עובדי הרכבת מפסיקים את העיצומים וחוזרים לעבוד

(עדכון) - יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן נפגש עם נציגי ועד העובדים והצדדים הגיעו להסכמות ■ מוקדם יותר היום, ועד העובדים פתח בעיצומי פתע וסגר את קו הוד השרון-ב"ש בשני הכיוונים ■ ביה"ד סירב לבקשת הרכבת להוציא צו מניעה

רכבת ישראל / צילום: איל יצהר
רכבת ישראל / צילום: איל יצהר

לאחר שפתחו היום (א') בעיצומי פתע, עובדי הרכבת חוזרים לעבודה מלאה. במהלך פגישה שהתקיימה הערב בין יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, וועד עובדי הרכבת, נציגי איגוד התחבורה בהסתדרות לבין יו"ר דירקטוריון הרכבת חוסאם באשרה, מנכ"ל הרכבת וסמנכ"ל כח האדם של הרכבת הגיעו הצדדים להבנות והעובדים חוזרים לעבודה מלאה.

הפגישה התקיימה לאחר שנשיאת בית הדין לעבודה בתל אביב אפרת לקסר, דחתה בתום דיון שהתקיים מוקדם יותר הערב את בקשת הנהלת הרכבת לצו מניעה וקבעה כי הצדדים יעדכנו את בית הדין לאחר הפגישה שתיערך הערב אצל יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן.

מוקדם יותר הערב, ועד העובדים עצר את הרכבת בקו הוד השרון-באר שבע בשני הכיוונים - והוריד את הנוסעים באמצע הדרך בתחנת בני ברק. ברכבת נמסר לנוסעים כי אוטובוסים יחכו להם בתחנה ויעבירו אותם לתחנות היעד שלהם, אבל האוטובוסים לא היו שם. נוסעים זועמים ניסו לפרוץ למשרדי הרכבת בתחנת בני ברק וכמעט התפתחה במקום תגרה. ניידת משטרה הגיעה למקום, ובתגובה העובדים הסכימו שהרכבת הספציפית תמשיך ליעדה.

ואולם, הרכבת לא הגיעה ליעדה הסופי. בתחנת כפר סבא הורדו שוב הנוסעים - תחנה אחת לפני הוד השרון - ואוטובוס חיכה במקום להסיע אותם להוד השרון.

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי אמר כי "ההנחיה הברורה היא כי אין להוריד נוסעים מהרכבת תוך כדי נסיעה וכי רכבות בתנועה יגיעו ליעדן הסופי. הצדדים יתכנסו הערב על מנת למצוא פתרון למשבר".

בוועד העובדים ביקשו להבהיר, כי "אין שום הנחיה להוריד נוסעים מרכבות וכי ההיפך הוא הנכון - ההנחיה כי רכבת נוסעת עם נוסעים תמשיך בנסיעה עד תומה. הנהלת הרכבת היא שסירבה לפנות מערכים, יצרה עומס ברציפים ולכן הביאה לכך שנוסעים ירדו לפני הזמן", נמסר מהוועד".

הוועד השבית גם את מוסך לוד ושלוחת הדלק בחיפה החל מהשעה 15:00. לטענת ועד עובדי הרכבת, ההחלטה על השביתה התקבלה בעקבות צעדים חד-צדדיים שנוקטת הנהלת הרכבת לגבי עשרות עובדים המנוידים מלוד לבאר שבע ללא הסדרת זכויותיהם כנדרש.

המשמעות ברורה: סגירת תחנות נתיבות, שדרות, הוד השרון, כפר סבא, ראש העין, תחנות פתח תקווה, בני ברק חולון ובת-ים, ראשון לציון -משה דיין ויבנה מערב.

ועד העובדים פנה ביום חמישי למנכ"ל החברה, בועז צפריר, ודרש את התערבותו על מנת למנוע פגיעה בעובדים ובנוסעים.

נזכיר, כי הנהלת הרכבת ביקשה לנייד עשרות עובדים ממוסך לוד לבאר שבע. על הנושא הוכרז סכסוך עבודה וכן ניתנה פסיקה של בית הדין האזורי לעבודה. ועד העובדים וההסתדרות ערערו בשבוע שעבר לבית הדין הארצי וכן ביקשו עיכוב ביצוע. בהקשר זה מציינים בוועד העובדים כי ההנהלה ביצעה מחטף ויום לאחר הגשת הערעור, הודיעו לעובדים כי המעבר יחל לאלתר תוך שינוי מתכונת העסקתם והארכת יום עבודתם ל-14 שעות.

מוועד העובדים נמסר: "הנהלת החברה קיבלה החלטה לפגוע בעובדים, לפעול חד-צדדית ולחזור בה מהסכמות שכבר הושגו. בשל ההתנהלות הדווקאנית והתוקפנית של ההנהלה, נאלצנו לפתוח בצעדים ארגוניים. אנחנו קוראים להנהלה להתעשת, למנוע פגיעה בעובדים ובנוסעים ולחזור למשא ומתן ענייני".

מהרכבת נמסר בתגובה: "ועד העובדים ממרה את החלטת כבוד נשיאת בית הדין לעבודה ומשבית את הרכבת. לאחר שנה וחצי של דיאלוג בין הנהלת רכבת ישראל לוועד העובדים בסוגיית המעבר למוסך החדש בבאר-שבע, ולאחר שכבוד נשיאת בית הדין לעבודה, השופטת לקסר, הכריעה לפני מספר ימים כי ההנהלה רשאית לנייד עובדים אליו, ועד העובדים החליט לנקוט במהלך בריוני ולהשבית את הרכבת ולפגוע באופן מובהק בציבור הנוסעים.

"הנהלת הרכבת תעשה ככל שביכולתה כדי למנוע פגיעה בנוסעים, ובכלל זה פנייה דחופה לצו מניעה כנגד צעדי העובדים. הנהלת רכבת ישראל מצרה על המהלך, ומקווה כי הוועד ינהג בשום שכל, באחריות ובהגינות כלפי נוסעי הרכבת".

ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל, "תחבורה בדרך שלנו" "מצר על ההחלטה לפגוע בנוסעי רכבת ישראל. אנו קוראים לכל הצדדים להגיע להסכמות כחוק ללא לקיחת הנוסעים כבני ערובה.