד עם הבניינים הוותיקים התפוסה עומדת על 96%, וזה שונה לחלוטין מהמצב בתל אביב".

מחירי משרדים בערים נבחרות
 מחירי משרדים בערים נבחרות