למה לי פוליטיקה עכשיו?

לא משתמשים בפוליטיקה בעבודה? אתם מחמיצים את המטרות שלכם

ביקורת בונה ביקורת הורסת, קריירה / צילום אילוסטרציה: Shutterstock
ביקורת בונה ביקורת הורסת, קריירה / צילום אילוסטרציה: Shutterstock

למילה "פוליטיקה" יש קונוטציה שלילית. רבים סולדים ממנה גם בעבודה, מתוך מחשבה שהם מונעים מטוב ועוסקים רק במה שחשוב. אלה מוותרים על רכילויות, ליקוקים, לכלוכים, ושאר מנהגים המקושרים לפוליטיקה ארגונית ונתפסים כשליליים.

הבחירה להימנע מפוליטיקה אולי נשמעת לאותם עובדים כהתנהגות נאותה ומוסרית, אבל יש לה השלכות שליליות: אי-קידום מטרותיהם המוסריות.

תמיד יהיו בארגון אנשים שמשתמשים בטקטיקות ובאסטרטגיות שליליות לטובת קידום המטרות שנתפסות בעיניהם חשובות. אולם כל עוד הנמנעים ממשיכים להימנע, אלה יצליחו לעשות זאת (למשל, לקדם את עצמם דרך גניבת קרדיט לאחרים), ויותירו את הנמנעים חסרי כוח ובלי יכולת לקדם את מטרותיהם החיוביות (למשל, לבלוט בזכות מומחיותם הייחודית).

פוליטיקה שלילית וחיובית

שלא יובן לא נכון: הרתיעה מובנת. רוב האנשים באמת חוו פוליטיקה בצורתה הפוגענית, שמוציאה שם רע למשחק הפוליטי: חוסר יושרה, שחיתות, תקיעת סכין בגב, הצגת אחרים ככושלים, גניבת קרדיטים, ביקורתיות, הסתרת מידע, היטפלות לשעיר לעזאזל, התחנחנות, ייפוי-עצמי עודף. אבל יש גם פוליטיקה אחרת: הגיונית, בריאה ומקדמת.

ומאחר שהפוליטיקה באמת בכל מקום, ומשפיעה בין אם נרצה בכך ובין אם לא, במקום להימנע ממנה במכוון, אפשר לבחור בגרסתה החיובית: להשפיע על אחרים ולגייס תמיכה אישית בצורה יעילה, תוך הובלת כל המשתתפים למצב "win-win".

פוליטיקאי רדום

חוץ מהנמנעים, אני נתקלת גם בעובדים שטוענים שהם פשוט גרועים בכך. "זה גדול עליי, זה העקב אכילס שלי... אני יודעת שעליי ללמוד ולהשתפר בזה", אמרה לי אחת מבוגרות הטכניון במהלך הרצאתי בנושא פוליטיקה ארגונית, במסגרת כנס שנערך שם בשבוע שעבר.

"גדול עלייך"? רגע. חשבי. אולי קרה לך בילדותך שביקשת דבר מה מאימך והיא סירבה, ואז ניגשת לאביך בלי לחשוב פעמיים, וכשגם הוא סירב לך - פנית לסבתך בפנים מיוסרות - ושם השגת את מבוקשך. ואם כן, האם לא למדת מכך, להבא, לקצר את התהליך ולגשת ישירות לסבתך?

אם ילדים הם כאלה פוליטיקאים מעולים בלי שנלמדם, לא מן הנמנע שבכל אחד מאיתנו חבוי פוליטיקאי רדום שרק צריך להעיר.

למדו את מיומנות הפוליטיקה

יש שהפוליטיקה החיובית נובעת מהם באופן טבעי ואותנטי. כמו הילדים שהיינו, והשגנו פעמים רבות את מבוקשנו בלי שילמדו אותנו את המיומנות הזאת באופן מובנה. מהשחקנים המיומנים הללו אפשר ללמוד כמה עקרונות חשובים:

■ הם פועלים בתבונה וברגישות: מפגינים רגשות, אך מקפידים לחשוב לפני שהם מדברים.

■ הם שומרים על קשר הדדי: בונים יחסים בין אישיים שמשמעותיים ומיטיבים עם שני הצדדים.

■ הם לא מזניחים אף כיוון: משקיעים בתקשורת כלפי מעלה (עם הממונים), מטה (עם הצוות שלהם, או במקרה של מי שאינו מנהל - עם מי שפחות בכיר מהם), ולרוחב (עם הקולגות). כך הם מצליחים לקרב אליהם את כולם, להיות משמעותיים, ולעורר תמיכה ברעיונותיהם.

■ הם יוצרים קואליציות: בונים לא רק חברויות אישיות אלא גם קבוצתיות, ויודעים לגייס תמיכה של כמה אנשים במקביל.

■ הם חדי הבחנה ומודעים לעצמם: מבינים רמזים חברתיים ומסוגלים להעריך התנהגויות של אחרים, ושל עצמם. כך הם יודעים לפעול ברגישות ובהתאמה למצבים שונים ולאנשים שונים.

■ הם כנים: פועלים ביושרה, אותנטיות, פתיחות וכנות, ולכן משרים ביטחון ומייצרים אמון.

■ הם מומחים: מייצרים לעצמם מומחיות להגדלת נחיצותם, ומסייעים לאחרים עם ידע זה.

■ הם שומרים על אנושיות: לא מצטיירים כעובדים מושלמים. לצד מומחיותם, לוקחים אחריות, מודים בחולשותיהם, ופתוחים לביקורת לשם שיפור ולמידה.

■ הם לא כופים דעותיהם או מתחננים: משכנעים את האחר דרך חשיבה הדדית, שבה כל צד יוצא נשכר.

■ הם לא מבקרים: מותחים ביקורת בונה בלבד, לצד מחמאות כנות.

מה עושים?

למדו איך החלטות מתקבלות בארגונכם: לא תמיד מי שבראש ההיררכיה ואמור להכריע רשמית הוא מי שעושה זאת בבלעדיות. זהו מי באמת משפיע, וכשתרצו לקדם מטרה, מצאו כיצד מטרתכם עונה על צרכיו של אותו משפיע.

צפו וחקו: זהו כיצד דמויות שונות בארגון מקדמות מטרות בדרכים חיוביות, לעומת דרכים שליליות. מה האנשים הללו עושים נכון? מה אפשר ללמוד מהם?

התעדכנו: השיגו בדרכים נאותות מידע חיוני ועדכני על המתרחש בארגון, בתחום, בצוות, בהנהלה - הן על התהליכים הרשמיים, והן על הכוחות שפועלים ומשפיעים מאחורי הקלעים. היעזרו במידע כדי להתנהל באפקטיביות בארגון.

חברו והתחברו: צרו קשרים חברתיים - לא רק עם בעלי הכוח - ונסו להיות מי שמחברים בין אנשים שונים בארגון, כדי "לרשת" את עצמכם ולהיחשב כבעלי היכולת לקשר בין אנשים שונים (למשל, בזכות המידע שברשותכם).

היו חבריים: היו נאמנים, אדיבים ונעימים, אל תרכלו על אחרים, אל תעקפו סמכויות, ופרגנו על הצלחות. כך תצליחו לקרב אליכם אנשים. מחר תרצו שאחרים ינהגו כך כלפיכם.

היו העובדים שכדאי לקדם: אל תלכלכו על המנהל, אל תזלזלו בו, עשו את עבודתכם על הצד הטוב ביותר, והשתדלו להצטייד תמיד ברעיונות ובפתרונות מעשיים לבעיות משמעותיות, כדי לזכות בעוד אחריות, ולהתקדם.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית ומומחית לקריירה ולניהול. מאמריה מבוססים על הידע והניסיון שרכשה בתהליכי ייעוץ ופיתוח מנהלים בארגוני היי-טק ותעשייה, ולאנשים פרטיים. המאמרים מיועדים להעשרה, אינם תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליהם ככאלה. פניות ליעל מהודר אפשר לשלוח לדוא"ל yaelmehoudar@gmail.com או בפייסבוק.